Hej!

Någon hade ett bra tips på någon sorts isolerplatta att använda som underlag vid sågning med sänksåg. Verkade både enklare och snällare mot klingan än att tex såga på spånskiva. Google vill inte hjälpa mig hitta tråden, någon som vet med sig vad jag menar och vill påminna mig om vad det heter? Tack på förhand!
 
Kujaku Kujaku skrev:
Hej!

Någon hade ett bra tips på någon sorts isolerplatta att använda som underlag vid sågning med sänksåg. Verkade både enklare och snällare mot klingan än att tex såga på spånskiva. Google vill inte hjälpa mig hitta tråden, någon som vet med sig vad jag menar och vill påminna mig om vad det heter? Tack på förhand!
Jag använder vanlig cellplast skiva som man brukar isolera mark.
 
  • Gilla
Kujaku och 1 till
  • Laddar…
Låter vettigt! Vill minnas att folk haft starka åsikter kring vilken typ som smular minst, har du några rekommendationer?
 
Mikael_L
Jag brukar såga på kartongskivor, en eller två.
Man måste ju dock vara noga med djupinställningen då.
 
Jag kör XPS markskivor.
Blir även självbärande mellan bockar för kortare jobb.
 
  • Gilla
Kujaku
  • Laddar…
Handen på hjärtat så har jag nog glömt korrigera djupet åtminstone en eller två gånger, så vet inte jag skulle våga mig på kartongtricket.
 
Någon med tips på prisvärd XPS-plast? Verkar variera rätt ordentligt i pris. Tänkte idealisk skaffa två eller fyra plattor som tillsammans blir ca 2400x1200.
 
Jag kör vanlig eps-plast, tjugo mm. Smular kanske litegrand men eftersom sänksågen ändå mår bäst av att vara kopplad till en dammsugare har det ingen betydelse.
Köpte sex st skivor för ett drygt år sedan och har kvar allihop. Sågar inte djupare än fem mm i dem, det går spår kors och tvärs men det påverkar inte sågningen negativt.

Ser i ärlighetens namn ingen mening med att ha plastskivor under hela skivan när man ska stycka upp en hel skiva; två eps på längden för längsgående snitt och samma antal för tvärsgående snitt. En skiva där man sågar och en en bit bort för att få balans på materialet.

Ser en fördel för xps när det gäller bärighet som skrivits tidigare men har inte de behoven själv.
//Ronnie
 
  • Gilla
Kujaku
  • Laddar…
Kujaku Kujaku skrev:
Någon med tips på prisvärd XPS-plast? Verkar variera rätt ordentligt i pris. Tänkte idealisk skaffa två eller fyra plattor som tillsammans blir ca 2400x1200.
Byggmax brukar sälja enstaka skivor så man slipper köpa paket.
 
  • Gilla
Kujaku
  • Laddar…
Är det någon som använder typ liggunderlag eller yogamatta? Lätt att stuva undan tänker jag men kanske opraktiskt av andra anledningar?
 
nanowire nanowire skrev:
Är det någon som använder typ liggunderlag eller yogamatta? Lätt att stuva undan tänker jag men kanske opraktiskt av andra anledningar?
Yogamatta är rätt tunn och går bort av den anledningen för mig. Liggunderlag är nog helt ok egentligen men materialets formminne gör att man får brottas till viss del för att få ut den och inte bara vara en rulle, näpp!
Köper mina eps-skivor styckvis från Byggmax (köpte tidigare från Beijer också men eftersom de bygger de som bygger och hånar de som betalar är det slut med det), tar minimal plats i förvaring och två skivor funkar utmärkt för kapning både på längden och tvären av en hel skiva.

//Ronnie
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Är det någon som använder typ liggunderlag eller yogamatta? Lätt att stuva undan tänker jag men kanske opraktiskt av andra anledningar?
Har använt liggunderlag tidigare, men precis som Ronnie redan skrivit blir det gärna lite bängligt att få det på plats under skivan som ska kapas. Väl på plats funkar det dock finfint.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Yogamatta är rätt tunn och går bort av den anledningen för mig. Liggunderlag är nog helt ok egentligen men materialets formminne gör att man får brottas till viss del för att få ut den och inte bara vara en rulle, näpp!
Köper mina eps-skivor styckvis från Byggmax (köpte tidigare från Beijer också men eftersom de bygger de som bygger och hånar de som betalar är det slut med det), tar minimal plats i förvaring och två skivor funkar utmärkt för kapning både på längden och tvären av en hel skiva.

//Ronnie
Men ändå, 6 mm yogamatta kan nog räcka för mitt behov av kontrollerade snitt. När en glömt djupinställningen rejält räcker 20 mm ändå inte. Det vore väldigt skönt att bara kunna rulla ihop och förvara i mobila bänk
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Men ändå, 6 mm yogamatta kan nog räcka för mitt behov av kontrollerade snitt. När en glömt djupinställningen rejält räcker 20 mm ändå inte. Det vore väldigt skönt att bara kunna rulla ihop och förvara i mobila bänk
Ser att det finns 8 och 12 mm också.
 
  • Gilla
Kujaku
  • Laddar…
Yogamatta tror jag kan funka bra. De vill ju inte rulla ihop sig så snart du släpper greppet som ett liggunderlag gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.