Hej,
Vi ska bygga en innervägg i helgen och vill återanvända en gammal dörr som står på vinden. Dörren är från när huset byggdes 1947 och således inte av standardmått så vi måste hitta en lösning för karmen. (Kanske kan man beställa äldre karmar någonstans?)

Nu är huvudfrågan, för att vi ska komma igång med väggbygget - hur stor öppning ska vi göra i förhållande till själva dörrbladet? Hur många cm bygger en vanlig karm?
 
Redigerat:
  • Gilla
reebeckus
  • Laddar…
Bronken
Kan tänka mig att karmtjockleken kan skilja om man har en bastant gammal dörr eller en tunn modern dörr.
Borde finnas även karmmått för innerdörr om man är bra på att googla.

Har du ett foto/mått på dörren så kommer du säkert få några bra förslag på ett lagom mått, så ni kan regla upp väggen. Det ska säkert vara någon form av dörrfoder också så det går att "gömma" några centimeter tomrum i värsta fall.
Själv skulle jag försöka bygga en karm själv.

Edit: Kolla med "återbruks"/byggnadsvårds-firmorna om de har en ledig karm som kanske passar.
 
Bronken
Jo, just det. Du har inte fler sådana dörrar/karmar i huset som man kan mäta på?
Eller nån granne som har kvar sina?
 
Hitta en karm som passar utan vidare lär väl vara svårt. Dörrar gjordes inte direkt efter nån standard förr tillbaks. Kan ju ha mycket märkliga mått ibland. Är det ingen speciell dörr på det viset så tror jag nästan det är enklare att köpa en annan tidstypisk dörr med karm. Brukar inte vara nå större slantar i dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.