Hej!

Står inför ett problem som fler måste ha löst före mig. Funderingen är då hur ni
har gjort.

Har tittat på flera bänkbelysningsalternativ att fästa under överskåpen i köket.
Framförallt spots/downlights är intressant.

Hos varianter från Ikea och Clas Ohlson mfl är dessa kopplade antingen via en
transformator eller direkt till (transformator inbyggd i armaturen) en vanlig
europakontakt (smal ingjuten stickkontakt utan jordstift).

Detta medför att:
1. Jag måste placera ett vägguttag på ett lämpligt dolt ställe i närheten där jag
kan koppla in belysningen. Sätter jag vägguttaget direkt under skåpet blir det
dels lite klumpigt, men framförallt så har jag 2-3 m kabel som jag måste göra av
nånstans. Det är inget alternativ att kapa kabeln och skarva då detta inte skall
vara tillåtet om man vill följa de regler som finns.
2. Jag kan placera vägguttaget ovanpå skåpet, men då får jag problem med att
på ett snyggt sätt dra kabeln dit. En vanlig enkel 'sladd' får ju inte byggas in.
Hade kanske kunnat vara en lösning att göra hål i botten, varje hyllplan och i
taket i skåpet så att kabeln kunde gå där, men hålet skulle behöva bli så stort att
Europakontakten går igenom och så stort hål vill jag inte ha.
3. Jag kan välja en armatur som man (elektrikern) kan koppla direkt utan
inblandning av vägguttag.

Hur har ni eller er elektriker löst det? Är det alternativ 3 som gäller, i såna fall var
hittar jag såna armaturer som inte är 'vanliga' lysrörsarmaturer?

Tack på förhand!
/Henrik
 
Jag kan säga hur vi kommer att lösa det. Vi har ett korridorkök och på ena sidan kommer belysningen (12 V downlights under väggskåpen) att anslutas till dubbeluttag i fläktskåpet där då även fläkten ska anslutas.

På andra sidan är det också vägguttag i väggskåp som gäller. Till detta uttag ska även en Powerport anslutas.

Att gömma lite i fläkskåpet blir ju inga problem men i det andra skåpet, som är ett vanligt väggskåp, så blir det någon form av innervägg som tar av skåpets djup.
 
Konstigt. Något så vanligt förekommande som spots/downlights... och bara ett svar.

Var hittar jag armaturer som kan kopplas in direkt utan inblandning av vägguttag?
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Kan inte en elektriker "direktansluta" en sådan armatur utan att man behöver plugga i en kontakt?
Att man inte själv får göra det är ju inte så konstigt, men en elektriker borde väl få kapa bort kontakten och koppla in armaturen direkt ... eh, ja, var/hur man nu kopplaar in den då:)
 
Jag är ganska säker på att inte elektrikern heller får göra detta. Han behöver väl en jordtråd att ansluta också, och det finns ju inte att tillgå. Då skall han öppna hela armaturen men jag är tveksam till att det skulle vara OK.
 
Hej H_L!

Vi installerade för en vecka sedan 12V spottar i våra köksskåp. Strömmen är inte påslagen ännu men inkopplingen är klar. Elektrikern kommer först nästa vecka och gör slutinstallationen. Då får vi väl domen ;) .

Hursomhelst, elektrikern var här för ett par veckor sedan och drog helt nya elkablar från källaren och upp till köket, jag kunde alltså välja var jag ville få ut mina ledningar och för spottarna valde jag att få ut dom uppe vid taket och i ena hörnan av vardera skåp.

Jag köpte 12V spottar (ojordade) och med dem följde en europakontakt som fick känna det kalla avbitarstålet. Ledningarna kopplades rätt in i trafot och jorden gömdes i slangen. Trafot hamnade överst i skåpen och syns inte.

Till våra överskåp har vi en extra bottenskiva som spottarna sitter i och det är i denna som jag gjorde spår för sladdarna. Därifrån upp till trafot hade jag tur eftersom det ena väggskåpet sluter mot en vägg med en 30mm passbit så där kunde jag gömma sladdarna och på det andra överskåpet sluter det an mot mitt högskåp med mikro och ugn så där kunde jag gömma de sladdarna. Svårare än så var det inte. Har man bara koll på vad man gör så är det väl inga konstigheter. Vid minsta tveksamhet bör man anlita en elektriker.

Skaffar du en armatur som ska sitta under vasken så hade jag nog satsat på att få framledningen jordad och framförallt inte gå in och härja i armaturen! Allt i ett kök borde vara jordat - med undantag för mina spottar då :) .

