Hej!
Vi har satt plyfa i tak och på väggar i vårt nya garage och nu blev det så snyggt så jag har inte lust att måla över det som det var tänkt från början :).

Är det nån här som har tips på hur jag kan behandla väggarna för att de ska fortsätta vara "trärena" men ändå fungera i ett garagde, dvs typ "avtorkningsbara" etc. Jag kan tänka på nån form av lack, men det kanske inte blir så bra? Skulle helst också vilja att väggar/tak stannar som de är i färg och inte gulnar allt för mycket.

Tack för er expertis!
Hälsn. Kristin
 
Tomture61
Lasyr , åt det vita hållet .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Lasyr , åt det vita hållet .
Tack för tips! Blir lasyr "avtorkningsbart", låter lite mer "torrt" i mina öron... :)
 
Träet kommer gulna hur du än gör. Därför är lasyr med pigment ett bra alternativ. Det kommer fortfarande att gulna, men det syns mindre.

Jag körde en ”uv-lack” från alcro som späddes med lite pigment (25% kanske?) på mina köksluckor. Lacken läggs på flödigt och torkas av med trasa direkt, så slipper man penseldrag. Jag gissar att man kan försegla med ytterligare lager lack av samma sort fast utan pigment för att få en tåligare yta. Frågan är hur mycket jobb och pengar du vill lägga på dina garageväggar?

Lasyr är billigt och enkelt i jämförelse, men inte lika tåligt kanske.

Kolla med din lokala färghandlare om de har några bra tips. Testa några olika handlare så hittar du säkert någon med bra kompetens. Själv har jag hittat en handlare som jag i princip alltid handlar av, mest för att de vet vad som funkar. Lite dyrare, men det blir alltid bra.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Träet kommer gulna hur du än gör. Därför är lasyr med pigment ett bra alternativ. Det kommer fortfarande att gulna, men det syns mindre.

Jag körde en ”uv-lack” från alcro som späddes med lite pigment (25% kanske?) på mina köksluckor. Lacken läggs på flödigt och torkas av med trasa direkt, så slipper man penseldrag. Jag gissar att man kan försegla med ytterligare lager lack av samma sort fast utan pigment för att få en tåligare yta. Frågan är hur mycket jobb och pengar du vill lägga på dina garageväggar?

Lasyr är billigt och enkelt i jämförelse, men inte lika tåligt kanske.

Kolla med din lokala färghandlare om de har några bra tips. Testa några olika handlare så hittar du säkert någon med bra kompetens. Själv har jag hittat en handlare som jag i princip alltid handlar av, mest för att de vet vad som funkar. Lite dyrare, men det blir alltid bra.
Tack för svar. De där handlarna verkar bli mindre och mindre experter och erfarna, inte alltid lätt att fråga tycker jag. Erfarenhet är guld!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.