Jag har haft en åker utarrenderad till en bonde men vill säga upp arrendet men bonden vill inte skriva under uppsägningsdokumentet.

Jag har skickat rek som han uppenbarligen har hämtat ut (som märks av mejlkorrespondens som jag haft med honom) men han har inte skrivit under och lämnat tillbaka uppsägningen.

En uppsägning måste tydligen vara skriftlig men vad gör man när arrendatorn inte vill skriva under den?
 
A
N Nordsund skrev:
Jag har haft en åker utarrenderad till en bonde men vill säga upp arrendet men bonden vill inte skriva under uppsägningsdokumentet.

Jag har skickat rek som han uppenbarligen har hämtat ut (som märks av mejlkorrespondens som jag haft med honom) men han har inte skrivit under och lämnat tillbaka uppsägningen.

En uppsägning måste tydligen vara skriftlig men vad gör man när arrendatorn inte vill skriva under den?
delger genom fogden?
 
  • Gilla
Nordsund
  • Laddar…
C
N Nordsund skrev:
En uppsägning måste tydligen vara skriftlig men vad gör man när arrendatorn inte vill skriva under den?
Att den måste vara skriftlig är inte samma sak som att den måste vara undertecknad av arrendatorn.
Ett signerat mottagningsbevis torde räcka långt som bevis på att den skriftliga uppsägningen är mottagen. Även om ett signerat erkännande naturligtvis smäller ännu högre.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Att den måste vara skriftlig är inte samma sak som att den måste vara undertecknad av arrendatorn.
Ett signerat mottagningsbevis torde räcka långt som bevis på att den skriftliga uppsägningen är mottagen. Även om ett signerat erkännande naturligtvis smäller ännu högre.
När man skickar Rek så får man bara ett kvitto på att det är inlämnat.

Jag köpte ett dokument på internet som heter "UPPSÄGNING AV ARRENDE Från jordägaren sida" som skall vara utformat av en jurist men det skall skrivas under av både jordägare och arrendator är det tänkt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
N Nordsund skrev:
När man skickar Rek så får man bara ett kvitto på att det är inlämnat.

Jag köpte ett dokument på internet som heter "UPPSÄGNING AV ARRENDE Från jordägaren sida" som skall vara utformat av en jurist men det skall skrivas under av både jordägare och arrendator är det tänkt.
Det ska vara underskrivet av båda parter.
För annars kan arrendatorn hävda fortsättning.
Och då blir det en långdragen historia.
Men kom ihåg att om arrendatorn sått in gröda sedan ifjol så är den hans att bruka.
Så då gäller avtalets slut efter denna skörd.

förr skulle man alltid plöja upp marken efter avtalet slutade, så ny arrendator kunde ta vid. var ett sätt att visa att man därmed var klara med varandra.
 
C
N Nordsund skrev:
När man skickar Rek så får man bara ett kvitto på att det är inlämnat.
Ah, du skulle ha valt tilläggstjänsten mottagningsbevis. Många som missar det tyvärr. Utan den blir REK i många sammanhang meningslös.

Jo, jag förstår att det är tänkt att även arrendatorn skall skriva på. Jag tvivlar dock starkt på att arrendatorns underskrift är ett formellt måste. Man skulle ju i så fall genom detta beteende lätt kunna se till att arrendet löper på i all oändlighet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Ah, du skulle ha valt tilläggstjänsten mottagningsbevis. Många som missar det tyvärr. Utan den blir REK i många sammanhang meningslös.

Jo, jag förstår att det är tänkt att även arrendatorn skall skriva på. Jag tvivlar dock starkt på att arrendatorns underskrift är ett formellt måste. Man skulle ju i så fall genom detta beteende lätt kunna se till att arrendet löper på i all oändlighet.
Nja det hänger ihop med vad arrendatorn har sått på åkermark iallafall..
Är det vallskörd så är det 3 årig skörd.
är det spannmål 1 år om det inte är insådd.
Så är det efter skörd året därpå man lämnar.
Detta fick jag höra när jag ville avsluta med arrendatorn här när jag köpte fastigheten..
 
C
Maskintok skrev:
Nja det hänger ihop med vad arrendatorn har sått på åkermark iallafall..
Jo, det finns så klart en uppsägningstid att ta hänsyn till.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Jo, det finns så klart en uppsägningstid att ta hänsyn till.
Ja tänkte jag skulle nämna det så inte TS missat den biten.. Och det är därför som arrendator inte hört av sig..
För många tänker bara, ja ja.. Då skiter jag i detta sen då...

Men det har lite med EU stöden att göra också..

TS ska köpa sig stödrätter för att kunna lyfta bidrag för åkermarken, det är inte mycket men håller en med dieselpengar iallafall..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
@Nordsund
hur mycket är det i areal?
4 Ha behöver du för att kunna söka bidrag.
 
Maskintok skrev:
@Nordsund
hur mycket är det i areal?
4 Ha behöver du för att kunna söka bidrag.
Jo jag har mer än 4 ha redan.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
N Nordsund skrev:
Jo jag har mer än 4 ha redan.
Då kanske du har kolla på EU bidrag mm redan?.
Annars så är det inte så svårt men kan ju vara lönsamt..
 
Står.i
Sen finns det väl något som heter besittningsskydd. Kanske önskar inte arrendatorn att säga upp avtalet? Det verkar som att din arrendator vill förlänga. Då kan det gå till arrendenämnden som får besluta.

Att äga mark är inte det samma som att få bruka den, vilket kan överraska markägare. Om arrendatorn missköter sig är det en annan sak.
 
S
Står.i Står.i skrev:
Sen finns det väl något som heter besittningsskydd. Kanske önskar inte arrendatorn att säga upp avtalet? Det verkar som att din arrendator vill förlänga. Då kan det gå till arrendenämnden som får besluta.

Att äga mark är inte det samma som att få bruka den, vilket kan överraska markägare. Om arrendatorn missköter sig är det en annan sak.
Ett arrende måste ju kunna sägas upp av markägaren. I annat fall blir det jäkligt konstigt. Har dock ingen koll på hur en uppsägning ska utformas.
 
A
Står.i Står.i skrev:
Sen finns det väl något som heter besittningsskydd. Kanske önskar inte arrendatorn att säga upp avtalet? Det verkar som att din arrendator vill förlänga. Då kan det gå till arrendenämnden som får besluta.

Att äga mark är inte det samma som att få bruka den, vilket kan överraska markägare. Om arrendatorn missköter sig är det en annan sak.
Man har rätt att få en förlängningsförfrpgan prövad, inte automatiskt förlänga arrendet pga detta. skälen till att avsluta ska vara giltiga.

arrendatorn kan ha rätt till skadestånd.
Detta är alltså ett sidoarrende och där finns vissa gånger när besittningsskydd är ur spel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.