Vet inte riktigt om denna tråd hamnar rätt, men vi kör ändå.

Jag är rätt sugen på att göra en rätt stor mosstavla och ha i vardagsrummet, ca 1x2m stor.
Verkar gå att köpa själv för rätt rejäla summor, men det måste ju gå att göra själv?

Någon som gjort en själv, eller kanske ramlat över några bra länkar inom området?

Stor mosstavla i olika gröna nyanser hängande på en vägg, planerad för användning i vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
LoweW
Låter som ett riktigt roligt projekt! Kom du vidare med det?
 
Tyvärr inte än, men har inte gett upp tanken :D
 
LoweW
Kul! Känns väldigt fräscht och fint med lite textur och struktur på väggarna :D(y)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
kimf
Jag har ett gäng mosstavlor på kontoret. Riktigt trevligt, luktar lite skog och mycket bra som absorbener.

En av anledningen att dem är så dyra är att dem genomgått en speciell behandling för att den ska dö utan att tappa någon grönska. Det gör att den håller i teorin hur länge som helst.

ska du göra en mosstavla själv så får du vattna den löpande
 
kimf kimf skrev:
Jag har ett gäng mosstavlor på kontoret. Riktigt trevligt, luktar lite skog och mycket bra som absorbener.

En av anledningen att dem är så dyra är att dem genomgått en speciell behandling för att den ska dö utan att tappa någon grönska. Det gör att den håller i teorin hur länge som helst.

ska du göra en mosstavla själv så får du vattna den löpande
Så är det ju, man får ha en sprayflaska redo =)
 
Hmmm, nu har jag renoverat vardagsrummet och denna tanke är återigen aktuell.
Ingen som har några tips idag? :D
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Hmmm, nu har jag renoverat vardagsrummet och denna tanke är återigen aktuell.
Ingen som har några tips idag? :D
En spontan tanke är att det är grönfärgad fönsterlav/vitlav, det affärerna felaktigt kallar för vitmossa.
Det bör inte vara så svårt, grönfärga tex genom att lägga det i färgbad. Sedan behandla med glycerol vilket gör det något mer eldhärdigt och inte blir hårt och sprött när det torkat utan behåller sin mjukhet.

Det finns ett krux bara, du måste ha markägarens tillstånd för att få plocka. Mossor och lavar ingår inte i allemansrätten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.