Vi hade stopp i avloppet och min man försökte rensa med rensband. Han tog lös ringen som håller fast plastmattan mot golvbrunnen och råkade då riva sönder mattan (se bilder). Nu måste vi göra nytt tätskikt så att vi kan börja duscha igen. Vad använder man för tätskikt och hur lagar vi revan? Är trägolv med sågspånsisolering.
 
  • Avloppsbrunn med demonterad och skadad plastmatta, rostig fasthållningsring och golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad plastmatta vid golvbrunnens kant med synlig reva och ett rör i centrum visar stopp i avloppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där har nog passerad bästföredatumet med många decennier redan ändå............Kleta in med silicon eller vad som helst och banka dit ringen och planera för totalrenovering. Finns inget enkelt sätt att åtgärda nåt tätskikt på det viset........
 
  • Gilla
CarlC89 och 3 till
  • Laddar…
janwide
Ta kontakt med en golvläggare. Jag tror det blir svårt att svetsa revan men kan ha fel. Eventuellt kan de lägga i en större bit och laga mattan.
Lite off topic så ser det på bilden ut som att det kanske är dags att byta golvbrunnen och ev. göra en lite större renovering för att det ska bli fuktsäkert.
 
janwide
S Stefan1972 skrev:
Det där har nog passerad bästföredatumet med många decennier redan ändå............Kleta in med silicon eller vad som helst och banka dit ringen och planera för totalrenovering. Finns inget enkelt sätt att åtgärda nåt tätskikt på det viset........
Jag skulle inte känna mig trygg att duscha efter att kletat med silikon eller vad som helst när det är trägolv och sågspånsisolering.
 
Nä, det där är dags att renovera för länge sen. Brunnen är ju dödsdömd att få tät på nåt sätt till mattan.
 
janwide janwide skrev:
Jag skulle inte känna mig trygg att duscha efter att kletat med silikon eller vad som helst när det är trägolv och sågspånsisolering.
Kände man sig trygg innan revan då? Det där är ju inte tätt för fem öre ens om det hade suttit kvar intakt...... Det där är ju som att be om vattenskador och jag hoppas ts är medveten om att det troligen inte blir en spänn i ersättning om det blir en skada.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Man kan ju laga genom att skära bort det skadade och skarva i en ny bit, men den där mattan och även gjutjärnsbrunnen är ju så gamla så risken är som flera påpekat stor att det blir nya problem då.
 
H
Tar inte bort ringen när man rensar galvbrunnen.
Det kan va en dum läxa.

fördelen var att ni fick se vad dårlig mattan var och brunnen.
 
Som en akutreparation skulle jag föreslå att man skär bort mattan en bit utanför duschningen. Skarva dit en ny del. Svetsfogarna mot gamla mattan bör ligga utanför duschen. Låt en firma göra lovet.

Det är hög tid att byta ut golvbrunnen. Men det är ett klart större projekt.
Det kan vara svårt att hitta en firma som åtar sig en sådan akutreparation. Det blir inte en godkänd lösning.
 
Att en firma svetsar i en mattbit vid skadan gör ju ingen som helst skillnad. Mattan läcker ju från brunn under mattan iallafall och detta även om ringen suttit kvar........Har det dessutom varit lite dåligt flöde genom avloppet och vattnet stigit så har det ju garanterat letat sig ner i golvet även tidigare. Att gamla konstruktioner kan klara sig väldigt länge beror ju på att spån och trä torkar upp om det inte blir blött för ofta......
En nyare konstruktion med mineralull torkar aldrig ordentligt och börjar istället att mögla och det startar ju en massa processer..........
 
  • Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
janwide
S Stefan1972 skrev:
Kände man sig trygg innan revan då? Det där är ju inte tätt för fem öre ens om det hade suttit kvar intakt...... Det där är ju som att be om vattenskador och jag hoppas ts är medveten om att det troligen inte blir en spänn i ersättning om det blir en skada.
Troligen inte. Men då borde rådet vara att inte duscha alls innan man helrenoverat. Inte att kleta i silikon eller vad som helst.
 
janwide janwide skrev:
Troligen inte. Men då borde rådet vara att inte duscha alls innan man helrenoverat. Inte att kleta i silikon eller vad som helst.
absolut, menade bara att det gör varken till eller från att laga det där men lite klet gör ju att mattan kanske sitter fast iallafall och det inte forsar ner där......
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Det där badrummet ska ju rödmärkas i vilket fall, ingen användning med eller utan klet.
 
Jag var nog lite för snål med info. Vi är fattigpensionärer och huset har ett taxeringsvärde på 9000 kr. Vindkraftpropellrar är snart byggda nära. Några pengar till renovering av badrum finns över huvu taget inte. Vad används normalt när man tätar runt en golvbrunn? (Tycker det låter lite för enkelt med vanligt sanitetssilikon.)
 
  • Ledsen
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
janwide
Man kan ofta hitta väldigt billiga duschkabiner på blocket. Det kanske kan vara en lösning?
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.