Är det med allt , inte fel att köpa en hel enhet med allt och bara koppla in två rör och kanske en 24V kabel om dom inte är batteridrivna.
 
J jonaserik skrev:
Är det med allt , inte fel att köpa en hel enhet med allt och bara koppla in två rör och kanske en 24V kabel om dom inte är batteridrivna.
Nä, det vara bara en magnetventil... Visste inte att det fanns färdiga enheter?
 
Kolla in på """ HENO.se """ så ser du vad som finns
 
Sitter och kollar på ett liknande system för ett något annorlunda ändamål.

Har ett vattenutkast på huset som sitter fördjävligt till, så tänkte sätta en magnetventil på det så jag kan fjärrstyra det.

Har hitta denna: https://www.styrahem.se/p/385/ventil-for-vattenstyrning-12v-normalt-stangd

Men går bet på att hitta ett 230V -> 12V relä som jag kan ha en trådlös strömbrytare till. Tänk Nexa. Som inte kostar 1000kr.
 
J jim_b skrev:
Sitter och kollar på ett liknande system för ett något annorlunda ändamål.

Har ett vattenutkast på huset som sitter fördjävligt till, så tänkte sätta en magnetventil på det så jag kan fjärrstyra det.

Har hitta denna: [länk]

Men går bet på att hitta ett 230V -> 12V relä som jag kan ha en trådlös strömbrytare till. Tänk Nexa. Som inte kostar 1000kr.
Kan man inte bara dra ett rör från detta utkast till en bättre plats och sätta ventil (utkastare) där? Samt med ett T i början med ventil så man kan tappa ur systemet på vintern...
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Kan man inte bara dra ett rör från detta utkast till en bättre plats och sätta ventil (utkastare) där? Samt med ett T i början med ventil så man kan tappa ur systemet på vintern...
Jo det går kanske, svårt att förklara utan bilder, men det finns inget naturligt ställe att sätta ett annat utkast på.

Utkastet sitter under en trapp där det samsas med diverse el och värmepumprör.

Framöver ska jag ha ett utkast på garaget istället.
 
J jim_b skrev:
Sitter och kollar på ett liknande system för ett något annorlunda ändamål.

Har ett vattenutkast på huset som sitter fördjävligt till, så tänkte sätta en magnetventil på det så jag kan fjärrstyra det.

Har hitta denna: [länk]

Men går bet på att hitta ett 230V -> 12V relä som jag kan ha en trådlös strömbrytare till. Tänk Nexa. Som inte kostar 1000kr.
Det enklaste är väl att 230V kontrollerar en enkel 12V DC transformator. Den kräver 300mA, jag har typ 5st små transformatorer på 12V kring 500mA till gamla internetroutrar o.dy som ligger och skräpar. Hur hade du tänkt att få 12V annars?
 
redarn redarn skrev:
Det enklaste är väl att 230V kontrollerar en enkel 12V DC transformator. Den kräver 300mA, jag har typ 5st små transformatorer på 12V kring 500mA till gamla internetroutrar o.dy som ligger och skräpar. Hur hade du tänkt att få 12V annars?
Ja, jag insåg att jag gjorde det svårare än det är.

Har en uppsättning fjärrstyrda vägguttag (Nexa), så jag kopplar helt enkelt in en 12V trafo i en sån. :)
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte nyligen en elektromagnetisk ventil 12v, plus en liten din (för skena i elskåp) 12v trafo. Allt på amazon.se. skall köra som avstängning på vattenledning kopplat till en Ajax potentialfri relay puck.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
J
Jag köpte https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-magnetventil-ev220b-15b-15r/ och kopplade till ett shellyrelä för att styra vattenutkastaren. Funkar klockrent. Funderade även på den billigare magnetventilen från Styrahem men tyckte det kändes säkrare med en märkesventil med mässingskoppling. Men det beror kanske på var den ska sitta.
 
G guggen skrev:
Jag köpte nyligen en elektromagnetisk ventil 12v, plus en liten din (för skena i elskåp) 12v trafo. Allt på amazon.se. skall köra som avstängning på vattenledning kopplat till en Ajax potentialfri relay puck.
Kul, jag har också Ajax. Smart lösning!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J jalmars skrev:
Jag köpte [länk] och kopplade till ett shellyrelä för att styra vattenutkastaren. Funkar klockrent. Funderade även på den billigare magnetventilen från Styrahem men tyckte det kändes säkrare med en märkesventil med mässingskoppling. Men det beror kanske på var den ska sitta.
Ja, jag gillar dock inte att betala 500% mer för oklar vinning. Möjligt att jag får äta upp dom orden. Det märker vi.
 
  • Gilla
Bolian
  • Laddar…
https://www.rinkabyror.se/artikel/hunter-magnetventil-pgv-25r/ är en bra kompromiss. Har en sån själv och den ser betydligt stabilare ut än den från styrahem. Sen vet jag inte om jag själv hade vågat ha det kopplat till kommunalt vatten under tryck ändå. Min är till eget vatten där även pumpen slås på samtidigt så är inget tryck på i vanliga fall ändå.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
[länk] är en bra kompromiss. Har en sån själv och den ser betydligt stabilare ut än den från styrahem. Sen vet jag inte om jag själv hade vågat ha det kopplat till kommunalt vatten under tryck ändå. Min är till eget vatten där även pumpen slås på samtidigt så är inget tryck på i vanliga fall ändå.
Riskerna är bland annat att ventilhuset går sönder av trycket eller att den inte orkar stänga efter att den väl öppnat (pga. trycket). Kommer testköra den rätt hårt till en början. Åker jag bort kommer jag såklart även att stänga kranen.
 
Är det en ventil Stängd vid strömlös så tätar den, det finns nog bara någon udda som inte klarar 10 bar , om den är plast så kan viss tveksamhet vara. Den sortens ventiler tätar på vattentrycket och ju högre tryck desto mer tätar den. Ytterst sällan att det sätter sig skit/flisa mellan membran och säte, då kan dom stå och pinka men inget vattenfall.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.