Hej!
Har nyligen köpt ett hus och i ett av rummen ser det ut som en TV-antennsladd går in i väggen? Vad kan detta fylla för syfte? Förstår inte vart sladden går eller vad detta fyller för funktion?

Denna:
TV-antennsladd inkopplad i en vägguttag nära golvet med skadad tapet runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går in i väggen en bit bort:
TV-antennsladd sticker ut från ett hål i randig tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

TV-antennsladd som går in i en vägg med uppriven tapet och synliga gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet att det suttit en TV uppe i hörnet av väggen men kan inte se att sladden går ut någonstans?

Undrar även om det finns något täcklock man kan köpa som döljer området runt sladden? Ser inte så trevligt ut med uppriven tapet...

Tack på förhand!
 
Bronken Bronken skrev:
Ser ut som det är en dosa bakom.
En sån här borde funka, finns även utan skruvhål, men med "klämma-fast-flärpar" istället:

[länk]
Bronken Bronken skrev:
Ser ut som det är en dosa bakom.
En sån här borde funka, finns även utan skruvhål, men med "klämma-fast-flärpar" istället:

[länk]
Guld! Tack! :)

Jag är helt novis inom allt sådant här...vad menar du med att det ser ut att finnas en dosa bakom? :) Ser ut att som en plastinsats liksom och att sladden går uppåt...men fattar inte vart sladden går.


Hmm är ju en antennutgång i sovrummet intill ser jag nu...kanske är dit den går?
 
J
R Richard1234 skrev:
Guld! Tack! :)

Jag är helt novis inom allt sådant här...vad menar du med att det ser ut att finnas en dosa bakom? :) Ser ut att som en plastinsats liksom och att sladden går uppåt...men fattar inte vart sladden går.


Hmm är ju en antennutgång i sovrummet intill ser jag nu...kanske är dit den går?
Dosan han nämner är den plastinsatsen du menar :)

Någon har nog bara dragit en förlängning vidare. Antar att du inte använder tvantennerna utan har fiber eller så?
 
J Jocke Best skrev:
Dosan han nämner är den plastinsatsen du menar :)

Någon har nog bara dragit en förlängning vidare. Antar att du inte använder tvantennerna utan har fiber eller så?
Precis! Har fiber och använder inte uttaget överhuvudtaget :) Mest störst mig på att tapeten är riven haha

Inte fattat vart sladden gått...men är nog till sovrummet intill som sagt :)
 
Bronken
Prova att rycka i sladden och be nån annan gå och lyssna om det låter i väggen någon annanstans.
Så kanske andra änden går att lokalisera.
Kanske är den avklippt i andra ämnen och då kanske man istället dra ur hela sladden.
I så fall kan man välja ett platt dos-lock, dvs utan kabel-uttag så blir det snyggare.
 
  • Gilla
Richard1234
  • Laddar…
Bronken
Ser nu att du misstänker att den går till ett annat uttag.
Ta ett kort på den också. Om den ser liknande ut som den som du har på första bilden kan du öppna så ser du enklare om den aktuella kabeln går dit när du rycker.
 
Bronken Bronken skrev:
Ser nu att du misstänker att den går till ett annat uttag.
Ta ett kort på den också. Om den ser liknande ut som den som du har på första bilden kan du öppna så ser du enklare om den aktuella kabeln går dit när du rycker.

I sovrummet intill ser det ut såhär:
Eluttag och TV-anslutning på vägg ovanför golvlist i sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bronken
OK lite modernare där :).
Öppna den högra (den vänstra är det farlig el i) om du har en passande skruvmejsel.
Förhoppningsvis är det andra änden av din sladd där. Ryck lite i sladden så borde man kunna se.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J
Detta är ju bara att riva bort vid nästa tapetsering. Du använder ju inte analog TV ändå.
 
Redigerat:
  • Gilla
Richard1234
  • Laddar…
Bronken Bronken skrev:
OK lite modernare där :).
Öppna den högra (den vänstra är det farlig el i) om du har en passande skruvmejsel.
Förhoppningsvis är det andra änden av din sladd där. Ryck lite i sladden så borde man kunna se.
När du säger skriver att det är farlig el i det vänsta då syftar du på det vanliga eluttaget som råkade komma med på bilden va? Haha
 
Bronken
Precis, eftersom du var novis så vill jag bara vara på säkra sidan :).
Rör inte det vanliga vägguttaget utan bara det det står "TV/Radio" på.
 
  • Gilla
Richard1234
  • Laddar…
Yes! :D

Tackar ödmjukast för all hjälp!
 
Bronken
Lycka till.
Hör av dig hur det går - så vi inte blir oroliga att du trots allt pillat i fel uttag ;-).
 
  • Gilla
zwanzig och 1 till
  • Laddar…
Bronken Bronken skrev:
Lycka till.
Hör av dig hur det går - så vi inte blir oroliga att du trots allt pillat i fel uttag ;-).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.