I lägenhets-bostadsrättsföreningar kan ju brf förbjuda grillning på uteplatser - med uppsägning (i praktiken ett miljonskadestånd) som möjlig följd.

Hur är det med uteplatser i radhus och parhus?

Om jag har ett radhus eller parhus med uteplats, och en granne klagar på rök eller något sånt, kan jag snällt be dem stänga fönstret och sedan ignorera dem (utan att det får rättslig följd)? Eller måste man ha en villa för det? Skillnad på äganderätt och bostadsrätt?

Jag tycker om att bo i en bostadsrätt då föreningen sköter takbyten/klippning osv. men jag vill kunna grilla utan att vara rädd för rättshaverister.
 
Nu överdriver du konsekvensen av en uppsagd bostadsrätt. Det är fortfarande innehavaren som får pengarna när bostadsrätten säljs.
 
R Ran skrev:
I lägenhets-bostadsrättsföreningar kan ju brf förbjuda grillning på uteplatser - med uppsägning (i praktiken ett miljonskadestånd) som möjlig följd.

Hur är det med uteplatser i radhus och parhus?

Om jag har ett radhus eller parhus med uteplats, och en granne klagar på rök eller något sånt, kan jag snällt be dem stänga fönstret och sedan ignorera dem (utan att det får rättslig följd)? Eller måste man ha en villa för det? Skillnad på äganderätt och bostadsrätt?

Jag tycker om att bo i en bostadsrätt då föreningen sköter takbyten/klippning osv. men jag vill kunna grilla utan att vara rädd för rättshaverister.
Samma regler för utegrillning gäller hela brf, oavsett om det är lägenhet, rad- eller parhus. Det viktiga är alltså vilka regler som gäller i din förening, inte hur boendet ser ut.

Sedan är det oftast enklare att följa eventuella regler för grillning om man bor i rad- eller parhus. Exv. kan föreningen ha regler om visst avstånd från hus eller närmsta granne, och då är det ju enklare om man har lite gräsmatta att gå ut på än om man bara har plattor precis vid husväggen.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Samma regler för utegrillning gäller hela brf, oavsett om det är lägenhet, rad- eller parhus. Det viktiga är alltså vilka regler som gäller i din förening, inte hur boendet ser ut.

Sedan är det oftast enklare att följa eventuella regler för grillning om man bor i rad- eller parhus. Exv. kan föreningen ha regler om visst avstånd från hus eller närmsta granne, och då är det ju enklare om man har lite gräsmatta att gå ut på än om man bara har plattor precis vid husväggen.
I vår BRF får de som har uteplats grilla med kol/gasol ett par meter från husets fasad, men de som har balkong får använda sig av elgrill. Jag har sett att många BRF istället har gemensamma permanenta grillar på innergården som kan användas av alla medlemmar istället för att de skall grilla på balkongen.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Marcus_L Marcus_L skrev:
I vår BRF får de som har uteplats grilla med kol/gasol ett par meter från husets fasad, men de som har balkong får använda sig av elgrill. Jag har sett att många BRF istället har gemensamma permanenta grillar på innergården som kan användas av alla medlemmar istället för att de skall grilla på balkongen.
Den typen av regler är rätt vanliga. Jag bor i hus i förening med både lägenheter och hus. Lägenheterna har ibland uteplats och ibland balkong. De regler som gäller för husen gäller också lägenheterna med uteplats. Det är alltså föreningens regler som reglerar hur och var jag får grilla, inte det faktum att jag bor i hus.
 
Det frågas om vilken ägarform som kan påverka grilltillstånd.

Om du äger fastigheten så bestämmer ingen annan vad du får göra på din tomt. Radhus finns både i form av bostadsrätter och egna fastigheter. Villor är oftast egna fastigheter, med bostadsrätt förekommer även det.

Även om du har en egen fastighet så kan det finnas en samfällighet som förvaltar gemensamma saker i omgivningen,vägar, vattenledningar osv. Det förekommer att samfälligheter sätter upp regler även för grillning på den egna tomten. I princip har samfälligheten inte rätt att göra det.

Även om du har rätt att grilla, så kan det begränsas av hälsovårdsmyndigheter, rök och lukt kan anmälas som sanitär olägenhet.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.