Hej allihopa!

Är väldigt intresserad av att köpa ett visst hus. Kruxet är att det är kvicklera på stora delar av tomten.

Huset är byggt direkt på ett berg och det ska inte vara någon risk för ras där enligt de kartor jag tittat på.

Där vi hade velat bygga garage är det däremot kvicklera. Eftersom att det är omöjligt att få bygglov på kvicklera så rekommenderade de oss ett Attefalls garage, men att det inte betyder att det är säkert.

Hur hade ni gjort? Hade ni slått till? Det är ett riktigt bra läge i ett fint område, men jag har tyvärr ingen kunskap om kvicklera mer än Tuveraset och raset i Norge, men då är väl själva byggnaderna byggda på kvicklera.
 
Om huset står på berg och garaget inte är långt från huset bör det väl finnas berg ganska grunt under den tilltänkta platsen? Gräv ut eller påla ner till berg?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Om huset står på berg och garaget inte är långt från huset bör det väl finnas berg ganska grunt under den tilltänkta platsen? Gräv ut eller påla ner till berg?
Det har jag faktiskt inte tänkt på! Tack för tipset.
 
harry73
Det finns kvicklera på många platser och det finns inte så många ras, så oftast går det bra. Men själv skulle jag inte köpa fastigheten innan någon kan förklara för mig, varför det inte kan bli farligt just där
 
Kan/får man inte påla igenom kvicklera?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det viktiga är väl att det inte finns en sluttning med kvicklera så att hela tomten kan ge sig iväg eller det kan komma lermassor ned över tomten. Då hjölper ju inte att byggnaderna är bra grundlagda.

Är det problemet löst så påla till berg eller om det nu fanns berg så ytligt att det går att gräva fram för grundläggning.
 
harry73
man kan säkert påla i kvicklera, men det är just markarbeten som kan orsaka ras. De fall som var i median och där orsak är utredd (t ex e6:an längs västkusten och Rissa i Norge, var det just grävningsarbeten, och då framförallt att man la schaktmassor på kvickleran och ökade belastningen.
Det kan vara att man behöver påla på ett vibrationsfritt sätt, men även om man kan påla garaget, betyder det inte att garaget står kvar ifall det kommer ett ras i framtiden. Pålar är bra på att ta hand om vertikala belastningar, men inte horisontella belastningar
 
H
Vi stabiliserat på jobbet med cement injektion och kalk injektion för att stabilisera då vi inte får vibrera lera.
Så det inte ska ge sig iväg åt något håll
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.