Jag äger idag bara Bachos filar men önskar något med mera bett i. Just nu har jag arbetat med aluminium till vilken jag förstår behövs en typ av fil som inte beckar igen. Filar i övrigt på trädgårdsverktyg, ämnen för knivar och ibland vässar jag härdade eggar som till yxan.
Har någon förslag på inte allt för dyr men ändå bra fil?
 
FreQa FreQa skrev:
Jag äger idag bara Bachos filar men önskar något med mera bett i. Just nu har jag arbetat med aluminium till vilken jag förstår behövs en typ av fil som inte beckar igen. Filar i övrigt på trädgårdsverktyg, ämnen för knivar och ibland vässar jag härdade eggar som till yxan.
Har någon förslag på inte allt för dyr men ändå bra fil?
Pferd är rätt poppis i mina kretsar. Men har själv inte testat dem..
 
Jag har inget direkt tips på fil, men har du provat rödsprit på filen när du filar aluminium? Då beckar det inte på...men det krävs ju att allt runtomkring tål rödsprit.
 
Alltgår Alltgår skrev:
Pferd är rätt poppis i mina kretsar. Men har själv inte testat dem..
Jo det har jag förstått men de verkar ha 1000-tals varianter! Vilken ska man välja?
 
FreQa FreQa skrev:
Jo det har jag förstått men de verkar ha 1000-tals varianter! Vilken ska man välja?
Jag har inte den blekaste tyvärr..
 
A
krita filen innan du filar..
Då fastnar inte lika mycket i räfflorna..
 
Jag köpte ett gäng av de Pferd som säljs här, https://shop.otdtools.se/category/verkstadsfilar
Huggning 1 & 2, behöver jag finare yta än så löser jag det på andra sätt!
Lättmetallfilen är effektiv, men även den sätter igen vid användning (t-röd och alla andra tips hjälper)

Ska du ge dig på härdade grejer misstänker jag att du behöver diamantfil, det mjukaste materialet är det som ger med sig...

200mm längd tycker jag är bekvämt att arbeta med, tycker kvalitén motsvarar priset än så länge!
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Hittade dessa två på den lokala bygghandeln
Hand håller ett paket Nicholson filer i en bygghandel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller förpackning med Harden metallsågblad i en bygghandel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är de något att ha? Dyrare än Pferd men kostade bara ett par hundringar.
 
Nicholson fungerar, kan inte säga att de är bättre än Pferd (Heimlaga hävdar att de sålt namnet och tillverkar dåliga filar). Om det är värt att betala mer beror på när du behöver den :)
Även använt bacho ergo filar i en polares garage, t.ex https://www.jula.se/catalog/verktyg...lar-raspar-och-hyvlar/filar/ansatsfil-065052/
Då jag inte hunnit nöta ut någon ännu så vill jag inte säga att någon är bättre

Övrigt tips, börja fila med den grövsta du kan använda beroende på materialtjocklek, på svenska mäts det i huggning och lägre siffra är grövre. Jänkarna och några andra förklarar det med ord som bastard, 2nd cut & fine. Huggning 1 eller bastard lämnar en väldigt grov yta, men 2 eller 2nd cut tar bort material saaaaakta så om du ska göra mer än att mjuka upp kanter behöver du bägge! (Sen vill du ha alla former med ;) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.