Hej forumet!

Ska bygga min första altan och vill därför dubbelkolla att min konstruktion är stabil eller om jag bör tänka om på något sätt.

- Bärlina och stödreglar 45x195
- Balkskor till stödreglarna
- Färdiga plintar 70 cm med justerbara stolpskor
- Trall 28x120
- Plintavstånd 2 meter som max åt alla håll. Stödreglar 60cc.
- Överhäng på vänsterkanten ca 60 cm

Det rödmarkerade är ett uterum som ska ställas på altanen. Kommer den hålla?

Tack på förhand!

Ritning av en altankonstruktion med dimensioner, bärlinor, stödreglar och utmarkerat uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja den kommer att hålla. (Förutsatt att uterummet är av normal standard)
Men det blir enklare och lite billigare om du inte kör med balskor och istället lägger reglarna på bärlinorna.
Men det kanske inte funkar med höjden då?
 
Redigerat:
  • Gilla
Flysnapper
  • Laddar…
maah maah skrev:
Ja den kommer att hålla. (Förutsatt att uterummet är av normal standard)
Men det blir enklare och lite billigare om du inte kör med balskor och istället lägger reglarna på bärlinorna.
Men det kanske inte funkar med höjden då?
Tack för svar!

Nej, det funkar inte med höjden dessvärre. Är det något annat du hade ändrat? Funkar 60 cm överhäng?
 
Överlag så ser ju måtten snålt tilltagna ut men det kanske finns sina förklaringar till det.

Större delen av altanen har ett djup på 2m. Det blir lite svårmöblerat tänker jag, ett bord och några stolar där så går det inte att passera.
Man ska alltid bygga så stort som möjligt anser jag :)

60cm överhäng där är inget problem.
 
  • Gilla
Flysnapper
  • Laddar…
maah maah skrev:
Överlag så ser ju måtten snålt tilltagna ut men det kanske finns sina förklaringar till det.

Större delen av altanen har ett djup på 2m. Det blir lite svårmöblerat tänker jag, ett bord och några stolar där så går det inte att passera.
Man ska alltid bygga så stort som möjligt anser jag :)

60cm överhäng där är inget problem.
helt korrekt!

Vi bor i en sluttning, så detta bli bara första plattformen. Vi kommer att ha en trappa ned och bygga på två däck/platåer till där vi kommer ha pergola och utemöbler etc. Så i år blir det bara första nivån, till att börja med iaf
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
@maah jag testade att jordborna lite idag och det gick bra ned till ca 50 cm. Tror du det räcker med 50cm plintar?
 
Stöter du på berg där eller vad är det?
50cm räcker inte för ett uterum om du inte isolerar mot tjäle under.

Jag har förvisso byggt ett uterum flytande på markplattor och det gick bra, men det är ju emot alla rekommendationer.
 
  • Gilla
Flysnapper
  • Laddar…
maah maah skrev:
Stöter du på berg där eller vad är det?
50cm räcker inte för ett uterum om du inte isolerar mot tjäle under.

Jag har förvisso byggt ett uterum flytande på markplattor och det gick bra, men det är ju emot alla rekommendationer.
Det var en blandning av sten och hårt packad lera. Jordborren från Jula fixade inte sig vidare när vi kom dit. Får väl kavla upp ärmarna och ta fram grävspade helt enkelt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.