Hej,

Mitt första inlägg här, då jag inte tycker jag hittar någon liknande frågeställning här på forumet.

Bakrund:
Håller på att fälla in elinstallationen i vårat hus där väggarna är såkallade kloasongväggar.
Har fräst spår fixerat dosor och slang och har nu även fyllt igen spåren med gipsputs.

Lite bilder:

Innan gipsputs:
bTljJy0
R4GDAMl
Vägg med frästa spår för elinstallation före gipsputs, synliga dosor och skyddsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


putsat med gipsputs:
IBpScPn
JtyGszX
Vägg med frästa spår fyllda med gipsputs runt eldosa före slutfinish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med nyligen fyllda spår efter elinstallation och gipsputs, redo för ytbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågeställning:
Jag undrar nu hur jag ska hantera dessa "spår" för att undvika sprickbildning.
Som jag ser det har jag några olika alternativ och kanske finns det någon som har erfarenhet av dessa och kan guida mig rätt.

1: Spackla in en pappremsa samt bredspackla en bit ut på väggen.
f2OjvOk
wzcUkUT
JiCSYon
Hand som visar papperstape över ett gipsputsat spår i väggen för att undvika sprickbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand jämför en pappremsa med gipsputsad elinstallationsspår i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som håller pappremsa mot fräst och gipsputsat spår i vägg vid elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2: spackla in en mesh tejp samt bredspackla en bit ut på väggen.

3: varken använda papp/mesh tejp utan bara spackla ut de ojämnheter jag har idag.

Tacksam för tankar och idéer
 
Redigerat:
Jag har gjort nått liknande, jag spacklade jämnt och sedan la jag fiberduk över hela väggen för att det skulle hålla ihop.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har gjort nått liknande, jag spacklade jämnt och sedan la jag fiberduk över hela väggen för att det skulle hålla ihop.
Tack för din respons!
Jag förstår, du använde alltså inte någon skarvremsa utan fiberduken fick sköta den funktionen?

Kanske skulle underlätta då det känns som att det kan bli lite trixigt att få till det med remsa vid vissa partier.
 
ChristofferRobin ChristofferRobin skrev:
Tack för din respons!
Jag förstår, du använde alltså inte någon skarvremsa utan fiberduken fick sköta den funktionen?

Kanske skulle underlätta då det känns som att det kan bli lite trixigt att få till det med remsa vid vissa partier.
Precis, ingen remsa, bara fiberduk, ville ändå förstärka väggen för att slippa "kratrar" när man borrade i den.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Precis, ingen remsa, bara fiberduk, ville ändå förstärka väggen för att slippa "kratrar" när man borrade i den.
Är det länge sedan du gjorde detta?
Har det hållt ihop bra?

Kanske borde jag köra med både remsa och fiberduk?
 
Jag gjorde detta 2012, flyttade från lägenheten 2016 men då kan jag inte komma ihåg att det spruckit igen.

Jag hade skippat remsan, men sett till att man inte får en skarv på duken vid de stående lagningarna.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
ChristofferRobin ChristofferRobin skrev:
Är det länge sedan du gjorde detta?
Har det hållt ihop bra?

Kanske borde jag köra med både remsa och fiberduk?
Hej. Fiberduk/microlit är perfekt till detta. Lätt att spackla ut kanterna så man får ett osynligt resultat och håller gör det. Snåla inte med vävlimet bara. Mvh
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gjorde detta 2012, flyttade från lägenheten 2016 men då kan jag inte komma ihåg att det spruckit igen.

Jag hade skippat remsan, men sett till att man inte får en skarv på duken vid de stående lagningarna.
Tack, jag kommer följa ditt råd och enbart köra på fiberduk/microlit.

M Micke R. skrev:
Hej. Fiberduk/microlit är perfekt till detta. Lätt att spackla ut kanterna så man får ett osynligt resultat och håller gör det. Snåla inte med vävlimet bara. Mvh
Japp det känns som att det var tur jag frågade innan jag började ge mig på skarvarna med pappremsa.

Min tanke är att köra en vända med tapetgrund, spackla ut alla ojämnheter (bredspackla) och sedan sätta upp fiberduken/microlit för att sedan kunna måla alt. tapetsera på.

Ännu en fråga till er båda då jag aldrig använt microlit/fiberduk tidigare. har ni någon rekommendation på produkt/varumärke?

Tack ska ni ha för all hjälp!
 
Såhär gjorde jag:

Vi hade rensat väggarna ner till putsen. (på vissa ställen dragit ny el, där lagades först med gipsbruk om jag inte missminner mig)
1. Spacklade och slipade
2. Grundade väggen med vävlim, utspätt vill jag minnas
3. Satte lim på väggen
4. Satte upp väven på väggen och slätade ut den, sattes kant i kant.
5. Vill minnas att vi grundade väven igen, med vävlim, tror också den var utspädd.

Tror det var denna vi satte:
https://www.hornbach.se/shop/Renoveringsvav-KONKRET-vit-1x50m/10370135/artikel-detaljer.html
(vi använde också en "förgrundad" från Nordsjö som var enormt mycket dyrare, märktes ingen skillnad och vad de menade med förgrundad förstår jag inte heller, krävdes lika många lager färg)
 
ChristofferRobin ChristofferRobin skrev:
Tack, jag kommer följa ditt råd och enbart köra på fiberduk/microlit.



