Krävs det tillstånd eller dyl för att sätta upp en häck mot grannens tomt?
Våra grannar (pensionärer som jämt är hemma) har fri insyn in på vår tomt vilket jag känner mig obekväm med.
Hade känts mer ombonat med en häck och chans till privatliv samt så minskar risken att de går in till oss när de inte tror att vi är hemma för att plocka frukt från våra träd...
 
Nej. Du får sätta häck om du vill.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Nej. Men sätt den såpass långt in på er tomt att ni kan sköta om bägge sidor från er egen tomt. Alltså inte direkt i tomtgräns. Så slipper ni hamna i bråk om skötseln.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
H
Värt att tänka är att häcken bör kunna klippas från egen tomt. Alltså ett visst indrag från tomtgränsen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nej behövs inget tillstånd. Kolla med grannen om det går att sätta den i tomtgränsen och dela på kostnaden.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Nej behövs inget tillstånd. Kolla med grannen om det går att sätta den i tomtgränsen och dela på kostnaden.
Jag tror inte de är intresserade av att bekosta någon häck faktiskt. De verkar trivas med fri insyn.
 
T Tina.m skrev:
Jag tror inte de är intresserade av att bekosta någon häck faktiskt. De verkar trivas med fri insyn.
Ok men sätt den så att ni kommer åt att klippa den från dras sida också. Då blir det inga problem.

Att vuxna människor är inne i er trädgård och plockar. Frukt låter ju inte klokt...
 
Själv ville jag ha en insynsskyddad trädgård så jag har en häck mot gatan och grannen som bara är fyra meter lång och förutom häcken mot gatan har jag delat upp tomten i bitar med ca 2 meter höga Avenbokshäck så mot grannen har jag en ca tre meter bred gräsmatta där jag har en del som är lite Japaninspirerad med låga Azaleor och Rododendron växter och flera ca 10 högre växter som Magnolier och Japanska lönnar. Mina grannar som knappast vill klippa sin gräsmatta och odlar ogräs är nöjd med min lösning. Även deras gäster kommer med kommentarer om att det är en viss skillnad mellan våra trädgårdar och det är snyggt men ovanligt med 900 kvadratmeter stor Woodland tomt som man kan gå vilse i. Är nog bara min syrra som klagar eftersom hon ofta på vägen förbi sticker in huvudet i min taggiga hagtorns häck och har synpunkter på min brist på klädsel då jag ligger i solen eller pysslar i min nästan helt insynsskyddade trädgård.:surprised::rofl:
 
  • Älska
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.