H hempularen skrev:
Taket, bör du planera att byta inom 5 år. Det kan bli akut nästa vecka eller om 10 år. Räkna med problem med våtrummen. Sätt ditt bud som om de vore original från 60 talet.
Det är ett äldre suterräng hus. Stor risk för fukt och mögelskador. Mycket stor risk.

fönstren bör du räkna med att byta, men det blir inte lika akut som taket kan bli.
Du skriver att det ligger i svårsålt område. Det är detcebda du inte kan åtgärda.
Det låter ändå vettigt, men får låta en besiktningsman kolla på taket. Gällande badrummen, behöver man dra ut allt eller räcker det med X antal lager av ytskickt?

Området passar oss bra då vi bor en bit bort, men skulle vilja ha något större. Sen hur andra värderar det gör mig inte så mycket då det förhoppningsvis är vårt enda hus :)
 
Byt taket direkt.

Badrummen kan du dra av för på priset rakt av som att du kommer behöva göra om båda direkt. Sedan om du väljer att göra om badrummen sen är upp till er i samråd med sakkunnig på plats (om de ser så pass illa ut eller om ni kan leva med dem i några år).

Summa summarum, dra av 200k på priset för badrummen. Taket kanske redan är inprisat i utgångspriset och kanske inte ska ligga till grund för ett skambud men ni bör ändå ha med i er budget att ni byter detta direkt. Finns nästan inget viktigare på ett hus än ett tätt och ordentligt tak, så där skulle jag inte chansa öht.
 
Om det har legat ute länge och är svårsålt kanske priset är för högt för skicket av huset. Skambud kan man väl alltid ge tänker jag, låt säga 500k mindre.
 
För er intresserade, så köpte säljarna det för samma pris som de begär idag fast för 3 år sedan.

Så det tar nog emot lite för säljarna, men efter att ha fiskat lite hos mäklaren så var de "beredda på att gå ner 150tkr" men frågan är inte om man få ner det little ytterligare och motivera badrum etc.
 
  • Gilla
Droynas
  • Laddar…
W wipen skrev:
...3-4m spannet och är väldigt fräscht i övrigt.
Ber inte om några skräckhistorier, utan om vettigt resonemang:)
Efter att ha läst protokollsutdraget hade jag inte köpt det huset. Huset kanske ser fräscht ut, men det verkar inte vara särskilt väl underhållet. Det finns också synliga sättningar, vilket tyder på att det slarvats med grundläggningen och/eller byggt huset på ett olämpligt ställe.
Fönsterblecken är otäta, träfasaden är inte målad på länge, taket är fullt i mossa, och dessutom kan det misstänkas att badrumsrenoveringarna inte är korrekt utförda. Och taket...det är inte besiktningsbart underifrån och det är intressant men oönskad biologisk mångfald på sidovindarna - inte bra alls! Vad är det för tidigare ägare som vräkt på med helkaklade (?) badrum men inte brytt sig om taket, de har ju inte ens bytt vindskivor...

All respekt för att man gillar renoveringsobjekt, men då är ett ofixat objekt att föredra framför ett som är fuskrenoverat!
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Efter att ha läst protokollsutdraget hade jag inte köpt det huset. Huset kanske ser fräscht ut, men det verkar inte vara särskilt väl underhållet. Det finns också synliga sättningar, vilket tyder på att det slarvats med grundläggningen och/eller byggt huset på ett olämpligt ställe.
Fönsterblecken är otäta, träfasaden är inte målad på länge, taket är fullt i mossa, och dessutom kan det misstänkas att badrumsrenoveringarna inte är korrekt utförda. Och taket...det är inte besiktningsbart underifrån och det är intressant men oönskad biologisk mångfald på sidovindarna - inte bra alls! Vad är det för tidigare ägare som vräkt på med helkaklade (?) badrum men inte brytt sig om taket, de har ju inte ens bytt vindskivor...

All respekt för att man gillar renoveringsobjekt, men då är ett ofixat objekt att föredra framför ett som är fuskrenoverat!
Förstår ditt resonemang och håller med till viss del, det jag tänker dock är att badrummen verkar vara gjorda billigt hos någon som "kan" och att man skitit i det yttre. Typ som ett gammalt orenoverat hus.

En del behövs bytas men det är pga ålder och det känns isåfall bättre än fuskbyggen som ser ut att vara bra, men inte är. Vi ska dit i morgon, så får bilda mig en uppfattning då!
 
Äldre suterräng skall man vara väldigt skeptisk till. Badrummen bör du räkna med ca 150 000 per styck, eller uppåt. Det handlar inte om att de kanske är felaktiga. Att golvbrunnen inte är bytt är fel, och går i praktiken inte att fixa, annat än genom att göra om allt från början.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
W wipen skrev:
Vi ska dit i morgon, så får bilda mig en uppfattning då!
En får önska lycka till! Har ni förresten känt någon särskild lukt i huset, i souterrängplanet i synnerhet?
De renoverade badrummen är förmodligen sämre utförda än originalbadrummen, även om dessa kanske inte var så vackra rent estetiskt (70-tal?).
 
