Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad ä DOA?
Dead On Arrival
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Dead on arrival. Trasig när den kom alltså.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Jag vet inte hur det du skriver relaterar till mitt inlägg. Det var normalfördelningen jag ifrågasatte, och gav en länk som stöd till mitt ifrågasättande.

Samma borde gälla oavsett typ av maskin eller tillverkare eller land som tillverkningen sker i så jag förstår inte vad du syftar på.

DOA är ett specialfall som oftast enkelt borde kunnat upptäckas, om maskinen inte dött mellan fabrik och kund.
Länken är en uppsats gällande tänkbara fall som är utanför normalfördelningen, huruvida denna studie gick vidare eller förblir en pappers produkt är legalt. Den förutsatte att produkten redan utsattes för omfattande tester av tillverkaren. Vilket nödvändigtvis inte sker på vitvaror inte minst pga volymen. Om studien är relevant? Tja motorsågar används med en annan frekvens. Var och en får jämföra diagrammen i uppsatsen och dra sina slutsatser.
 
electroluxaren skrev:
Länken är en uppsats gällande tänkbara fall som är utanför normalfördelningen, huruvida denna studie gick vidare eller förblir en pappers produkt är legalt. Den förutsatte att produkten redan utsattes för omfattande tester av tillverkaren. Vilket nödvändigtvis inte sker på vitvaror inte minst pga volymen. Om studien är relevant? Tja motorsågar används med en annan frekvens. Var och en får jämföra diagrammen i uppsatsen och dra sina slutsatser.
Jag vet inte vad du får motorsågar ifrån, det var inte på tal när jag skrev det inlägget.

Det var du själv som hävdade att några produkter är DOA, någon går sönder första dagen, vissa håller väldigt länge och att det då skulle vara normalfördelat. Det är normalfördelningen jag ifrågasätter. Det jag länkade visade på att det inte alltid är normalfördelat. Att vissa maskiner håller lite längre och andra lite kortare stämmer, men det är inte nödvändigtvis en normalfördelning bara för att det ser ut så.
 
A
P Pin skrev:
Jag vet inte vad du får motorsågar ifrån, det var inte på tal när jag skrev det inlägget.

Det var du själv som hävdade att några produkter är DOA, någon går sönder första dagen, vissa håller väldigt länge och att det då skulle vara normalfördelat. Det är normalfördelningen jag ifrågasätter. Det jag länkade visade på att det inte alltid är normalfördelat. Att vissa maskiner håller lite längre och andra lite kortare stämmer, men det är inte nödvändigtvis en normalfördelning bara för att det ser ut så.
Aha okay då är jag med!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Du menar att vi handtvättade mer för 20 år sen? Eller att vi lät
Våra barn gå i skitiga kläder lite längre? Nä knappast någon skillnad där. Saker är sämre idag än för 20 år sedan.
God kväll! Kom att tänka på din kommentar när jag såg detta:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vi-koper-allt-mer-och-dyrare-vitvaror
 
  • Skärmbild av en artikel på svt.se med markerad text om användningen av vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
A
K Knorren skrev:
God kväll! Kom att tänka på din kommentar när jag såg detta:
[länk]
branschorganisationens bortförklaringar...
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker också att det mesta man köper har sämre hållbarhet än det hade för 20-30 år sedan. Vi flyttade till det huset vi bor i nu för 10 år sedan och har bytt spishällen 2 ggr, diskmaskin 2ggr, 2 tvättmaskiner, 2 torktumlare och två ugnar.

Vi började billigt med IKEAs vitvaror och har uppgraderat till dyrare och dyrare. Nu har vi Electrolux dyraste ugnar som tyvärr värmer ojämt, det rinner kondens från kombiugnen, det går inte att använda micron i kombiugnen (enligt reparatören fungerar den enligt specificationerna). Husqvarna diskmaskinen reparerades 6ggr under garantiperioden och byttes ut en gång.

Jag köper bara vitvaror med 5 års garanti för då vet jag att de funkar i minst 5 år. Har funderat lite löst att gå på Miele men de har bara ett års garanti.

Tror helt klart att detta beror på effektiviseraringar och kostnadsnerdragningar på vitvarusidan. Men köper man en diskmaskin för 10 000 så förväntar jag mig att den skall hålla längre än ett år...

