Drivisen Drivisen skrev:
Du skulle kunna ha en halvhög vägg till höger på bilden som går upp till laven. Du slipper ben till laven och man slipper se in under den. I den väggen kan du bygga in kylskåpet. Du får kvar samma insyn och utsikt. Alternativ har du halvväggar på båda sidor som symmetri.
Jo, jag tar med mig detta som alternativ.

Någon som har någon idé på bänklösning också eller några åsikter om tätskikt i bastu, Som planen är nu kommer jag tätskikta hela utrymmet, limma någon glespanel stående som jag sätterbastupanel i därefter.
 
janwide janwide skrev:
Känns väldigt vettigt med kall öl inom räckhåll från bastun!
Kylväska!
 
M Mikedigitize skrev:
Kylväska!
Men sååå sjuttiotal. :thumbdown: :crysmile:
 
janwide
M Mikedigitize skrev:
Kylväska!
Ja, ja. Bara man får öl :crysmile:
 
N nochl skrev:
Jag har den här som målbild:
[bild]
Men om jag inte tror jag kan få till en lika snygg rundad lav så kommer jag nog köra vanlig vägg för området högra övre lav och nedåt som du säger.
Din målbild saknar ju lav som går ut mot oss i bild. Alltså själva vinklade L-delen. Jag har precis byggt bastu med fönsterpartier, ej golv-tak. Jag vill definitivt ha panel bakom kortända på lav, så att man kan sitta och luta sig med benen utsträckta. Framför allt bär du gör den så bred som 550. Laven nedanför på 250 - är det bara som fotstöd?

Jag skulle göra som föreslagits och byggt in kylen. Spara golvyta i spa. Bygg inte bort allt. Vi har byggt en köksö i mitten av rummet, men då är det 40m2 ..

När det gäller fuktskydd i bastu så råder olika åsikter. Du skall däremot inte ha fuktspärr på vägg/tak i bastun. Lagrena är vägg - luftspalt - reglar/isolering - ev plastfolie - panel.
Vissa säger att panelen kan vara luftad med spalt, andra säger att det är dåligt. Plastfolien är till för att skydda isolering mot fukt, men samtidigt måste man tänka på att om man har en yttervägg så är fukt från den numera mer instängd. I allmänhet är bastu ett torrt utrymme, med undantag från kommersiella anläggningar som har bastun på halva veckan effektiv tid.

Jag har själv ett hus från -63 och har i spa golvvärme. Jag har byggt bastun som ett rum i rummet med luftspalt runtom (givetvis täckt ut mot rummet). Jag har ingen plastfolie.
 
elpaco elpaco skrev:
Din målbild saknar ju lav som går ut mot oss i bild. Alltså själva vinklade L-delen. Jag har precis byggt bastu med fönsterpartier, ej golv-tak. Jag vill definitivt ha panel bakom kortända på lav, så att man kan sitta och luta sig med benen utsträckta. Framför allt bär du gör den så bred som 550. Laven nedanför på 250 - är det bara som fotstöd?
Nix, bilden har lav utåt i bild, dock bara på övre sitt-delen.
Jag håller med om bredden, 55 cm är minsta måtten på övre lav. Nedre "laven" blir nog inte mer än 25-30cm pga utrymmesskäl. Fungerar kanske för ett barn men är mest tänkt som fotstöd.
elpaco elpaco skrev:
Jag skulle göra som föreslagits och byggt in kylen. Spara golvyta i spa. Bygg inte bort allt. Vi har byggt en köksö i mitten av rummet, men då är det 40m2 ..

När det gäller fuktskydd i bastu så råder olika åsikter. Du skall däremot inte ha fuktspärr på vägg/tak i bastun. Lagrena är vägg - luftspalt - reglar/isolering - ev plastfolie - panel.
Vissa säger att panelen kan vara luftad med spalt, andra säger att det är dåligt. Plastfolien är till för att skydda isolering mot fukt, men samtidigt måste man tänka på att om man har en yttervägg så är fukt från den numera mer instängd. I allmänhet är bastu ett torrt utrymme, med undantag från kommersiella anläggningar som har bastun på halva veckan effektiv tid.

Jag har själv ett hus från -63 och har i spa golvvärme. Jag har byggt bastun som ett rum i rummet med luftspalt runtom (givetvis täckt ut mot rummet). Jag har ingen plastfolie.
Okej, tack. Jag tror också det kan vara bra med luftspalt, jag gillar inte tanken på obehandlat trä direkt upp mot vägg som utsätts för mycket fukt.
 
Känns väl inte helt ok att ha en kul där man sitter och bajsar men vad vet jag.
 
P Parkeringsvakten skrev:
Känns väl inte helt ok att ha en kul där man sitter och bajsar men vad vet jag.
Det är iofs ca 3½m i avstånd men vi tycker väl alla olika.
 
N nochl skrev:
Det är iofs ca 3½m i avstånd men vi tycker väl alla olika.
Ja det är ju iofs en bra bit ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.