A
Jag ser följande:
- Tak behöver bytas
- Påväxten är för mig ett orosmoment beroende på omfattning, inspektion borde göras av vinden man inte kommer åt. Det kan vara så att det är ruskigt mycket påväxt och då behöver tak, spont, isolering ut för att sedan saneras och byggas upp igen. Även förståelse för varför det blev påväxt behöver utredas: fukt från boendemiljön = täta neråt, installera ventilationssystem, eventuellt avfuktare. Fukt utifrån = takbyte med eventuell ökad risk till mer påväxt då vinden kan bli tätare

Badrummen har du fått bra tips på redan.

Sättningar i grund: kan vara från byggåret och inte orsaka något problem alls.

Dränera/isolera : beroende på hur källlaren luktar och ser ut kan vissa väggar behöva dräneras för att få bort fuktbelastning och lukt.


Så gör ett medvetet val och räkna med mer pengar än vad ni tror, ge ett lågt bud
 
Köp inte, sättningsskadorna hade bara dem fått mig att backa, är det inte väl dokumenterat att det står still är det bara ett problem som växer o att åtgärda är inte allt lätt eller givet. Räkna med 1mille på renoveringar och ca 6-8månader av jobb innan det är dags att flytta in. Ingen ide att flytta in innan renoveringar påbörjas. Byt tak, badrum, stammar i hela huset, om inte dräneringen är nyare än 15år ta den med när allt är en byggplats. Byt fönster o räta upp grunden. Att de säljer för lägre än de köpt för bara 3 år sedan kan ju också vara värt att fiska i, varför vill de sälja? Om inte separation så varför flyr dom?
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Besiktningen säger inte ett skit, har du otur säger bara besiktningsmannen att felet inte var synligt vid besiktningen.
Vi köpte ett hus som såg väldigt fint ut (byggt 2014 av Varberg villan). Vi upptäckte sedan att målningen av huset var klart bristfällig, knappt ett lager färg var struket på huset, se bilder.
När vi sedan började måla huset så uppvisade vindskivorna rötskador. Vi hade vid tid punkten anlitat snickare och målare och de tyckte att det var märklig på ett så nytt hus.
Kontakt togs med besiktningsfirman (www.obmgruppen.se) och svaret jag fick var lite märkligt:
-"Hej Anders. Vid besiktningstillfället fanns inga synliga rötskador i vindskivor och några brister i målningen kunde inte ses. Vid en okulär besiktning som denna gör vi inga ingrepp eller liknande i konstruktion/material, skador måste vara synliga vid besiktningstillfället. Jag antar att även du har varit och kollat på huset innan köp och borde isf upptäckt dessa brister själv om de hade varit synliga".
Så även om säljare har beställt en fått en besiktning utförd besiktning av huset ger inte detta köparna någon som helst som helst garanti, för besiktningsmannen lämpare över problemet på dig som köpare.

Jag svara besikningsmannen:
Hej!
Visst har vi ett ansvar, men du är ju ändå besiktningsman med ett uppdrag att kontrollera en fastighets skick och att säga att detta inte ingår i en okulärbesiktning låter för mig lite billigt.
Dessutom är det stor skillnad på dig och oss köpare i vår profession och att då lägga över ansvaret på oss och mena att vi skulle upptäcka detta vid visningen är billiga argument.
Vid lite närmare okulär besiktning och med syl eller liknande borde detta uppdagas.
Jag vill gå vidare med detta för troligen har säljarna köpte en försäkring via er eller mäklare.
Kan jag få kontaktuppgifter till dig chef?
Anders
Sista svaret från besiktningmannen:
-Det jag menar är att det ej var synligt vid besiktningstillfället och att vi ej använder verktyg vid en steg 1 (okulär besiktning)! Dessa bilder du skicka visar tydliga rötskador/som du själv skriver vilket är totalt felaktigt då det ej var så vid besiktningstilfället (finns även bilder på detta samt att mäklaren var med)! Vill du reklamera nått så kan du kontakta huvudkontoret i Stockholm och be om en blankett! Säljarens eventuella dolda felförsäkring har vi inget med att göra, då får du kontakta säljaren!

Jag hävdar att en rötskada inte "dyker upp" efter några månaders intervall mellan besitkning och köpttillfället, men besiktningsfirmorna vii ha sina pengar,
Om du verkligen vill ha ett hus så gå allt att fixa!
 
  • Vit husvägg med tunt målerilager och en ventilkåpa, potentiella rötskador ej synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vindskiva med bristfällig målning och tecken på rötskador på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rötskadad vindskiva med flagande färg på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rötskador och otillräckligt måleriarbete på husets vindskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Wow
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.