A
Vispen74 Vispen74 skrev:
Genrellt så verkar det väldigt viktigt för markägare att inte tillgodose någons önskemål. Att gå med på något för att någon annan ska få det bättre verkar för det mesta helt uteslutet. Desto mer mark man äger, desto mindre tillmötesgående.
Jag generalliserar visst, men efter att de drog fiber här i området stärktes denna bild tydligt.
Vi lever med 20 meter höga trän åt alla håll utom norr. November till mars ser vi inte solen över huvudtaget. Har frågat om man kan ta ner ett fåtal träd alla närmast i skogen, men nej. Ägarna är här typ någon gång vartannat år, då de har nåt ställe någon mil härifrån, och hur skulle det se ut om det då fattas typ 20 av deras 1000-tals träd? Framförallt för att gynna någon annans livskvalité?
Jag hoppas jag aldrig blir ett sånt avskyvärt ego som dessa människor, det måste ju röra sig om någon maktdemonstration eller något som inte är riktigt friskt.
Ja precis, träden var här först, men de stör inte mindre för det. Detta är dock en lärdom för framtida bostäder, solen, framförallt sedan pamdemin och man arbetar hemma mera. Tidigare så var det ju ändå mörkt när man åkte hemiftån och kom hem igen på vintern, medan man nu inte ser solen på hela dygnet när man arbetar hemma.
Trist med människor utan hjärta och empati.
Den där skogen är inte avverknings mogen.
Ska stå i minst 15 år till.
Däremot kan man låggallra den..
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Fast de flesta verkar förespråka en snabb problemlösning med motorsåg och det är knappast trädkramarnas normalmetod. :)
Nä det är sant..
Att fälla träd kräver kunskap och respekt för vad man håller på med..
Sedan är det för tusan inte bara att leta träd att fälla.. de ska vara dina också;)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag tycker att det är bra att du ställer frågan här. Se till att behålla grannsämjan.

Här kommer lite argument för att ha kvar träden:

1. Solens strålar kan vara rätt elaka mot husets yttre beklädnad. Lite skugga minskar underhållsbehovet.

2. Skugga svalkar och skyddar mot övertemperaturer i byggnaden. När får vi en upprepning av sommaren 2018? Lyssna på "Den kommande hettan" på P3 Dystopia.

3. Taget från boken Miljöanpassad effektiv uppvärmning och elanvändning: "Vegetationsridåer är effektiva vindskydd som reducerar vindhastigheten med 40-60 % inom avstånd på upp till 10 ggr ridåns (byggnadens höjd)... Jämförande beräkningar har visat att energiförluster pga. olika vindexponering för identiska småhus kan variera med 20-25 % inom ett begränsat område." Att plocka ner träd i den under eldningssäsongen förhärskande vindriktningen är med andra ord inte helt optimalt. Mer vind leder till mer slagregn som också kan slita på byggnaden.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Hej!

Förstår precis vad du menar. Vi har haft samma diskussion med våra närmaste grannar om en "vägg" av träd.
Tips är att bjuda in grannarna på kaffe när solen skuggas. Prata sedan igenom detta med dom och be om att få ta några av träden som dom själva kan se skuggar er altan. Från deras håll kanske inte träden ser så höga ut men från ert håll kan dom helt plötsligt se mycket högra ut beroende på hur marken sluttar.
Erbjud er att ombesörja att dom tas ner på ett professionellt sätt och även omhändertas och städas efteråt. Har dom kamin eller öppen spis tex blir det ju ett bra tillskott till deras vedupplag.

Det kan vara så att dina trevliga grannar resonerar precis som våra, dvs att det ska vara som det alltid varit. Tyvärr är det ju inte så eftersom träd växer upp. Vi påtalade för våra grannar att några av träden kan ramla över vårt hus. En av grannarnas granar ramlade mycket riktigt i en höststorm. 25 meter gran som lades sig precis mellan husen. Läskigt!
Är det så att det finns risk för att träd skadar hus eller tex altan? Påtala det i så fall både muntligt och skrifligt. Ramlar ett träd över ert hus eller skadar något på tomten efter det att ni påtalat en risk så finns det ökad möjlighet till ersättning.

Tallar är knepiga. I stormen som var för ett par år sedan så drog den ner ett stråk av tallar som var ordentliga höga och gamla. Man säger att tallar står fast förankrade och att det är granar som dras med men det är inte alltid så.

Det är en svår diskussion. Altt bygger på välvilja. Tyvärr är det alltid svårt att få gehör för att ta ner träd. Det syns ju tydligt i den här tråden också. När man kommer hem från sitt arbete vill man ju gärna kunna njuta av dom sena solstrålarna som finns. Vi bor i ett mörkt land och större delen av året är mörkt.
Lycka till!
 
  • Gilla
Vispen74 och 2 till
  • Laddar…
A
B Bujin skrev:
Jag tycker att det är bra att du ställer frågan här. Se till att behålla grannsämjan.

