J
Jag undrar om det är OK att en nyinstallerad pumpbrunn i plast har fått en del småhål borrade nära botten en bit under där dräneringsrören kommer in?

Detta skall enligt utföraren göra att det blir ännu bättre dränering!?

Jag är orolig att jag konstant kommer att dränera grundvatten...
(Är inte pumpen igång, så fylls brunnen upp till inkommande dräneringsrör på ca 1 timme)

Har haft detta system igång några dagar men är fortfarande samma, dvs man kan se att det sipprar in vatten från småhålen direkt när pumpen pumpat klart.

Jag är också orolig att det kommer in jord /sand/lera som sedan dräneras ner i stuprör.
(Ligger redan lite gegga på botten nu)
 
Lite sand och lerpartiklar kommer alltid att leta sig in i brunnen och kommer på sikt att spolas iväg när pumpen går. Syftet med en dränering är ju att leda bort grundvatten så pumpen kommer gå med jämna mellanrum så länge som grundvattnet är högre än hålen i botten eller dräneringsrören.

Hur stora är hålen? Och hug mycket lägre än rören är de? Den lilla grundvattensänkningen som uppstår precis kring brunnen och hålen är troligtvis försumbar.
 
J
Inkommande dräneringsrör sitter på ca 60cm från brunnsbotten.
Och de borrade hålen sitter som lägst på ca 10-15cm från botten skulle jag tro, samt även högre upp.
Gissar på att hålen är gjorda med 10mm borr.

Är detta ett normalt förfarande?

Kan väl bli rätt dyra pumpkostnader om man konstant skall dränera ut grundvatten?
(Pumpen går igång typ varje kvart just nu)

I det vanliga dräneringsrören har jag aldrig sett det komma något vatten ifrån.
 
Redigerat:

Bästa svaret

J jasy skrev:
Inkommande dräneringsrör sitter på ca 60cm från brunnsbotten.
Och de borrade hålen sitter som lägst på ca 10-15cm från botten skulle jag tro, samt även högre upp.
Gissar på att hålen är gjorda med 10mm borr.

Är detta ett normalt förfarande?

Kan väl bli rätt dyra pumpkostnader om man konstant skall dränera ut grundvatten?
(Pumpen går igång typ varje kvart just nu)

I det vanliga dräneringsrören har jag aldrig sett det komma något vatten ifrån.
Om det är normalt eller inte att göra så kan jag inte svara på, jag kan personligen tycks att det är onödigt att borra hålen i brunnen, bästa är väl att fråga din entreprenör om varför de har gjort som de har gjort.

Så länge som grundvattnet är högre än hålen/dräneringsrören kommer pumpen att behöva starta med jämna mellanrum. Grundvattennivån varierar under året och är normalt sett som högst nu innan all växtlighet kommer igång.

Det bästa är egentligen om man bygger på platser som är lämpliga ur ett dagvattenperspektiv: en kulle med väl dränerande material så sätt man nte behöver pumpa dräneringen. Tyvärr byggs det en helt del på olämpliga platser med högt grundvatten som måste pumpas iväg. Räkna ut hur många minuter per timme som pumpen går. Kolla sedan på databladet rör pumpen så går det att räkna ut kostnaden för var pumpen kommer att kosta i drift per år som mest.
 
  • Gilla
jasy
  • Laddar…
För att göra en kvalificerad gissning skulle jag säga:
Platsen där brunnen är förlaggd är den platsen entreprenören började sitt arbete med din husdränering.
Här har dom gjort ett djupt hål, något extra djupt för att vara på säkra sidan att dom skall komma runt byggnaden med korrekta fall på rör osv.
Vid grävningen så har din gissning kommit dom till verkligheten, att de va fuktigt i källaren var ingen hittepå.

Genom att gräva ner brunnen djupar och borra hål runt botten på den och markbefästa den med makadam runt har dom gjort sig en grundvatten sänka och en uppsamlingsplats för det strömmande vattnet som ställer till med enorma irritationer och bekymmer under arbetets gång.
Det vattnet din pump nu pumpar ut är samma vatten den hade pumpat ut utan hålen också med extremt stor sannolikhet.

En pumpbrunn till en dränering är som mest aktiv de första 1-3 åren efter installationen innan marken hunnit återhämta sig och rätta till sig igen. Allt efter med tiden kommer vattnet att återvända till de fåror som den hade tidigare med den ena skillnade då att det inte är dina källareväggar.
Hålen i botten på brunnen kommer sakta att slamma igen och "självtäta" sig på ett av naturens egna vis.

Håll koll på pumpen så att den är i funktion hela tiden, så det inte behöver gå så lång tid innan garrantipumpen kommer till utbytet.
 
