Idag är det sommarväder! Formen är avvägd, stöttade och armering på gång! Även ett lass matjord är påväg för att fylla upp i framkant på växthuset som stöd innan gjutningen! 2st 10mm armeringsjärn blir det och nu ska jag böja hörnen, man får ta i för att böja dom.. Form för gjutning med stöd och armeringsjärn, grusunderlag för växthusprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Form för gjutning och armeringsjärn vid ett byggprojekt för växthus med skog och sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Där kom matjorden! En hög med mörk matjord levererad på en grusuppfart bredvid en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Första varvet armering på plats och nej det är inte enligt konstens regler men för ett växthus så räcker det gott. 10mm järn från hörn till hörn och hörnvinklar som är 50x50cm som binder ihop det, ståendes på 50mm distanser Armeringsjärn böjt i vinkel, ligger på grusunderlag för växthusbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armering med 10mm järn och hörnvinklar på grus för växthusbygge, trädistanser syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir ett varv till armering ovanför också som jag troligtvis låter hänga ner i najtråd eller ska jag släppa ner det när jag gjuter? Vad tycker ni?
Även en del av matjorden på plats så nu ger det bra stöd mot gruset! Förberedd grunden för växthus med armering, distanser och del av matjord på plats i ett skogsglänta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Sådär nu är all armering färdig, jag hängde faktiskt den övre i najtråd ca 4cm ner. Armering mellan träformar färdig för betonggjutning, synlig najtråd och grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men hur är det med betong, över 5 grader varmt för att gjuta rekommenderas väl? Inklusive natten antar jag?
Visst finns det åtgärder då man kan gjuta närsomhellst men det är jag inte sugen på.

En annan fundering är om jag ska ha kattskallar, kullersten närmast växthuset men hur gör jag övergången mot gräset snyggast och lämpligast för robotklipparen? Eller ska man lägga plattor.
Jag har så runt huset men är inte nöjd med klippningen, det blir en gräsrand eftersom klipparen inte når ända emot utan någon stenläggning..
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
hsd
Armeringsjärnen får inte vara för nära ytterkanten
 
hsd hsd skrev:
Armeringsjärnen får inte vara för nära ytterkanten
Helt rätt, men det är nog en synvilla för dom är i mitten så iaf 4cm betong runt om allt åt alla håll vilket syns i inlägg 48.
Jag håller mig alltid till min 3cm betong runt armering
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
En liten jordgubbsrabatt runt :p med en liggande sten framför som Mr robot kan köra på/över lite (lägger man en slinga under stenen då? så inte gubbarna ryker? har ingen robot än) :)

i övrigt är det trevligt med en större stenplatta (eller gjutning, eller trägolv) runt/närmast huset så man iaf kan odla i krukor längs väggarna (oavsett blommor el ätbart) (y)
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Det var också en bra ide! Skulle rama in det fint.
Man låter roboten köra förbi slingan en bit så det brukar bli rätt exakt om man mäter noga, så fina plantor klarar sig
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hur brett gjuter du och hur kom du fram till det?
 
Jag gjuter 10cm brett, valde den bredden för att det är brett nog att armera bra och tar ändå så lite som möjligt i anspråk av ytan växthuset. För växthuset räcker det med ca 30mm bred syll men det går inte gjuta på ett bra sätt.
Resterande mått är efter beskrivningen så bara hoppas att det passar sen..
 
Vi har precis byggt upp vårt växthus, vi gjorde faktiskt liknande.
Dock blev vår sula 95mm hög och 200mm bred då vi murade ett varv lecablock ovanpå.
Det blev superbra!
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Hur fäster du växthuset i sulan? Jag fick med fyra stag som gjöts fast i hörnen som växthuset sen är fastskruvat i. Kolla innan du gjuter tänker jag :)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Hur fäster du växthuset i sulan? Jag fick med fyra stag som gjöts fast i hörnen som växthuset sen är fastskruvat i. Kolla innan du gjuter tänker jag :)
Ska kolla det en extra gång, men har för mig att det är hål i stommen som man ska skruva fast.
Så jag borrar och använder antingen expander eller gängstång med ankarmassa om dom kommer nära ytterkanten
 
D Dublin skrev:
Hur fäster du växthuset i sulan? Jag fick med fyra stag som gjöts fast i hörnen som växthuset sen är fastskruvat i. Kolla innan du gjuter tänker jag :)
Det var ett bra tips!
Sånt vill man veta innan man gjuter! (y)

Vårt hade typ 8 fötter som skulle ner i backen.. (om man valt attgjuta kan de ev ha funnits en skruvlist som gick att använda, men det var oxå gjort för att stå direkt på gräsmatta).
 
hsd
Jag grävde 8 hål, placerade ramen med markspjuten monterade över hålen sen hällde jag i plintbetong och vatten , mycket smidigt å växthuset står fortfarande kvar
La in marksten/ plattor som golv
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.