/N
 
En stor skillnad med vitvaror nu jämfört med förr i tiden är även att de ofta har fler funktioner. Tex en gammaldags spis som bestod av motståndstråd som blir varm och har en strömbrytare för att slå av/på är väldigt mycket färre komponenter än en induktionsspis som ska generera att högfrekvent magnetfält, detektera vad som finns på plattan, har touchknappar, display, (tyvärr) kylfläkt och för att kunna driva all elektronik behöver ett nätaggregat för att få ner spänningen till styrelektroniken. Energikraven gör även att det blir mer komplicerade lösningar än vad som krävdes förr på kyl/frys/diskm/tvätt/tt.

Sannolikheten att hela produkten fungerar är grovt räknat produkten av resp delkomponenters sannolikheter att de fungerar, vilket innebär att om man ökar komplexiteten på en produkt och har fler komponenter blir sannolikheten lägre att produkten fungerar vilket kan medföra kortare livslängd om man inte ökar kvalitén på de ingående komponenterna.

Även om mycket finesser såsom auto-avfrostning, energibesparing, induktionshällar mm är bra så är en del av utvecklingen med ökat antal finesser sådan man kunde varit utan då det gör produkterna onödigt jobbiga att använda som tex en Mikrovågsugn skulle de flesta vara nöjda med ett vred för effekt, ett för tid och en mute-knapp ;)

Sen är det givetvis även så att företagen försöker tjäna pengar och räknar på hur klent de kan bygga sina produkter.

För egen del gick Electrolux-tvättmaskinen sönder efter 5år pga de betongen sprack, billigare med vibrationsdämpande motvikt av betong än stål men det håller sämre, vilket var ren besparing. Även Electrolux-torktumlarens kompressor som dog efter 6år var troligen pga den var underdimensionerad. Bytte både TM & TT till Mieles longlife maskiner som är byggda för att hålla länge, vilket betyder bl.a. att de tex kör enklare lösningar med t.ex. osexiga 7-segments LED-diplayer istället för högupplösta färgskärmar osv, återstår att se om de håller i praktiken.
 
  • Gilla
arneri68 och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
branschorganisationens bortförklaringar...
Det var inte dig jag kom att tänka på, på söndags kvällen men du är välkommen du med ;)
 
Man går som på nålar hemma, allt från 2014 och det står Elektrolux på alla saker. Bor dock ensam, så grejerna går inte konstant.
Har än så länge bara fått plocka isär fronten på diskmaskinen och smörja allt som glider, då luckan började gå trögt och vek sig i plåten....eller man kanske skulle kalla det folie, för plåten är sjukt tunn.
 
Verkar som de flesta märken och modeller går på mot plasttrenden av diskmaskiner. Möjligen är undantaget modellen Cylinda DM 8190 Pro, vilken inredningsmässigt liknar de äldre med mer metall och stabilare korgar. Frågan är hur de ser ut med kvalitet inuti dock.
 
A
T Thomas_AA skrev:
Verkar som de flesta märken och modeller går på mot plasttrenden av diskmaskiner. Möjligen är undantaget modellen Cylinda DM 8190 Pro, vilken inredningsmässigt liknar de äldre med mer metall och stabilare korgar. Frågan är hur de ser ut med kvalitet inuti dock.
den är faktiskt usel
konstanta läckor, el och elektronikfel
 
electroluxaren skrev:
den är faktiskt usel
konstanta läckor, el och elektronikfel
Tråkigt att höra.
 
P pepparkakshuset skrev:
Vi byggde för cirka 7 år sen och la på lite för att få bra vitvaror. Diskmaskin från husqvarna, tystaste på marknaden just då, IQ700 tumlare från Siemens. Tack vare dessa val är vi nu "hej och tjena" med personalen på 2 olika elreparationsfirmor i stan.

Under året har vi gett upp och köpt nytt , i mellanprisklassen både tumlare och disk, men är absolut inte nöjda Tumlaren (Husqvarna 8000 ) kräver ettt rattvrid och 4 knapptryck varje gång man kör för att tvätten ska bli torr, det är bara ett program det blir torrt på och då måste man gå in speciellt och trycka torkgrad "extra torrt"
på simens ( som jag valde bort pga deras idiotiska självrengörande kondensor) fanns det ett program som gjorde att det blev torrt. punkt slut.

Vad är egentligen skåptorrt ? vem lägger in blöt tvätt i skåpen ?
Vi har tre nivåer av ”mer el mindre torrt” på vår tumlare.. jag tycker det är overkill! Stryktorrt kan jag förstå.. då är lite fukt kvar en bra sak (men ska ju vara bra nära torrt). I övrigt finansvärlden bara ”torrt” och möjligen olika material..

Jag räknar inte med att någon vitvara (förutom vp) håller mer än 5 år.. allt annat e lånad tid..oavsettprisklass!

..sedan hoppas jag att alla håller i 10 :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.