D
Närbild av en dräneringsbrunn med flera borrade hål och installerad pump, omgiven av uppbäddade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har borrat hundratals hål i min dräneringsbrunn.

Nyckeln till framgång tror jag är att det utanför brunnen är en fraktion på materialet som har en större diameter än hålen. Därefter la jag en markduk för att förhindra att små partiklar tog sig in i brunnen.

Varför borrade jag hål?

Jag grävde runt huset och på ett ställe samlades vatten. Jag lyckades faktiskt anlägga en liten sjö just vid ena hörnet av huset. Det vattnet var ju på något sätt tvunget att komma in i brunnen (som placerades i detta hörn) och pumpas bort. Jag borrade då hål i brunnen. Ska tillägga att jag runt hela huset har en del berg.
 
  • Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
J
För tydlighetens skull så handlar detta om en pumpbrunn till en dränering runt en platta för pool.

Jag vill har egentligen bara nytta av att dränera runt plattan, dvs inte grundvatten som ligger 60cm djupare...
 
D
Du kan vara lugn, elräkningen för pumpen kommer inte ruinera dig.

Jag pumpar en hel del ytvatten/dagvatten med min pump och under snösmältningen går den 40-50 gånger per timme. Den kan hålla på så i flera veckor i sträck men med kortare och kortare intervall.

Pumpen är på 500w och går ungefär 20 sekunder per gång.

Sedan i mars 2020 har den totalt kommit upp i nästan 12kwh.
 
  • Display visar en dräneringspumps ackumulerade energiförbrukning på 11,9 kWh.
  • Gilla
jasy
  • Laddar…
J
D Derbyboy skrev:
[bild] Jag har borrat hundratals hål i min dräneringsbrunn.

Nyckeln till framgång tror jag är att det utanför brunnen är en fraktion på materialet som har en större diameter än hålen. Därefter la jag en markduk för att förhindra att små partiklar tog sig in i brunnen.

Varför borrade jag hål?

Jag grävde runt huset och på ett ställe samlades vatten. Jag lyckades faktiskt anlägga en liten sjö just vid ena hörnet av huset. Det vattnet var ju på något sätt tvunget att komma in i brunnen (som placerades i detta hörn) och pumpas bort. Jag borrade då hål i brunnen. Ska tillägga att jag runt hela huset har en del berg.
Har du 2 pumpar i brunnen?
Är det inbyggd flottör på dem?
 
D
Ja, en av pumparna fungerade dåligt i början. Då köpte jag en till som nu fungerar som reservpump. Den har extern nivåsensor och går igång på en vattennivå över den ordinarie pumpen. Jag får samtidigt en signal till telefonen att reservpumpen gått igång.

Det var lite meck i början men nu har det rullat på utan driftstörningar i snart 2 år.
 
D
Den ena, Grundfos KP250 har inbyggd flottör.

Den andra, KP150 har nivåvippa men den är ”bortkopplar” till förmån för en extern (hemmabyggd) nivåsensor. Den kan jag även styra från telefonen.
 
  • Svartvit bild av två Grundfos dykpumpar i en brunn med synliga kablar och sensorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Var det den med externflottör som strulade i början?

Jag funderar på att skaffa en KP150 med inbyggd flottör, och hoppas på att den skall funka bra.
 
D
Det var KP250 med flottör som inte fungerade tillfredställande. Flottören fastnade trots att den var helt ren.
 
D
Jag skulle kört på flygt istället. Har en sådan i en annan brunn. Aldrig varit något problem med den.
 
J jasy skrev:
Jag undrar om det är OK att en nyinstallerad pumpbrunn i plast har fått en del småhål borrade nära botten en bit under där dräneringsrören kommer in?

Detta skall enligt utföraren göra att det blir ännu bättre dränering!?

Jag är orolig att jag konstant kommer att dränera grundvatten...
(Är inte pumpen igång, så fylls brunnen upp till inkommande dräneringsrör på ca 1 timme)

Har haft detta system igång några dagar men är fortfarande samma, dvs man kan se att det sipprar in vatten från småhålen direkt när pumpen pumpat klart.

Jag är också orolig att det kommer in jord /sand/lera som sedan dräneras ner i stuprör.
(Ligger redan lite gegga på botten nu)

1. Pratar vi om en brunn för dränering runt huset eller för takvatten? Det ska inte vara samma brunn.
2. Dräneringsrören runt huset ligger i ett lager av makadam. Rinner det vatten i rören är makadamlagret fyllt med vatten under röret. Dina hål lite under rören kommer tömma även mak-lagret på vatten. Har du grundvatten några centimeter under rören kommer du ändå pumpa grundvatten eftersom detta ej är på konstant nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.