Hej på er,

Jag är helt ny i forumet och ställer här min första fråga. Hoppas kunna bidra med framtida kunskaper i forumet.

Min sambo och jag överväger att bygga hus, då antal objekt till salu i Umeå under 2020 och inledningsvis 2021 vart mindre än vanligt (för att inte tala om huspriserna(!).

Med rådande objekt antal och priser kommer man till stadiet då man frågar sig om det inte bär sig att bygga nytt.

Jag jobbar själv på en bygghandel och som personal får vi köpa material till inköpspris + 5% påslag. Mina kollegor som vart med länge säger att man kan spara in mycket av kostnaden på detta.

Detta gör det såklart intressant att se över möjligheten att bygga nytt.

Då jag är 100% grön på hus, så behöver jag börja fråga mig fram för att lära, och hoppas att någon välvillig själ här inne kan förklara vilka steg man tar för att bygga lösvirke.

I vilken ände börjar man t.ex.

Kontakta arkitekt först? Och sen?

Vi skulle bli otroligt glada och tacksamma för all hjälp vi får.

Håller tummarna 0:)
 
Jag har aldrig byggt ett hus, men jag skulle börja med tomten. Alltså först: finns det tomter vi gillar? Har vi råd med dem? Vad får man bygga för hus på dem? Gillar vi den sortens hus? Vad gäller annars för tomten? (Servitut? Samfälligheter? Vatten- och avlopp?).
Därefter köpa tomt och kolla vad man ska ha för hus mer exakt.
 
  • Gilla
FredrikByggare
  • Laddar…
Om du inte är rik kan det vara bra att veta hur mycket pengar du får låna av banken.
 
  • Gilla
FredrikByggare
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag har aldrig byggt ett hus, men jag skulle börja med tomten. Alltså först: finns det tomter vi gillar? Har vi råd med dem? Vad får man bygga för hus på dem? Gillar vi den sortens hus? Vad gäller annars för tomten? (Servitut? Samfälligheter? Vatten- och avlopp?).
Därefter köpa tomt och kolla vad man ska ha för hus mer exakt.
Tomt är såklart ett måste, hehe, den är jag med på. Att det kan skilja vilken typ av hus man får bygga där visste jag inte, så tackar för den. Jag tänker mig att se över om ett egendesignat (i samarbete med arkitekt) hus är intressant.

Tack för input :D
 
S schlump skrev:
Om du inte är rik kan det vara bra att veta hur mycket pengar du får låna av banken.
Absolut, helt rätt, den bollen har vi koll på :)
 
F FredrikByggare skrev:
Att det kan skilja vilken typ av hus man får bygga där visste jag inte, så tackar för den.
Det finns folk här på forumet som kan detta bättre än jag, men jag rekommenderar att du läser på om detaljplaner och kollar in aktuella detaljplaner på Umeå kommuns hemsida. Det kan finnas en rad begränsningar i hur högt eller hur stort man får bygga.
 
  • Gilla
FredrikByggare
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det finns folk här på forumet som kan detta bättre än jag, men jag rekommenderar att du läser på om detaljplaner och kollar in aktuella detaljplaner på Umeå kommuns hemsida. Det kan finnas en rad begränsningar i hur högt eller hur stort man får bygga.
Jag tackar och bockar för din tid och den hjälp du kunnat ge. Mycket uppskattat! :D

*noterar*
 
Jag håller helt med tidigare skribent, tomten först.
Det går inte att förvänta sig ett bra resultat om du redan nu ritar ett hus när du inte vet tomtens förutsättningar. Väderstreck, lutningar och önskat avstånd till väg och/eller grannar påverkar hur huset ska utformas. Om huset ska ritas för att vara universellt och passa i flertalet lägen så tappar du snabbt tjusningen med att rita huset själv.
 
  • Gilla
FredrikByggare och 2 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag håller helt med tidigare skribent, tomten först.
Det går inte att förvänta sig ett bra resultat om du redan nu ritar ett hus när du inte vet tomtens förutsättningar. Väderstreck, lutningar och önskat avstånd till väg och/eller grannar påverkar hur huset ska utformas. Om huset ska ritas för att vara universellt och passa i flertalet lägen så tappar du snabbt tjusningen med att rita huset själv.
Hej och tack Gabbe för din input. Många bra tänkvärda poäng att tänka på där och jag håller fullt och fast med i det du säger om tjusningen. Tack så mycket :D(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.