Jag har stött på ett problem med min Weber Genesis E330. Det är dags att byta gasolslang, men kopplingen till den slang som sitter på har kärvat fast i kopplingen i grillen.

Frågan är vad jag kan göra för att lossa den? Kan jag smörja med klassikern 5-56?

Tacksam för förslag!
 
R
Du drar åt rätt håll va? Många anslutningar för gasol är vänstergängade.
 
R RoAd skrev:
Du drar åt rätt håll va? Många anslutningar för gasol är vänstergängade.
Nu var det några dagar sedan jag testade, kommer inte ihåg på rak arm. Jag får kolla det lite noggrannare, tack för tipset!
 
R
T tamias skrev:
Nu var det några dagar sedan jag testade, kommer inte ihåg på rak arm. Jag får kolla det lite noggrannare, tack för tipset!
Var säker innan du tar i för hårt bara :)
 
T tamias skrev:
Jag får kolla det lite noggrannare
Lägg upp en bild så är det säkert någon som vet.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Här är en bild på anslutningarna. Jag har köpt grillen begagnad och förgående ägare verkar ha tagit i ordentligt när han skruvade fast slangen.

Hittade instruktionen till slangen. Det står ”Vissa anslutningar är vänstergängade”.
Det var ju till stor hjälp. Den nya slangen är vänstergängad så förhoppningsvis är den gamla det med. Fast ser det inte ut som att det är en extra kopplingsdel?

Vågar jag spraya lite 5-56 eller dylikt?

Närbild på en grill med slitage vid anslutningen av en röd slang, med potentiell extra kopplingsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Behöver du lossa något om du bara ska byta slangen? Klipp bort den gamla och dit med den nya med ny slangklämma borde väl fungera? Eller har du en ny slang med färdigmonterade "kopplingar"?
 
K
Vadför ska du skruva loss den?? Bytt bara slang som och slangklämma
 
Alfredo Alfredo skrev:
Behöver du lossa något om du bara ska byta slangen? Klipp bort den gamla och dit med den nya med ny slangklämma borde väl fungera? Eller har du en ny slang med färdigmonterade "kopplingar"?
Jag köpte en ny Weber originalslang med färdigmonterade kopplingar, tänkte att det skulle vara enklast.
 
T tamias skrev:
Jag köpte en ny Weber originalslang med färdigmonterade kopplingar, tänkte att det skulle vara enklast.
Har du två passande nycklar borde det bara vara att ta i lite till skulle jag tro. :cool:
 
  • Gilla
tamias
  • Laddar…
R
Den allra understa kopplingen är i.a.f. vänstergängad om jag ser rätt. Jag har svårt att se att det skulle behövas smörjas om man bara tar i åt rätt håll.
 
  • Gilla
tamias
  • Laddar…
Tack för svaren!

Till slut så gick det vägen, fick ta i ordentligt. Jag blev tvungen att dra åt kopplingen lite grann först för att få rosten att släppa greppet.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Den allra understa kopplingen är i.a.f. vänstergängad om jag ser rätt. Jag har svårt att se att det skulle behövas smörjas om man bara tar i åt rätt håll.
Du hade alldeles rätt :)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har du två passande nycklar borde det bara vara att ta i lite till skulle jag tro. :cool:
Går det inte med lite våld så går det med mer- klassiskt djungelordspråk :)
 
  • Gilla
lasse-hifi och 1 till
  • Laddar…
T tamias skrev:
Går det inte med lite våld så går det med mer- klassiskt djungelordspråk :)
Även jag har även ett problem med byte av gasolslang.den nya slangen glider runt på munstycksfästet trots att jag dragi slangklämman så hårt kag vågar. Ska man sttyka på något innan på mässingen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.