Äntligen vår! Nu har jag städat de synliga berg vi har i trädgården genom att rensa och högtryckstvätta alla skrevor. På ett par år fylls de med material och gräs och annat ogräs flyttar in. Vad kan man göra för att inte stå inför samma jobb varje år.
Kan man fylla sprickorna med betong eller fogsand? Borde man odla fetknopp eller nåt annat som inte kräver så mycket vatten? Kan salt eller ättika hålla växterna borta?
Tipsa gärna om ni har goda erfarenheter från liknande jobb.
 
  • Rengjorda bergskrevor i trädgård efter högtryckstvättning mot grön gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rengjorda stenar med synliga sprickor i en trädgård, potentiellt behov av ogräsbekämpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Superfint, både arbetet och sprickorna !

Jag skulle inte göra något alls, sprickorna i berget ger en fantastisk karaktär till det fina berget, absolut inte fylla med något. Nu har du gjort grovarbetet så det kommer att dröja innan organiskt avfall förmultnat och gör det möjligt för något att gro, eventuell plantering skulle dra blickarna till sig och konkurrera med det kala berget om uppmärksamheten vilket vore att likna med en dödssynd
Märker du på hösten att det samlats löv och skräp tar du ett tisteljärn och drar bort det, eller spolar med högtryckstvätt. Nyss nerfallet skräp sitter inte hårt.

Otroligt vackert format berg!
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Superfint, både arbetet och sprickorna !

Jag skulle inte göra något alls, sprickorna i berget ger en fantastisk karaktär till det fina berget, absolut inte fylla med något. Nu har du gjort grovarbetet så det kommer att dröja innan organiskt avfall förmultnat och gör det möjligt för något att gro, eventuell plantering skulle dra blickarna till sig och konkurrera med det kala berget om uppmärksamheten vilket vore att likna med en dödssynd
Märker du på hösten att det samlats löv och skräp tar du ett tisteljärn och drar bort det, eller spolar med högtryckstvätt. Nyss nerfallet skräp sitter inte hårt.

Otroligt vackert format berg!
Tack. Du har nog rätt i att en plantering skulle förta känslan av de kala bergytorna. Nu såg jag att en ”granne” i kvarteret ville göra sig av med en del stenmjöl. Kanske det ändå skulle kunna fylla ut botten på sprickorna utan att bli grogrund för grönsaker...?
 
Hur djupa är sprickorna? Om dom inte är så djupa kan du köra med trimmern på högkant ibland och slå rent där i.

Annars är det väll rensa 1 gång om året med högtryckaren som gäller för att börja fylla dom tycker jag skulle se dumt ut, då hade jag hellre planterat någon lågväxt marktäckare som sprakar av färg både under blom och på hösten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.