Här kommer lite argument för att ha kvar träden:

1. Solens strålar kan vara rätt elaka mot husets yttre beklädnad. Lite skugga minskar underhållsbehovet.

2. Skugga svalkar och skyddar mot övertemperaturer i byggnaden. När får vi en upprepning av sommaren 2018? Lyssna på "Den kommande hettan" på P3 Dystopia.

3. Taget från boken Miljöanpassad effektiv uppvärmning och elanvändning: "Vegetationsridåer är effektiva vindskydd som reducerar vindhastigheten med 40-60 % inom avstånd på upp till 10 ggr ridåns (byggnadens höjd)... Jämförande beräkningar har visat att energiförluster pga. olika vindexponering för identiska småhus kan variera med 20-25 % inom ett begränsat område." Att plocka ner träd i den under eldningssäsongen förhärskande vindriktningen är med andra ord inte helt optimalt. Mer vind leder till mer slagregn som också kan slita på byggnaden.
" Lyssna på "Den kommande hettan" på P3 Dystopia."

Det där lät som Greta skämselhicka har hostat fram... p3? lyssna på en vettig kanal och inte en som hedrar gangsters och annat löst pack...
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Den där skogen är inte avverknings mogen.
Ska stå i minst 15 år till.
Däremot kan man låggallra den..
Intressant! Jag är dock osäker på om ägarna har någon avverkning i kikaren... Ska ta reda på deras motiv till deras nej vid tillfälle, det gavs inget tillfälle till diskussion senast. Betalning hjälper dock inte i mitt fall (och inte i ts fall heller vad jag förstår). Ursäkta för att ha lånat tråden, lämnar tillbaks den
 
A
Vispen74 Vispen74 skrev:
Intressant! Jag är dock osäker på om ägarna har någon avverkning i kikaren... Ska ta reda på deras motiv till deras nej vid tillfälle, det gavs inget tillfälle till diskussion senast. Betalning hjälper dock inte i mitt fall (och inte i ts fall heller vad jag förstår). Ursäkta för att ha lånat tråden, lämnar tillbaks den
Äsch det är bara att skriva det.
Jag bara informerade dig om detta och att gallring kan ske...
 
A
Karlia Karlia skrev:
Miljömupp i viss mån skulle jag kunna gå med på. Men inte 08. Och framförallt inte cetrum!
Är du miljömupp vik hädan satan eller är du hyfsat normal?.. ;)
 
A
M Maggan Maxie Wennberg skrev:
Hej!

Förstår precis vad du menar. Vi har haft samma diskussion med våra närmaste grannar om en "vägg" av träd.
Tips är att bjuda in grannarna på kaffe när solen skuggas. Prata sedan igenom detta med dom och be om att få ta några av träden som dom själva kan se skuggar er altan. Från deras håll kanske inte träden ser så höga ut men från ert håll kan dom helt plötsligt se mycket högra ut beroende på hur marken sluttar.
Erbjud er att ombesörja att dom tas ner på ett professionellt sätt och även omhändertas och städas efteråt. Har dom kamin eller öppen spis tex blir det ju ett bra tillskott till deras vedupplag.

Det kan vara så att dina trevliga grannar resonerar precis som våra, dvs att det ska vara som det alltid varit. Tyvärr är det ju inte så eftersom träd växer upp. Vi påtalade för våra grannar att några av träden kan ramla över vårt hus. En av grannarnas granar ramlade mycket riktigt i en höststorm. 25 meter gran som lades sig precis mellan husen. Läskigt!
Är det så att det finns risk för att träd skadar hus eller tex altan? Påtala det i så fall både muntligt och skrifligt. Ramlar ett träd över ert hus eller skadar något på tomten efter det att ni påtalat en risk så finns det ökad möjlighet till ersättning.

Tallar är knepiga. I stormen som var för ett par år sedan så drog den ner ett stråk av tallar som var ordentliga höga och gamla. Man säger att tallar står fast förankrade och att det är granar som dras med men det är inte alltid så.

Det är en svår diskussion. Altt bygger på välvilja. Tyvärr är det alltid svårt att få gehör för att ta ner träd. Det syns ju tydligt i den här tråden också. När man kommer hem från sitt arbete vill man ju gärna kunna njuta av dom sena solstrålarna som finns. Vi bor i ett mörkt land och större delen av året är mörkt.
Lycka till!
Detta med att tallar står pall är helt beroende på hur skogen är skött.
oskött skog mer fällen, skött skog mindre fällen.

Gran använder sig av varandras rötter.. Så de kan rasa som dominobrickor pga detta.

svårare att få ut extra ersättning när det kommer till friska träd, men är det ett vind utsatt stråk med gran då hade jag avverkat allt..
 
  • Gilla
Maggan Maxie Wennberg
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
en fråga till er som tycker att grannen ska ta ner träden

en familj köper en tomt av en bonde och bygger hus och börjar sedan kräva att bonden ska sluta sprida gödsel,detta för att det luktar åt dom...
anser ni att bonden måste sluta sprida gödsel?
skoge skoge skrev:
en fråga till er som tycker att grannen ska ta ner träden

en familj köper en tomt av en bonde och bygger hus och börjar sedan kräva att bonden ska sluta sprida gödsel,detta för att det luktar åt dom...
anser ni att bonden måste sluta sprida gödsel?
skoge skoge skrev:
en fråga till er som tycker att grannen ska ta ner träden

en familj köper en tomt av en bonde och bygger hus och börjar sedan kräva att bonden ska sluta sprida gödsel,detta för att det luktar åt dom...
anser ni att bonden måste sluta sprida gödsel?

