Har tänkt att göra om min tvättstuga och torkrum i källaren till en litet hemmaspa. Det som är tilltänk för bastun är en del av torkrummet. 1.75m brett och max 2 meter djupt. Två ytterväggar och en innevägg, sen blir det nog bastudörr och glasbetong på sista väggen som är öppen nu. Jag dränerade och isolerade runt hela huset i våras så några fuktproblem finns inte. Det var faktiskt ok innan dräneringen också.

Nu till frågan: Hur gör man med väggarna för att det ska bygga så lite som möjlig?

Har varit inne lite på att slänga upp kakel på allt och ha mer eller mindre lösa ryggstöd och andra skydd/stöd.

Om man ska slänga upp panel på väggarna, hur bred måste luftspalten vara? Finns det ventilerade aluminiumreglar man kan använda som tvärreglar?

Golvet tänkte jag kakla/klinkers utan tätning och värme då jag inte anser att det tar skada av lite fukt uppifrån någon gång i veckan. (Oisolerad platta) Jag håller 20 grader i källaren så så jättekallt känns inte golvet, i värsta fall får man väll slänga ihop en trall.

Måste jag göra något med taket? Putsat/betong.

Ventilation: Har en tilluftventil längs in, uppe vid taket. Kan man använda sig av det eller ska man ta tilluft inifrån? Har funderat på två alternativ.
1: Ha kvar utetilluftventilen inne i bastun. Paxfläkt i murstocken ute i tvättstugan/relaxen som suger luft via springa i dörren (i det här fallet kanske över dörren är bäst).
2: Stänga utetilluftventilen när man bastar. Tilluft till bastun via springa under dörren och frånluft från bastun till tvättstugan via ny ventil i inneväggen. (Självdrag i bastun)

Många frågor tacksam för svar och funderingar.
 
Vill gärna hänga på denna tråd.... har precis samma funderingar och förutsättningar som ovan....
 
Inte så många svar.

Men jag har funderat vidare och nu lutar det nog att bila upp hela tvättstugan (bort med inneväggen till torkrummet) ca 18m2. Isolera golvet, vattenburen golvvärme, ny bottenplatta och sen kan jag göra bastun som jag vill.
Det här får bli höstens projekt men jag kanske börjar med en Källarprojekttråd/blogg så småningom så får ni vara med och ge förslag.
 
Låter lysande.... står inför ett stort källarprojekt, själv, har en oinredd källare på 85 kvm....
 
Jag tycker också att det är lysande för jag skall också inreda en källare på 96 kvm,
+ garaget som också har källare. Under garaget har jag byggt snickarrum och har nu börjat med ett hobbyrum åt frugan, har sedan planer på bastu , bubbelbadkar och relex avdelning m m och har mycket funderingar runt detta.
Källaren under huset är grovputsat golv och betonghålsten på väggarna.
Jag ska visa mer sedan hur jag har tänkt det
 
puu skrev:
Inte så många svar.

Men jag har funderat vidare och nu lutar det nog att bila upp hela tvättstugan (bort med inneväggen till torkrummet) ca 18m2. Isolera golvet, vattenburen golvvärme, ny bottenplatta och sen kan jag göra bastun som jag vill.
Det här får bli höstens projekt men jag kanske börjar med en Källarprojekttråd/blogg så småningom så får ni vara med och ge förslag.
Hur orkar du? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.