Hej! En fönsterfråga till.

Här ska det väl inte vara? Fönsterkarmen är ju helt oskyddad i hörnen. Hur åtgärdar jag detta på enklast billiga vid. Estetiken är inte prio utan vill bara se till att inte vatten rinner rakt mer på trä. Hur hade ni gjort? Är nybörjare så förklara som för en 5-åring.
 
  • Närbild på en oskyddad och nött fönsterkarmhörn med synligt trä och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent spontant känner jag att det borde räcka att måla karmen?
 
Tror han syftar på hålet under karmen där det saknas bleck. Blecket ser bara ut att gå upp några mm där
 
Jag skulle nog sätta ett nytt fönsterbleck. De befintliga saknar uppvik på kanterna ser det ut som?
 
Den omålade biten är det fönsterkarmen, som dom säger lite fel i montaget, blecket ska gå ända ut till omfattningen ( brädan längst ut )
 
T Tompafix skrev:
Tror han syftar på hålet under karmen där det saknas bleck. Blecket ser bara ut att gå upp några mm där
Jag noterade inte ens det, saknas det bleck helt eller ser jag fel?
 
Det saknas ju fönsterbleck helt och hållet?
 
Måla fönsterbleck finns redan.
 
det är framför allt den översta plåten jag syftar på. Det är ca 1 cm ( till höger i bilden ) mellan översta plåten och fönsterfodret eller vad man ska säga. Om jag skaffar en ny översta plåt. Då Måste jag ju såga av trälisten som är närmast glaset väl?
 
Nu är jag lite bättre.
Där det är trä och färg, det ser ut som en bit är borta om det är ett hål där.
 
L Leafy skrev:
Jag noterade inte ens det, saknas det bleck helt eller ser jag fel?
det är alltså området i cirkeln jag är brydd över då vatten kan rinna rakt på där
 
  • Området där vatten kan rinna på, markerat med röd cirkel på vitmålad träyta bredvid ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fruhus skrev:
det är alltså området i cirkeln jag är brydd över då vatten kan rinna rakt på där
Ja det satt en plåt där nere med ja, för sent på kvällen , men en bredare övre plåt då som du fäller in i fodret så borde du vara hemma?
 
Om jag inte ser fel så går blecket in under den omålade biten, knacka med en skruvmejsel och lyssna om det är plåt i botten, då är det inget fel och vatten inte rinna in. Lämpligt då att försöka fylla hålet med något så vattenpåslag inte rinner runt spetsen och in på karmen., man kan ana bleckets överkant i hålet.
 
J jonaserik skrev:
Den omålade biten är det fönsterkarmen, som dom säger lite fel i montaget, blecket ska gå ända ut till omfattningen ( brädan längst ut )
Det är hålet i cirkeln jag vill åtgärda med då måste jag väl såga bort en bit av trälisten som ligger vertikalt mot glaset?
 
  • Vertikal trälist nära en fönsterruta med markerat hål som behöver åtgärdas, närbild på skadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TheGame skrev:
Det saknas ju fönsterbleck helt och hållet?
fönsterbleck finns men är vitmålat av tidigare ägare så syns inte så tydligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.