A
MariaBK MariaBK skrev:
De där 20 meter höga träden, står de nära huset ? Är de tillräckligt långt bort för att inte falla på huset om det stormar typ? Annars kan ju det vara en orsak till nedsågning.
För vem då? för grannen? Det är bara skäl om man kan lura dem lite till att säga ja..
Annars så har man inget att säga till om.
Även om risk finns så har man inget mandat för att fälla träd på annans mark.

Det är olagligt..
 
A
Paradiset55 Paradiset55 skrev:
Väck med träden! Goda grannar är mer viktigt. Dessutom är grannarna inte där året om. (Men du hade fått stå för fällningen själv, om jag var din granne...)
goda grannar får man på annat vis.
väck med idioter som tror de har att göra över äganderätten.
Vill man ha utsikt eller sol på tomten, men för helvete lär sig köpa hus där solen skiner då.
Eller där man äger skogen runt..
Inte börja gnaga på andra som en gam..
 
  • Gilla
  • Arg
Elektra och 5 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Nu är det ju inte all skog i Sverige det handlar om...det är 3-4 träd....
Nu var ju svaret att grannen skulle få ett samtal och en förståelse hur lite detta med att fälla deras träd skulle påverka dem...

Hur kan man vara så dum att man tror något sådant?.
Är det konstigt att man måste försvara det man äger med dessa åsikter..
Man blir ju för fan fundersam hur det står till hos folk egentligen..

Men det är klart.. läser man domar om folk som fällt grannens träd så är detta helt logiskt... Men för mig så blir det jävla trams.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
A
vad var det där för en liten Mao figur som dök upp:rofl:.
Ska den vara inblandad då förstår jag direkt varför äganderätten är hotad... :cool:

Denna alltså" :mad:"
 
Redigerat:
A
Maskintok skrev:
Ca 680-750 kr per m3 för timmer.
Ca 400-500 kr per m3 för Björk timmer.
Ca 260-300 kr m3 massaved.
kubb, 300-400 kr m3
Men ska du leja för att fälla in till hus börja räkna på ca 1000 kr i timmen..
Sedan tillkommer allt möjligt...
 
Paradiset55 Paradiset55 skrev:
Väck med träden! Goda grannar är mer viktigt. Dessutom är grannarna inte där året om. (Men du hade fått stå för fällningen själv, om jag var din granne...)
vänd på det...var en god granne och låt markägaren få ha sina träd
 
  • Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
J Johansen skrev:
Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.

Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.

Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med ;) Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom ;)
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.

Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
J Johansen skrev:
Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.

Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.

Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med ;) Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom ;)
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.

Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
 
Stickan56
Jag känner till en parallell till denna historia.
Där jag bodde förut så flyttade nytt folk in i grannhuset 2 år innan jag flyttade till mitt.
Och dom gör ett klassiskt misstag, att vid första mötet börja ställa
krav på en granne att han skall fälla en stor gran (80cm vid roten och 15m högt) så att dom skall få kvällssol.
Att få bort trädet lyckades jag med något år senare genom att övertyga samma granne om vilka risker det är med stora träd.

Stickan
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Nissens
Maskintok skrev:
Nu var ju svaret att grannen skulle få ett samtal och en förståelse hur lite detta med att fälla deras träd skulle påverka dem...

Hur kan man vara så dum att man tror något sådant?.
Är det konstigt att man måste försvara det man äger med dessa åsikter..
Man blir ju för fan fundersam hur det står till hos folk egentligen..

Men det är klart.. läser man domar om folk som fällt grannens träd så är detta helt logiskt... Men för mig så blir det jävla trams.
Ja, det är märkligt. Och TS kallar sitt förslag för ”erbjudande”...
 
K Karliz skrev:
Hej nej tyvärr har du ingen rätt att fälla någon annans träd om inte dem går med på det. Träden har stått där längre än du bott där. Du köper huset med den utsikt som finns. Mvh
Såga ned träd för andra blir dyrt är de int fullvuxna så räknas framtida värde pluss skadestånd så billigt är det int
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Konstiga råd från vissa: tvinga grannarna att redovisa varför de tvunget vill ha träden kvar? Träden som stod där när TS köpte huset? Som granne skulle jag bli väldigt irriterad på någon som skall "tala förstånd" med mig för att få sin vilja genom mot min vilja.

Bjuda över precis innan "solförmörkelsen". Jaha. Tänk om grannarna gillar att äta/fika i skugga? Då har man ju verkligen lyckats övertyga dem.

Kan man inte se vidare än så från sina egna behov/önskan så tycker jag det är övermaga att komma och gnälla över bristande empati hos grannarna.

Köpa ett hus och genast börja försöka ändra på saker som funnits där i långa tider. Vad ger det för intryck? Jo, en oempatisk, otrevlig och egoistisk granne. Men det tror jag inte att TS själv inser.
 
  • Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är märkligt. Och TS kallar sitt förslag för ”erbjudande”...
Jag skulle kalla det för förslag..
Ett erbjudande hade varit.. om TS velat köpa marken med skogen av sin granne.
 
A
V videopac skrev:
Konstiga råd från vissa: tvinga grannarna att redovisa varför de tvunget vill ha träden kvar? Träden som stod där när TS köpte huset? Som granne skulle jag bli väldigt irriterad på någon som skall "tala förstånd" med mig för att få sin vilja genom mot min vilja.

Bjuda över precis innan "solförmörkelsen". Jaha. Tänk om grannarna gillar att äta/fika i skugga? Då har man ju verkligen lyckats övertyga dem.

Kan man inte se vidare än så från sina egna behov/önskan så tycker jag det är övermaga att komma och gnälla över bristande empati hos grannarna.

Köpa ett hus och genast börja försöka ändra på saker som funnits där i långa tider. Vad ger det för intryck? Jo, en oempatisk, otrevlig och egoistisk granne. Men det tror jag inte att TS själv inser.
Det där med att bjuda över när klockan är 16.00 och så vidare... Det är bara löjligt.

Jag som har en camping ovanför mitt hus.
Ca 10 sommarstugor nedanför mitt hus emot älven... min mark överallt med dessa små tomter insprängda lite här och var kan ju säga att jag varit på många kaffe bjudningar och varje gång kommer jag hem med alla mina träd eller marken i behåll..

Det är inte bara en gång per år som varje person frågar... snarare 10 gånger..
Jag är förbannat less.. kunde ha släppt vissa saker, men när man inte håller käften och väntar på mitt godkännande då får det vara.
 
  • Gilla
Peri30 och 3 till
  • Laddar…
A
Jag hade svårt att förstå Karl Hedin i denna fråga ett tag, men idag med denna tråden så gick ett ljus i eld för mig...

Tack för detta..
Karln har ju rätt.. Det är en attityds fråga om äganderätten, inte bara om dessa existens utan innebörd också...
jösses... Så här illa hade jag aldrig trott att det var... får man inte lära sig någonting om ägande idag...
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Men ska du leja för att fälla in till hus börja räkna på ca 1000 kr i timmen..
Sedan tillkommer allt möjligt...
Vore det mina träd så skulle jag ha betalt för dom oxå, fast gillar träd och de ger ju skugga
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.