Hej :)

Håller på att renovera köket och har nu kommit till vårt eminenta utsug till köksfläkten. Idag har vi fyrkantiga eternitrör som går rätt ut upp i taket. Vi vill nu ha en fläktkåpa och behöver därför en adapter från den fyrkantiga kanalen till den runda anslutningen på kåpan. Finns det någon sådan adapter lr nån annan lösning på problemet?

En grej till... När vi tog bort den gamla köksfläkten så åkte eternitkanalerna ner?? Ska inte dessa vara fast monterade eller är det normalt? Huset är totalrenoverat 1965.

Mvh Mattias
 
Om dom nu sitter så löst - varför inte byta dom hela vägen? Det ju inget trevligt material att ha i huset.
Det är ju inte så nyttigt att andas in dammet från eterniten! Eternit är ju en sorts asbets vad jag vet och det är ju cancerframkallande. Och jag antar att det frigörs en mängd damm vid t.ex. sotning.
Hade själv eternitrör i delar av ventilationen men bytte till spirorör.
Men om du byter - använd andningsskydd och hantera delarna så varsamt som möjligt så att det inte bildas onödigt damm!

/L-O
 
vet inte om jag riktigt förstår. Men om det skall fungera och vara tätt så kan inte rören sitta så löst att de "åker ner" av sig själv.

Om du byter så tänk på att rören måste vara brandisolerade. Finns rätt mycket om det dels här under kök, men även under ventilation.
 
Hej igen,

Tack för svaren.

Ok då river jag bort de gamla kanalerna, finns det någon dimension runt 16cm av spirorör? Samt hur pass noggrann är infästningen av röret vid taket ut till regnskyddskåpan. De gamla rören är bara inskjutna och sitter helt löst.
 
160mm är ju en bra standard dimension. Men sedan skall du har 30mm brandskyddsisolering runt den också (ger 60mm på diametern). 30 mm är vanligt, på vissa orter gäller tjockare isolering, beror på brandkårens utryckningstid till din address. Kolla med sotaren.
 
Jag skulle tro det funkar med 125mm rör också - det beror väl på hur långt röret är och hur många böjar och vilken fläkt du tänkt använda.
Kolla med en vvs- eller ventilationsfirma.
 
Ok, röret är spikrakt upp på taket och är 6 meter långt. Behövs det isolering oavsett böjar och längd?

Samt duger det med fläkten som finns i fläktkåpan, det var bra sug i de gamla kanalerna?

Kanske dumma frågor... men är helt nybörjare....
 
Isoleringen har inget med böjar att göra. Tanken är att om det börjar brinna på spisen och det sprider sig upp i fläkten. Då skall det kunna brinna med full blåslampa inne i röret i 15 minuter utan att elden sprider sig utanför röret eller till något utanför utblåset. Efter den tiden antar man att brandkåren hunnit fram och släcka. Det uppnår man med 30mm stenullsisolering (glasull duger inte). Finns specilella brandskyddmattor på rulle.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.