Någon av er som fört statestik på hur mycket eran solanläggning har gett under årets olika månader?

Är intresserad av vintermånaderna framförallt. Om ni har statestik, skriv gärna även kortfattat vad ni har för anläggning. Jag vill få en uppfattning hur mycket energi en anläggning kan ge den kalla årstiden.
 
Jag har ingen mätare som integrerar effekten över tiden, för det är ju egentligen energin du vill veta, inte effekten.

Men jag kan i alla fall säga att de fyra månaderna november - februari är i stort sett förlorad tid. Många timmare med mulet väder och ynkligt med solljus däremellan.
De övriga åtta månaderna finns det något vettigt att hämta.
 
Jag har effektmätare på min anläggning sedan i våras. Tyvärr så är den trimmad för vatten men jag har solfångarvätska i mitt system så värdena är lite för höga. Men man kan ju alltid få fram en tendens mellan månaderna.

Dock så har jag inte sammanställt mina värden ännu men det skall bli.
Min anläggning levererar "bara" värme mellan början av mars till slutet av oktober pga av naturliga hinder som skuggar solfångarna. Men som Apersson850 skriver så ger inte mina förlorade månader speciellt mycket. Dessutom så ligger mina solfångare med samma lutning som taket dvs 23°. Och det är ingen bra vinkel om man skall ta tillvara solen på sena hösten, vintern och tidiga våren.......
 
Verkar vara mycket effektförluster i era system. En granne har en gammal luft-solfångare på väggen, som tydligen ger varmluft en solig januaridag.

Kanske man får komplitera med en luft-solfångare om man vill få gratis energi på vintern. En luftburen solfångare behöver ju bara värma till 25grader, kanske lättare att få det att fungera på vintern.
 
putte82 skrev:
Verkar vara mycket effektförluster i era system.
Hur kom du fram till det???
 
Jo, jag får också värme en solig januaridag. Det är inte det som är problemet.
Problemet är att det är mulet, i stort sett alltid, nuförtiden. Har säkert med klimatet att göra. Inte svinkallt och gnistrande klart, utan mulet och halvkallt hela tiden.
 
Hej!
Jag installerade 2st 24 rörs Intelli-heat paneler i slutet av maj 2006. Dessa har till den 1 december gett 1607 kwh. Under okt gav de 77 kwh och nov 18 kwh. Under tiden 1 juni --28 sept eldade jag ett fåtal brasor för att höja temperaturen i tankarna. Med facit i hand borde jag nog satsat på 3-4 paneler. Det går ju alltid att komplettera.
Min vedanläggning består av en Euronom vedpanna och tre st 500 l tankar. Solvärmen överförs till tank 1 via värmeväxlare.
 
Jag lade upp tre sådana paneler från början. Har tre 750 liters tankar till dem och pannan.
 
Jag tycker det oftare är klart och fint på vintern än på sommarn. Klart inte lika många soltimmar men när solen väl är uppe är de flesta dagar fina.

77kwh i oktober och 18 i november ger mig en bra uppfattning allefall. Kanske får satsa på vindkraft för gratisvärme höst vinter. Ger ju faktiskt energi dygnet runt, året om, inte lika säsongsbetonat.
 
Hej!
Under januari hade jag 12 soldagar totalt 54 kwh, februari 11 soldagar 154 kwh. Jag har 4 st iteliheat 24/58 o 3 tankar på 750l. Bor på Åland. Jag har lite siffror för september till desember, men ite uträknade.
 
Hej , jag har räknat på de paneler som jag tänker köpa, det grundar sig på SP tester enligt denna http://www.sfinx.se/images/energideklaration.pdf

I mitt fall med 2*20 rörspaneler med sammanlagd yta(ref.) på 3,78m2 (byggyta 7m2) vid 50grC skall dom ge 2937 kWh fördelat eligt enligt följande:

jan 18,9 kWh
feb 132,3kWh
mar 170,1 kWh
apr 294,8 kWh
maj 529,2 kWh
jun 483,8 kWh
jul 464,9 kWh
aug 272,2 kWh
sep 340,2 kWh
okt 143,6 kWh
nov 68,0 kWh
dec 18,9 kWh

Det skall bli mycket intressant att jämföra med verkligheten.
 
Jag kan meddela att jag fått in 30 kWh under 18 timmar i februari. Det har varit dåliga förutsättningar för solpanelerna eftersom tanken varit varm, 60-90 grader. Trösten är att de kWh som kommit in har varit varma.
60 rör.
 
KalleT skrev:
Hej , jag har räknat på de paneler som jag tänker köpa, det grundar sig på SP tester enligt denna [länk]

I mitt fall med 2*20 rörspaneler med sammanlagd yta(ref.) på 3,78m2 (byggyta 7m2) vid 50grC skall dom ge 2937 kWh fördelat eligt enligt följande:

jan 18,9 kWh
feb 132,3kWh
mar 170,1 kWh
apr 294,8 kWh
maj 529,2 kWh
jun 483,8 kWh
jul 464,9 kWh
aug 272,2 kWh
sep 340,2 kWh
okt 143,6 kWh
nov 68,0 kWh
dec 18,9 kWh

Det skall bli mycket intressant att jämföra med verkligheten.
/
Hur har det gått Kalle? Jag tänker som du och skall bygga i Halland med, Kungsbacka. Hur stor Acktank har du? Eller bara en 500l varmvattentank?
Jag funderar på att som braskamin ha en vattenmantlad sådan, erfarenhet?
Mvh
Pille
 
Solfångarna är upp sedan slutet av maj, jag har haft 100% täckning hittintills. Jag har en beredare på 300l med solslinga och en hetvattenslinga.
Jag har efter denna soberedare en beredare i värmepumpen(frånluft) på 180l. Efter 2 strålande soldagar med från början 35gr i helasystemet hade jag 180l med 60C och 300l 85C. Följande dag fyllde jag upp "stora barnpoolen" med ljummet vatten. kanon!

Just nu 180l á 62C + 300l ca:72C. Sol imorgon :)
 
Pille skrev:
/
Jag tänker som du och skall bygga i Halland med, Kungsbacka. Hur stor Acktank har du? Eller bara en 500l varmvattentank?
Jag funderar på att som braskamin ha en vattenmantlad sådan, erfarenhet?
Mvh
Pille
Vad trevligt, då blir vi kanske "grannar". Bor själv strax utanför Kungsbacka.

Har kört solfångare sedan hösten -04 och dessförinan enbart pellets sedan -98 då vi byggde nytt. Båda värmekällorna jobbar mot en acktank på 1800 liter. Igår var det 97° i botten på acktanken så just nu finns det hur mycket VV som helst.

Är du intresserad så går det alltid att fixa till ett studiebesök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.