Hejsan, som bifogat vår garage bygglovs ritning. Den är avlånga p.g.a prickad mark. Vi har tänkt att ha loft i halva delen av förrådet (Gäststuga/kontor blir det senare) med toa, kök och halva delen av garaget att förvara saker. Nu tänkte vi ta lite expert tips för konstruktionsmässigt.
1. Vi har tänkt att ha 45x170 regel i väggarna
2. 45x195 i pulpettak.
3. Någon tyngre regel i mellanväggen i garage och förrådsdelen.
4. Förrådsdelen blir varm och garagedelen blir med vindduk i början.

Tänker vi logiskt eller hur skulle ni experter göra ? mvh ..
 
  • Ritning av garage med förråd inkluderar planvy och fasader mot söder och väster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu vet jag inte vart i landet du bor och vilken snözon som gäller, men jag tvivlar på att 45x195 räcker som takreglar.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Nu vet jag inte vart i landet du bor och vilken snözon som gäller, men jag tvivlar på att 45x195 räcker som takreglar.
Tack. Bor i Zon 2. Eskilstuna.. mvh
 
Om du sätter takåsarna på c-c 60 och bygger med lätt tak (papp eller plåt) så klarar du dig med 45x220 C24.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
S
G Gabbe1 skrev:
Nu vet jag inte vart i landet du bor och vilken snözon som gäller, men jag tvivlar på att 45x195 räcker som takreglar.
45x195 räcker om man har c/c 600, lätt tak som motsvarar 0.3kN/m2 och C24. Jag får en uttnyttjandegrad på ca 80% i böjhållfasthet, de resterande kontrollerna är mycket mindre.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Tjockleken på taket styrs oftast av mängden isolerings som krävs. Jag antar att det finns några U-värdeskrav att gå efter med tanke på den tänkta användningen? Satsa på 220-reglar och sala på dessa om det skulle behövas mer isolering. 80% utnyttjandegrad låter lite högt, vad får man för deformationer?
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
S
Ca 14 mm i initial utböjning. Räknade med säkerhetsklass 3 samt ett 400 mm takutsprång.
 
Då tycker jag nog att 220-reglar är att föredra, alt byta till limträ och glesa ut cc-avståndet.
 
  • Gilla
Ahm.s och 1 till
  • Laddar…
Tack snälla för all tips. Vi är grönt i detta område så undrar och tar chansen att fråga hur räknar ni sådana? Från erfarenhet eller mätning/räkning eller något verktyg ?

Mvh..
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.