Har en 1 1/2 plansvilla med inredningsbar vind. Ska nu lägga golvspån på vinden. Har blivit lite konfunderad ang. diffspärren som nu sitter mellan undervåning och vind. En snickare jag talat med säger att den måste bort eftersom jag sätter en ny spärr i yttertaket och det därför kan bildas kondens i vindsgolvet om man har två spärrar i huset.
En annan snickare sa att de alltid sätter diffspärr mellan våningsplanen.
Finns det något rätt eller fel?
Till saken hör att jag ej vet hur lång tid det kommer att ta innan övervåningen är klar = kan dröja ganska lång tid innan den blir uppvärmd.
 
Du kan lämna kvar diffspärren mellan våningsplanen. Det finns ingen risk för kondens, vilket man ju kan räkna ut ganska lätt. Om det inte blir någon kondens på diffspärren när du har kallt på vinden, hur skulle det då kunna bli det när du har varmt där..?
 
Mikael_L
Jag skulle lägga(/låta ligga kvar) diffspärr i mellanbjälklaget och helt enkelt låta den vara kvar när vinden blir inredd.
Ser inte några direkta problem det kan ge upphov till.
Möjligen, möjligen att ventilationen på vinden blir lidande, sen när den blir inredd. Det bör nämligen vara ett svagt undertryck i hela vindsplanet sen när ni börjar använda det. Samtidigt kan vi konstatera att mellanbjälklaget/golv/tak fast utan diffspärr knappast heller skulle bli någon större hit som ventilationskanal ... *ler*

Nä plasta du, och låt det vara kvar sen när du inreder, ventilationen får fixas på något annat sätt om den skulle visa sig bli dålig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.