Hej,
Har läst och således löst massvis genom att hänga här men aldrig skrivit tidigare.

Har en fundering, håller på med en spaljé som ska bli ett insynsskydd med murgröna så småningom. Har gjutit plintar med stolpjärn och allt har gått fint förutom att det blivit lite ojämn höjd på plintarna (på två platser hade jag räknat med det eftersom de stolparna ska sitta på berg som är högre än marknivå), trots att jag gick med passet och vägde mellan plintarna när jag gjöt. Det skiljer inte mer i höjd än att ögat inte retar sig, kanske en cm eller två. Min fundering är nu: jag vill att alla stolpar slutar i samma höjd för att det ska se bra ut och för att kunna lägga en överliggare ovanpå. Hur gör jag det på bästa vis? Min bästa idé är att kapa upp alla stolpar Ibsen höjd jag tänkt initialer, sen skruva fast första stolpen i önskat höjd och sen fästa nästa med tvingar, kolla med bygpass vad som är lagom och sen kapa. Hur hade ni gjort?
 
Stolpen ska ju inte sitta mot plinten för att undvika att den suger vatten så där har du lite spelrum till att börja med .
Sätt upp första och sista stolpen okapade . Spänn sedan en lina eller ett snöre mellan stolparna (finns ett speciellt mini-vattenpass du kan hänga på snöret) när det är rakt så ställer du upp alla stolpar och drar ett streck vid linan. Då får du alla kapade i rätt höjd.
 
D DaDolly skrev:
Stolpen ska ju inte sitta mot plinten för att undvika att den suger vatten så där har du lite spelrum till att börja med .
Sätt upp första och sista stolpen okapade . Spänn sedan en lina eller ett snöre mellan stolparna (finns ett speciellt mini-vattenpass du kan hänga på snöret) när det är rakt så ställer du upp alla stolpar och drar ett streck vid linan. Då får du alla kapade i rätt höjd.
Tack! Så får det bli =) Visst är det klokt att lägga något tunnt under stolpen, även om den är impregnerad, så att den skonas lite från ev. vatten som lägger sig på plinten?
 
Det ska vara luft under stolpen. Inget annat.
 
Skruva upp stolparna i lod. Fäst en bräda i överkant och kapa jämns med brädan.
 
R runnemo skrev:
Tack! Så får det bli =) Visst är det klokt att lägga något tunnt under stolpen, även om den är impregnerad, så att den skonas lite från ev. vatten som lägger sig på plinten?
R runnemo skrev:
Tack! Så får det bli =) Visst är det klokt att lägga något tunnt under stolpen, även om den är impregnerad, så att den skonas lite från ev. vatten som lägger sig på plinten?
Ja stolpen suger upp vatten även om den är impregnerad. Använd en kloss under medans du markerar och plocka sedan bort den då du skruvar fast den
 
D DaDolly skrev:
Ja stolpen suger upp vatten även om den är impregnerad. Använd en kloss under medans du markerar och plocka sedan bort den då du skruvar fast den
Ja, det var så jag menade. Lät klossarna sitta tills jag skruvar fast stolparna. Tack för tipsen, blev kanon. Så rakt det gick med några lite vridna reglar ;)
 
  • Gilla
DaDolly
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.