T
Har flyttat in till en nytt hus som vi köpt via ett husföretag, så kallat generalentreprenad. Vi har bott i huset i 13 månader.

vi var väldigt tydliga med att vi ville ha svart hus från start. Den informationen fick hustillverkaren, de kunde dock inte måla huset om de inte var lasyr färg. Det ville vi inte ha.
Men när huset kommer i block kom det vit grundat, vår tanke då var varför man grundande med vit när vi skulle måla de svart? Idag 13 månader senare när värmen nu tilltal så kommer man börja se den vita grundmålningen när panelen krymper?

Detta påpekade jag till husföretaget och skulle återkomma till sommaren då detta var min oro.

Borde inte Husföretag meddelat att huset kommer vit grundat och måla huset svart kan innebära mer jobb eller dylikt. ? Ska jag måla huset varje sommar!?
 
Det är väl så att grundfärg generellt är vit men kan brytas i valfri kulör.
Frågan är om ni var tydliga och sa att ni skulle måla huset svart och därför ville ha svart grundfärg?
Och vad som står i erat avtal om grundfärg vid leverans.
Det går inte anta att hustillverkaren frågar vilken kulör du tänkt måla med men det står säkerligen i avtalet vad det levereras med.

Hursomhelst tråkigt som fasen att du ser det vita nu, det är ju bara att måla om när det torkat isär om det ska bli bra.
Har du fått fel kulör på grundfärgen mot spec så borde husföretaget ajälvklart stå för kostnaden
 
T
Hej! Tack för svar. Husföretaget informerades om det då bygglovet skickades in via dem samt att vi har mail på det. Samt att vi utgick från en inspirations bild från deras katatolg som just var svart.

jag själv hade ingen aning om att huset generellt kommer vit grundat när man sagt att man ska måla svart. Jag tänker bara att ett husföretag ska ha den kunskapen om just färg mm. Nu i efterhand förstår ju vem som helst att det är en risk att måla svart på vit grundat hus men om husföretaget hade haft lite känsla så skulle detta problem inte uppstå. Självklart hade vi betalt extra om det kostat oss extra att bryta grundfärgen.


Vi får se vart de slutar, har mailat dem!

holmberg87 holmberg87 skrev:
Det är väl så att grundfärg generellt är vit men kan brytas i valfri kulör.
Frågan är om ni var tydliga och sa att ni skulle måla huset svart och därför ville ha svart grundfärg?
Och vad som står i erat avtal om grundfärg vid leverans.
Det går inte anta att hustillverkaren frågar vilken kulör du tänkt måla med men det står säkerligen i avtalet vad det levereras med.

Hursomhelst tråkigt som fasen att du ser det vita nu, det är ju bara att måla om när det torkat isär om det ska bli bra.
Har du fått fel kulör på grundfärgen mot spec så borde husföretaget ajälvklart stå för kostnaden
 
Hoppas det går bra! Det är alltid en risk att det syns om det inte är grundat i bruten färg eller strukit 1 gång innan det sätts upp.

Jag målade om mitt hus för några år sedan och det var perfekt 2 somrar sen hade det torkat isär så det är väldigt noga med att det är rejält torrt när man målar det.
Men vitt ock svart är ju som gjort för bekymmer.

Håller tummarna att det blir goodwill (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.