Japp det känns som att det var tur jag frågade innan jag började ge mig på skarvarna med pappremsa.

Min tanke är att köra en vända med tapetgrund, spackla ut alla ojämnheter (bredspackla) och sedan sätta upp fiberduken/microlit för att sedan kunna måla alt. tapetsera på.

Ännu en fråga till er båda då jag aldrig använt microlit/fiberduk tidigare. har ni någon rekommendation på produkt/varumärke?

Tack ska ni ha för all hjälp!
Hej. Jag hade gjort så här: fylt i lagningarna så det är hyfsat jämnt, skrapat bort knutor, limma fiberduk, spackla så det blir jämnt med resten, slipning, målning. Snåla inte med limmet. Bra att limma utsidan på fiberduken samtidigt, som grundning.

Val av fiberduk/målarduk/microlit. Byggmax hade ett riktig skitduk för många år sen annars tror jag det är fritt val.

Hmmm ska du sätta fiberduk på hela/ alla väggar så får du spackla bra innan fiberduk. Mvh
 
Jag har inte spacklat efter jag satt duken, blir annan textur där man spacklat.
 
M Micke R. skrev:
Hej. Jag hade gjort så här: fylt i lagningarna så det är hyfsat jämnt, skrapat bort knutor, limma fiberduk, spackla så det blir jämnt med resten, slipning, målning. Snåla inte med limmet. Bra att limma utsidan på fiberduken samtidigt, som grundning.

Val av fiberduk/målarduk/microlit. Byggmax hade ett riktig skitduk för många år sen annars tror jag det är fritt val.

Hmmm ska du sätta fiberduk på hela/ alla väggar så får du spackla bra innan fiberduk. Mvh
Tänker nog att det bör bli fiberduk på alla väggar för att få enhetligt underlag.
Att limma fiberduken efter att den är uppsatt är för att den inte skall suga så mycket färg senare eller har det någon mer funktion?

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har inte spacklat efter jag satt duken, blir annan textur där man spacklat.
Jo jag tänker så också, jag får spackla så jag blir nöjd innan fiberduken går på.

Frågan jag nu står och väger är huruvida jag bör ta ned alla lager tapet för att inte riskera att fiberduken ska bubblas / släppa från underlaget? eller om min tanke med tapetgrund löser detta problem, alternativt om det går lika bra att grunda med utspädd vävlim som du gjort?

Tacksam för era svar!
 
Precis, man limmar efteråt för att den inte ska suga så mycket färg.

Jag har jobbat med rena väggar, så eventuell bubblighet vågar jag inte uttala mig om tyvärr.
 
ChristofferRobin ChristofferRobin skrev:
Tänker nog att det bör bli fiberduk på alla väggar för att få enhetligt underlag.
Att limma fiberduken efter att den är uppsatt är för att den inte skall suga så mycket färg senare eller har det någon mer funktion?



Jo jag tänker så också, jag får spackla så jag blir nöjd innan fiberduken går på.

Frågan jag nu står och väger är huruvida jag bör ta ned alla lager tapet för att inte riskera att fiberduken ska bubblas / släppa från underlaget? eller om min tanke med tapetgrund löser detta problem, alternativt om det går lika bra att grunda med utspädd vävlim som du gjort?

Tacksam för era svar!
Tapetgrund är tyvärr inte mycket bättre än grundfärg. Är där bubblor i tapen nu så skrapar man upp dem och spacklar. Är där inga bubblor så skall där inte va det sen heller när allt är torrt. Viktigt att vädra ut all fukt efter limning och efter målning också. Det är när man stänger in fukten som man får problem med bubblor. Mvh
ChristofferRobin ChristofferRobin skrev:
Tänker nog att det bör bli fiberduk på alla väggar för att få enhetligt underlag.
Att limma fiberduken efter att den är uppsatt är för att den inte skall suga så mycket färg senare eller har det någon mer funktion?



Jo jag tänker så också, jag får spackla så jag blir nöjd innan fiberduken går på.

Frågan jag nu står och väger är huruvida jag bör ta ned alla lager tapet för att inte riskera att fiberduken ska bubblas / släppa från underlaget? eller om min tanke med tapetgrund löser detta problem, alternativt om det går lika bra att grunda med utspädd vävlim som du gjort?

Tacksam för era svar!
 
ChristofferRobin ChristofferRobin skrev:
Tänker nog att det bör bli fiberduk på alla väggar för att få enhetligt underlag.
Att limma fiberduken efter att den är uppsatt är för att den inte skall suga så mycket färg senare eller har det någon mer funktion?



Jo jag tänker så också, jag får spackla så jag blir nöjd innan fiberduken går på.

Frågan jag nu står och väger är huruvida jag bör ta ned alla lager tapet för att inte riskera att fiberduken ska bubblas / släppa från underlaget? eller om min tanke med tapetgrund löser detta problem, alternativt om det går lika bra att grunda med utspädd vävlim som du gjort?

Tacksam för era svar!
Lyfter en äldre tråd med några frågor:
Hur gick det med slutförandet?
Hur fräste du i "kloasongen"? verktyg etc?
Var det något hönsnät? Det och eventuella ovälkomna sprickningar oroar mig lite inför min fräsning...

Alla tips och förslag uppskattas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.