Hej! Vi håller på att renovera badrum och ska sätta en badrumsfläkt i taket. Huset är byggt -50 och har självdragsventilation med fyrkantiga eternitrör. Kan man sätta badrumsfläkten i det röret om man tätar riktigt mellan fläkt o rör?
 
  • En öppning i taket för ventilation med synlig isolering och kablar, möjlig plats för badrumsfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går utmärkt.
 
  • Gilla
Affe84
  • Laddar…
A Affe84 skrev:
Hej! Vi håller på att renovera badrum och ska sätta en badrumsfläkt i taket. Huset är byggt -50 och har självdragsventilation med fyrkantiga eternitrör. Kan man sätta badrumsfläkten i det röret om man tätar riktigt mellan fläkt o rör?
Se till så att ”röret” inte delas med nått annat rum av huset. Risken finns då att fuktig luft från när du duschar kommer att spridas till rum som delar samma ventilation
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag hade så när jag smygrenoverade badrummet första gången. Blev inte bra, pluggade det och satte genom yttervägg nu när det blev helt nybyggnation av badrummet. Det blev oändligt mycket bättre...
 
T trojlee skrev:
Jag hade så när jag smygrenoverade badrummet första gången. Blev inte bra, pluggade det och satte genom yttervägg nu när det blev helt nybyggnation av badrummet. Det blev oändligt mycket bättre...
Jag har precis avslutat en badrumsrenovering och hade först också tanken på att sätta fläkten i självdragskanalen men gjorde som du och satte fläkten direkt i yttervägg. Känns som att jag tog ett klokt beslut
 
Problem med kanal i yttervägg är att fukten kondenseras när den kommer ut och rinner längs med väggen och skapar fula fläckar.
 
Vi har utlopp genom vägg, det har fungerat bra i drygt 10 år. Inga synliga effekter på väggen.
 
T trojlee skrev:
Jag hade så när jag smygrenoverade badrummet första gången. Blev inte bra, pluggade det och satte genom yttervägg nu när det blev helt nybyggnation av badrummet. Det blev oändligt mycket bättre...
Hur pluggade du dessa eternit självdragsrör?
 
Kapade till en "plugg" som jag siliconade fast samt fogskummade en liten kaka. Blev helt ny el och därav nytt innertak därtill.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.