Hmmmmm, nu vet jag, min hydrofor är sen 1956, och den har järngojs i botten som aldrig är ett problem, men nu är det länge sen jag rensade ur gojset i hydroforen, och jag tippar att det helt enkelt är gojset som vuxit övermäktigt och typ ramlat ner i botten där vattenslanguttaget är........
Så när jag har fyllt pollen har järnet hamnat där....., får backspola lite oftare nu medans det flyter runt i poolen.
Den torra sommaren har gjort att jag fyllt på brunnsvattnet istället för regnvattnet som vanligt.

Ska vi säga "Problem solved". eller iaf hittat orsaken till problemet.
 
Testa att ha i flockningsmedel oxå. Då binder det ihop sig och fastnar lättare i sandfiltret. Annars Blir det backspoling sen fylla på mer vatten så är man tillbaka med nytt vatten och mer järn.
 
Jag skulle dammsuga till ”waste” när det ligger på botten.
 
Hmmm, det börjar närma sig sanningen.
Vattenslangen som är monterad i botten på hydroforen låg på poolkanten och droppade, efter någon dag var det en brun fläck där munstycket drittlat vatten.

Så jag tror att det är dags att rensa hydroforen, den har ju haft riktig rostgojs i botten förut.
Tidigare har även bottenuttaget i hydroforen varit kopplad till ejektorpumpen och spolat rent bättre.
Nu tror jag det är dags att rengöra hydroforen inuti.
 
Nu blev det inspektion av hydrofor.
Blev lite gojs att få ur, ett par genomspolningar så borde det vara drickbart igen.

Justerbara tång som används på en rostig ventil på en hydrofor för inspektion och rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Justerbara tång som används på en rostig ventil på en hydrofor för inspektion och rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inspektion av hydrofor med rostigt vatten och sediment, omgivet av rör och rengöringsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hink hålls av en person, fylld med rostiga avlagringar som behöver genomspolning för att bli drickbart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen hydrofor med orange och svart avlagringar på insidan, placerad på en gulaktig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känner att jag blir lite törstig när jag ser detta.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Känner att jag blir lite törstig när jag ser detta.
Jag känner att den 64åriga hydroforen borde uppdateras mot en rostfri dito........
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Blueline
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag känner att den 64åriga hydroforen borde uppdateras mot en rostfri dito........
hej! Hur gick det till slut?

Är i exakt samma situation, mycket järn i vattnet med egen brunn, fyllde poolen och allt var bra, i med klor och då blev den jättegrön. Hur löste du det tillslut?
 
Pumpar numer upp vatten direkt från den grävda brunnen utan att gå via hydroforen.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Pumpar numer upp vatten direkt från den grävda brunnen utan att gå via hydroforen.
Dvs vattnet är för äckligt att bada i men du dricker det......:)
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Dvs vattnet är för äckligt att bada i men du dricker det......:)
Nope, men slangens uttag är i botten på hydroforen men vattnet till huset sitter 40 cm upp på hydroforen.
Jag har inga utfällningar i huset från järn, så min gissning är vattenuttaget i botten på hydroforen tog med sig en rejäl sudd järn vid något tillfälle..
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.