Hur ska du tända spottarna förresten? Ska annat tändas över samma brytare/dimmer? Isf ska du definitivt kolla med elektrikern.
 
Tack för svaret. Spännande att höra vad elektrikern säger om kontaktborttagningen. Återkom gärna med det!

Lite beroende på vilken armatur vi hittar så kommer strömbrytningen se olika ut. Vi får se vilket det blir.
 
Välj transformator utan anslutningssladd eller ta bort hela sladden (från trafon). Låt sedan elektrikern dra fram matningen ända till trafon (via brytaren) och anslut.

Alla trafos som jag använt själv har haft den möjligheten (köpta på Biltema, CO, K-Rauta - dock inte IKEA).
 
Jag är oxå i slutfasen av mitt kök. Jag har gjort så här:

6 st 12v Hide-a-lite som sitter med ram under mina skåp. Sladden har jag dragit upp ovan på skåpen. Då lednigen inte får vara längre än 2 meter så får jag använda mig av 3 st transf. och här har jag valt "Osram Mouse 70" modellen. I överskåpen har jag sedan borrat ett 60mm hål upp så jag kan koppla ihop transf. med matning och spottar. Från en kopplingsdosa har jag sedan dragit fram 3 st flex-slangar med RKK till varje transf. Jag har även dragit ner en ledning under skåpet så jag kan koppla in en strömställare för att tända och släcka. Sist men inte minst har jag använt ledningen som tidigare var kopplad till lysröret, och dragit in den i samma kopplingsdosa, så nu har jag ström fram oxå. Efter det var det bara att gipsa igen ovan skåpen (ligger ett utanpåliggande vent.rör här, därför jag gipsar igen). Och nu skall bara elektrikern hit igen och tvinna lite trådar :). Allt detta är självklart gjort i samråd med elektriker. Jag har endast lagt lite rör och dosor så jag sedan kunnat bygga igen det.

Vet inte om det hjälper dig något, men så har iaf jag gjort.
 
Jag hade en liknande ångest eftersom jag inte hittade något bra sätt att koppla dimmer/strömbrytare till spottsen över diskbänken. Lösningen blev en kanonbra transformator med inbyggd strömbrytare/dimmer. Till transformatorn kopplas en touchkontroll, man kan välja mellan att använda ett av handtagen på skåpen eller som i vårt fall montera en metallplatta under överskåpen. När man tar på plattan slås belysningen på/av. Håller man kvar handen så dimmas belysningen långsamt.
Lite svårt att förklara, kan slänga upp en bild i helgen. Transformatorn kan kopplas till eluttag alt kopplas in fast av elektriker.
 
Elektrikern hade inget att invända, kan kanske bero på att han är min granne :) . Fick däremot ett annat problem. De tilltänkta hörnkontakterna var för stora (krockade med spottarna) så jag beställde 2 stycken sådana här uttag att sätta under köksskåpen:

Beslag Design | Produkter

Dyra som attan. Problemet är att de har monterat kabel in i bakstycket, en kabel som jag inte ville ha då jag tänkte ansluta min kabel som kommer ut ur väggen där uttagen ska sitta. Att montera av den hade väl varit en smal sak om det inte hade varit för att de har popnitat ihop 2 st. kopplingsplintar (expansionsportar för övriga Cornersystemet) EFTER montering av uttagen, så det är omöjligt att lossa uttagen och därmed sladdarna. De har tydligen använt något specialverktyg också för det är knappt man når till nitarna med ett borr. Jag valde iaf den jobbiga metoden att kapa och skala kabeln och sedan pilla ut varje ledare för sig så att jag sedan kan koppla ihop dem med mina egna ledare, tänkte använda ubåtar till det. En timme per uttag tog det att fixa. Inkoppling väntar jag med tills kakeln kommit upp.

Jag förstår inte hur BeslagDesign har tänkt. Varför förmontera en kabel som man inte kan ta bort? Hur många börjar dra kabel efter att köket är satt och räcker då 2m till närmaste kopplingsdosa? Ren idioti.
 
SmygvinkelChalle skrev:
Jag hade en liknande ångest eftersom jag inte hittade något bra sätt att koppla dimmer/strömbrytare till spottsen över diskbänken. Lösningen blev en kanonbra transformator med inbyggd strömbrytare/dimmer. Till transformatorn kopplas en touchkontroll, man kan välja mellan att använda ett av handtagen på skåpen eller som i vårt fall montera en metallplatta under överskåpen.


Hej

Vi håller på att titta på belysning till hela köket som ska monteras om ett par veckor. Jag har tänkt att en sådan lösning borde finnas men ej hittat någon leverantör var köpte ni trafon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.