Rickard. Rickard.ag skrev:
Det går också att helt innebygga timret, finns några/nått hus jag läst om som är gjorda så och även nya KL-hus kan ha samma princip. Då lägger man ångspärren direkt på utsidan av timret och sedan spantrar man i stort sett upp en hel "normal" vägg utanför. Dock så räcker inga 45mm då för att garantera att ångspärren hamnar varmt nog och det är inget för den lilla ombyggnationen men är ändå en intressant idé om man vill ha invändigt synligt timmer och isolering à år 2020.
H heimlaga skrev:
Exakt.
Det är omöjligt att i efterhand få en fuktspärr så tät att isolerng på insidan fungerar om den inte är väldigt tunn. Därmed faller hela iden som var så vacker i teorin. Invändig tilläggsisolering fungerar inte i praktiken.

Hygroskopisk isolering och träfiberbaserad vindskyddskkiva på utsidan verkar fungera bra i alla fall upp till 75mm. Om man drevar timran ordentligt så den i sig själv också isolerar litet så ser jag inget behov av att tilläggsisolera mer än 75mm.
D Daniel 109 skrev:
Det är inget fel med tekniken som sådan. Problemet är att det är hopplöst att få plasten tät när man bygger den i efterhand.
T Timmerö skrev:
Lånar tråden lite till att fråga om mitt problem, hoppas det är ok!

Vårt fritidshus är isolerat på insidan av timmerstommen. Det är alltså: timmer/glasfiberull/plast/innerpanel vilket gett mögel på insidan av timret. Om man lyckas sanera möglet, hur är bästa sättet att isolera om man vill göra det på insidan?

Har förstått att det är bättre att göra isoleringen på utsidan och ha panel men det blir ett så himla stort jobb att göra om både insida och utsida.
Hur man än gör kan man alltid göra på nåt annat sätt, vissa tycker man gör fel och vise versa. Jag har efter viss tanke resonerat som så, stommen ser fin ut(det jag öppnat hittills - den mest väderutsatta gaveln). Glasullen har suttit sen 70-talet och det är dessutom målat med plastfärg!!! Ett recept för katastrof enligt de flesta.
Men då vi inte förändrat några andra förutsättningar gällande uppvärmning eller ventilation kommer vi fortsätta med samma upplägg som tidigare. Är det torrt och fint efter 50 år håller det minst 50 år till med samma upplägg. Om huset mår bra tror inte jag att drastiska förändringar behövs, som dessutom innebär mer jobb och högre kostnader.
 
  • Gilla
Timmerö och 1 till
  • Laddar…
Finns det bara en luftspalt bakom fasaden så funkar plastfärg också.
 
H heimlaga skrev:
Exakt.
Det är omöjligt att i efterhand få en fuktspärr så tät att isolerng på insidan fungerar om den inte är väldigt tunn. Därmed faller hela iden som var så vacker i teorin. Invändig tilläggsisolering fungerar inte i praktiken.

Hygroskopisk isolering och träfiberbaserad vindskyddskkiva på utsidan verkar fungera bra i alla fall upp till 75mm. Om man drevar timran ordentligt så den i sig själv också isolerar litet så ser jag inget behov av att tilläggsisolera mer än 75mm.
Vad hade du rekommenderat i mitt fall, när det tidigare var isolerat på insidan? Timret är inte vackert på insidan så det är inte ett alternativ att ha det synligt inifrån, så jag måste ha nån innervägg. Går det att isolera på insidan eller måste jag sätta det på utsidan? Blir så mycket samtidigt om vi måste ta hand om både in och utsida :(
 
T Timmerö skrev:
Vad hade du rekommenderat i mitt fall, när det tidigare var isolerat på insidan? Timret är inte vackert på insidan så det är inte ett alternativ att ha det synligt inifrån, så jag måste ha nån innervägg. Går det att isolera på insidan eller måste jag sätta det på utsidan? Blir så mycket samtidigt om vi måste ta hand om både in och utsida :(
Jag skulle dreva timran ordentligt med blånor och spika 30mm Huokoleijona eller Treetex eller liknande på insidan. Då är det litet på gränsen till tunnt isolerat men ändå så pass bra att huset går att hålla varmt och bo i utan att det kostar en förmögenhet i värme. Ta utsidan som ett eget projekt någon gång när ni hinner.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag skulle dreva timran ordentligt med blånor och spika 30mm Huokoleijona eller Treetex eller liknande på insidan. Då är det litet på gränsen till tunnt isolerat men ändå så pass bra att huset går att hålla varmt och bo i utan att det kostar en förmögenhet i värme. Ta utsidan som ett eget projekt någon gång när ni hinner.
Tack! Tror det är drevat med mineralull nu, från insidan. Måste det bort?
 
T Timmerö skrev:
Tack! Tror det är drevat med mineralull nu, från insidan. Måste det bort?
Om det är "myssjat" med mineralull mellan stockarna vid upptimringen då går den inte att få bort med en rimlig arbetsinsats så då får man låta den vara. Om någon däremot har drevet med mineralull i efterhand så borde det ju gå enkelt att gräva bort största delen och då skulle jag göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.