Hej!

Vi är i färd med att köpa ett 1 planshus med källare. Min stora fundering är hur dränerar man ett hus där halva källaren har berget kvar och resten av källaren är utsprängd? Vet ju inte heller hur det ser ut vid husväggarna i "rummen" där berget är kvar. Kanske är det berg utanför också. Hur dränerar man sånt? Kan bli en dyr historia eller? Huset är byggt på 50-talet och ingen dränering är gjord sedan dess.

En annan fundering är också om rummen med berg (som används som förrådsutrymmen outgräft står det i ritningarna) kan innehålla mycket fukt som är svår att få bort?

Är det något mer som vi bör tänka på?
 
finns det synliga skador orsakade av fukt? Ta hjälp av en expert.
gaia
 
Nä inte vad vi kan se. Ska göra en besiktning av huset nästa vecka.
 
S
Varför ta ut förlusten i förskott? Vänta tills efter besiktningen och fundera då på åtgärd vid negativt resultat.
 
Nä det är klart men sånn är jag... Skulle bara vara intressant att höra om det finns fler som har hus med berg kvar i källarutrymmen? Jag har aldrig stött på det tidigare.
 
Februaribruden skrev:
Nä det är klart men sånn är jag... Skulle bara vara intressant att höra om det finns fler som har hus med berg kvar i källarutrymmen? Jag har aldrig stött på det tidigare.
Det kan ju bli en mycket intressant inredningsdetalj att ha en bergvägg i ett rum - tänk positivt, tänk konstruktivt, se fördelar i stället för att leta efter bekymmer som kanske inte finns!
gaia
 
Jag har det på samma sätt..

Hos mig är det t.o.m. så att inget alls är utsprängd.
P.g.a. ganska brant lutning på tomten (2,5m på husets 8m spännvidd) har man byggt upp en sula, så att den delen i källaren med plant golv utgör ca: 2m bredd och sedan stiger det med ungefär den lutningen som ja angivit ovan.

Besiktningen som gjordes i samband med köpet (i somras) visade inte på några fuktskador och jag känner ingen unken lukt där nere. Jag, och även tidigare ägaren, eldar dock flitigt i kaminen, så att murstocken gör väl sitt att hålla det torrt enligt gamla metoder.

Generellt hade jag gärna sett att de var utsprängt just för att de hade givit mer plats. Men jag har tänkt att renovera där nere vad det lider, och tror oxå det kan ge en charmig effekt om man utnyttjar det till något positivt.
 
Gaia: Ja det låter ju inte helt fel, att använda den som en häftig inredningsdetalj =) Tyvärr har vi den inte som vägg utan som golv i 2 utrymmen men men. Tack för ditt positiva tänkande, det behöver jag!

David_Berglund: Vi har inte heller känt någon unken luft i källaren så det är ju lovande. Precis som du säger hade det ju varit super om det varit utsrängt från början så hade det blivit mer plats där nere. När du ska renovera i din källare kommer du försöka spränga ut då? Hur gammalt är erat hus? Vårat är från 50-talet och jag funderar på om de byggde så på den tiden?
 
Jag har ett rum på 30kvm i källaren där berg skjuter upp i hela rummet. Vi har bott i huset i över tre år nu och har lärt oss att även om det inte luktar eller fukten är synlig så kan man inte använda rummet som förråd genom att lägga en massa prylar på berget, det möglar direkt. Går dock fint att använda som förråd om man sätter upp hyllor på vägg eller använder hyllsystem med plast- eller metallfötter. Måste dock vara noga med att prylar och hyllor inte försämrar luftflödet genom rummet. Det är ju ventilationen som gör att det inte känns fuktigt eller luktar.
Ett bra test är att lägga en bit diffusionstät plast på golvet under en tid (vecka el månad). Oftast så visar det sig att vattendroppar uppkommer under plasten. På så sätt kan man få en hint om hur stort ångtrycket är. Är det stora problem med fukt så kan man åtgärda genom att bl.a. lägga diffspärr över hela golvet.
Mitt berg läcker dessutom upp grundvatten genom sprickor ibland när det har regnat mycket. För min del är det ok eftersom berget sluttar ner mot ett dräneringshål i golvet. Var uppmärksam på mörkare fläckar på berget eller spår av uttorkade vattenilar.

Även jag har tankar på att spränga bort berget då en stor tillbyggnad och totalrenovering är på G. Får se vilket pris sprängaren ger...
 
Vårt hus är byggt -53, och även jag har sett små rännilar av vatten i källaren vid tunga regnperioder, men det har drenerat ut bra golvbrunnen i sulan.
Jag har generellt inte sett några skador på fuktkänsliga saker där nere. Har wellpapplådor står direkt på berget, som ser oskadda ut, och även ett tygparasoll som inte visar tecken på mögelangrepp.

Jag har funderingar på att spränga ut lite granna i samband med renovering, men då kommer det ske med primitiva metoder, i form av cobra och spräckkilar.

Planen i framtiden är att bygga till, och ha ett fullt utsprängt "hobbyrum" i källaren på den tillbyggda delen, och då göra om den befintliga källaren till grovingång/tvättstuga till den nya, som kommer vara helt utsprängd.
 
Februaribruden skrev:
Gaia: Ja det låter ju inte helt fel, att använda den som en häftig inredningsdetalj =) Tyvärr har vi den inte som vägg utan som golv i 2 utrymmen men men.
Synd att det inte är bergväggar. No ja, men det är i alla fall en bergfast grund huset står på :). Mindre risk för sättningar?
gaia
 
juggler och David_Berglund: OK rännilar med vatten låter ju inget vidare. Men det verkar ju också fungera bra. Har ni eller tidigare ägare nyligt dränerat kring huset? Tänkte hur man gör om det visar sig att man inte kommer ner och kan gräva runt vid grunden. Hur löser man det? Och hur är det med uppvärmningskostander då? Mycket dyrare än andra hus? Tänker om man måste stå och värma upp ett helt berg också =)?
 
Nu vet jag inte om det är möjligt att lägga in bilder här? Men om det går skulle det vara roligt att se hur era källare ser ut!
 
Mitt är inte dränerat med modern teknik, och jag har funderat på att göra det inför ombyggnaden mot mer "inomhusklimat" i källaren.

Läste om nån annan här som hade kört med stenkap och sågat spår i berget, tillräckligt tätt för att de skulle gå spräcka bort "flänsarna" som skapats.
På så sätt jobbade han sig neråt och skapade ett "dike" i berget runt huset där traditionell dränering kunde läggas.

Det lutar åt att testa den metoden om det nånsin blir av.

Gällande rännilen, är det rätt vanligt när de e hårt regn, vid grund direkt på berg, har jag fått förklarat för mig. Det viktiga är att ha genomstick på den låga sidan så att vattnet inte kan ansamlas. Jag är dock novis, och detta är saker jag lärt från forumet, så jag är inte att ta för en expert =)
 
Finns det något sätt man kan ta reda på om huset är byggt kloss i kloss mot berget eller om det finns en spalt emellan så att det går att dränera? (Utan att behöva gräva upp och så)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.