Den här veckan kan du testa dina kunskaper om materialen vi bygger altan, trädäck, staket med i ett nytt quiz.

Quiz: Vad kan du om trall till altanen? https://www.byggahus.se/quiz/227-vad-kan-du-om-trall-till-altanen

Dessutom har våra quiz ett nytt utseende och förbättrad funktion från och med idag. :)

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar quizet samt den nya quizdesignen i största allmänhet.

Trädäck i materialen bankirai med ett mörkt trädgårdsbord, stolar och gröna träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av medlemmen Vildebills altan i bankirai.
 
  • Gilla
Vildebill
  • Laddar…
8 av 10... diggar den nya Quiz designen :cool:, den får 5 av 5.
 
  • Älska
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
9/10. Hade fel om accoya. Blev lite överraskad av det nya gränssnittet men när jag fattade vart det lite kul med omedelbar respons.
Jag blir alltid lite överraskad när jag får höga poäng i ämnen där jag inte vet så mycket. Eller så har jag kunskaper jag inte är medveten om. Det var samma om verktygen och en del andra quiz.
 
Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Först fick jag 6 av 10 rätt. Men eftersom jag fick se de korrekta svaren i direkt anslutning till mitt svar så lärde jag mig något och fick alla rätt när jag prövade igen. I like.(y)
 
Fick faktiskt 10/10 utan fusk (var dock ej inloggad). Hade med all sannolikhet bommat fråga 9 om jag inte dessförinnan läst artikeln om bästa träslag till altan och trädäck.

Dagens gnäll:
I fråga 4 nämns begreppen varmgalvaniserat resp varmförzinkat. Uttrycket varmgalvaniserat är en styggelse.
Det finns två huvudmetoder för att belägga en ståldetalj med ett zinkskikt:

- Elförzinkning (kallas även galvanisering). Detta är en elektrokemisk process där man på elektrisk väg belägger föremålet med ett zinkskikt. Detta skikt är väldigt tunt och duger ej som rostskydd utomhus.

- Varmförzinkning. Detta är en rent mekanisk procedur där man doppar föremålet i smält zink. Detta ger ett relativt tjockt zinklager som fungerar bra som rostskydd i många fall.

Den som säger varmgalvanisering menar oftast varmförzinkning men själva uttrycket är alltså i princip felaktigt och i mitt tycke missledande eftersom det för tanken till elförzinkning. Det kanske rent av är därför som fråga 4 innehåller samma alternativ två gånger?
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den här veckan kan du testa dina kunskaper om materialen vi bygger altan, trädäck, staket med i ett nytt quiz.

Quiz: Vad kan du om trall till altanen? [länk]

Dessutom har våra quiz ett nytt utseende och förbättrad funktion från och med idag. :)

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar quizet samt den nya quizdesignen i största allmänhet.

[bild]
Vi inspireras av medlemmen Vildebills altan i bankirai.
Vad kul att bilden användes! Det här var jag inte beredd på
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Det finns en faslig massa tropiska träslag. Alla är inte rötbeständuga. Men dessa importeras naturligtvis inte. Men frågan blir galen.
 
7/10
Och jag kan inte skylla på nån öl...? :)
Men som försvar hade jag inte läst artikeln.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.