Hur tänkte du nu?
Det är märkligt vad träd rör upp känslor. Träd står på en tomt varje dag och varje timme. Gödsel sprids några dagar/veckor per år och troligen inte mitt i sommaren när man vill njuta av kvällssolen
 
J Johansen skrev:
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Tänk på att dessa träd skuggar ägarens tomt morgon & förmiddag. Nu vet jag inte om träden skuggar grannens hus eller inte.
 
Utan att ta ställning i sakfrågan, så verkar det från ditt första inlägg logiskt att fråga grannen igen - Just nu så spekulerar du ju bara om grannens ståndpunkt baserat på grannens uttalande vid ett enskilt frågetillfälle för länge sedan. Ett respektfullt sätt att fråga kan vara att be grannen förtydliga att du förstod dem rätt, dvs om det var korrekt uppfattat att de inte kunde tänka sig att ta några av träden.

Lite skämtsamt så får man (efter att ha läst några av inläggen) nästan lust att tillägg att vem vet - kanske blir du bjuden på grillat hos grannen, med kaffe i trädgården när solen står i zenit, då de (utan att förstöra grannsämjan) försöker visa hur härligt det är att ha några rejäla trädkronor långt uppe som filtrerar solen utan att kännas påtryckande nära, det vackra marktäcket i sluttningen under tallarna, den lekande familjen av ekorrar etc etc :)?

Lycka till - Oavsett om träden tas eller ej så ser platsen fin ut!

J Johansen skrev:
Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.

Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.

Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med ;) Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom ;)
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.

Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
 
Maskintok skrev:
" Lyssna på "Den kommande hettan" på P3 Dystopia."

Det där lät som Greta skämselhicka har hostat fram... p3? lyssna på en vettig kanal och inte en som hedrar gangsters och annat löst pack...
Jag känner inte dig och vet inte vilken utbildningsnivå du ligger på. Det är hursomhelst intressant att den svenska nobelpristagaren Svante Arrhenius för över hundra år sedan (närmare bestämt år 1896) med relativt hög noggrannhet räknade ut hur mycket medeltemperaturen skulle öka om koldioxidkoncentrationen fördubblas. Ändå går det än idag av någon outgrundlig anledning runt människor som är klimatskeptiker. På mellanstadiet får barn lära sig om kolets kretslopp. På gymnasiefysiken får man lära sig om Wiens förskjutningslag och att vissa gaser kan absorbera värmestrålning i olika våglängder. Det är egentligen inte speciellt komplicerat, men alla kanske inte har den mentala förmåga.
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
M Maggan Maxie Wennberg skrev:
Hur tänkte du nu?
Det är märkligt vad träd rör upp känslor. Träd står på en tomt varje dag och varje timme. Gödsel sprids några dagar/veckor per år och troligen inte mitt i sommaren när man vill njuta av kvällssolen
bor man granne med en bonde får man räkna med skitlukt när man flyttar dit...
träden står på grannens tomt när man flyttar dit då får man räkna med skugga och inte "å grannen ser bara till sig själv som inte vill ta ned sina träd"
Vy från ett fönster med gräsmatta och vägen riksväg 26, träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eller ska jag kräva att man flyttar riksväg 26 som syns på bilden?
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
A
B Bujin skrev:
Jag känner inte dig och vet inte vilken utbildningsnivå du ligger på. Det är hursomhelst intressant att den svenska nobelpristagaren Svante Arrhenius för över hundra år sedan (närmare bestämt år 1896) med relativt hög noggrannhet räknade ut hur mycket medeltemperaturen skulle öka om koldioxidkoncentrationen fördubblas. Ändå går det än idag av någon outgrundlig anledning runt människor som är klimatskeptiker. På mellanstadiet får barn lära sig om kolets kretslopp. På gymnasiefysiken får man lära sig om Wiens förskjutningslag och att vissa gaser kan absorbera värmestrålning i olika våglängder. Det är egentligen inte speciellt komplicerat, men alla kanske inte har den mentala förmåga.
:rofl::crysmile:
Ja du det där kan du fundera på länge..
Jag har då fått lära mig allt detta och lite till.
Men sedan börjat att öppna upp ögonen och insett att livet inte är som forskare påstår jämt. de kan behöva leva i verkligheten emellanåt de med så de vaknar upp..

Jag är allmänt skeptisk till allt vad miljölobbyister försöker påstå.
Vad Greta åkaöveraltlanten i dieseldrift påstår och gapar om skiter jag fullkomligt i.

Jag jobbar i ett av världens mest klimatsmartaste ställen.. skogen med skogsbruk, den svenska skogen binder koldioxid varje sekund och röjskog är rejält duktig på detta..
:cool:
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.