Rensar i rabatten utanför huset och stöter plötsligt på nåt hårt, ett brunnslock under ogräset. Vad är det för sorts brunn? Den är ganska djup och det är vatten längst ner.
Den låg alltså gömd i rabatten under 5 cm jord. Är det ok att ha det så eller borde den ligga fritt och synligt med kanske en blomkruka på?
Huset är från -59 och jag hittar ingen information om avlopp eller dränering nånstans.

Uppgrävt område i rabatt med ett brunnslock som frilagts, spade till vänster och husvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett brunnslock i öppet läge som avslöjar en djup brunn med vatten längst ner, omgiven av jord och rötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Trrttsch skrev:
Rensar i rabatten utanför huset och stöter plötsligt på nåt hårt, ett brunnslock under ogräset. Vad är det för sorts brunn? Den är ganska djup och det är vatten längst ner.
Den låg alltså gömd i rabatten under 5 cm jord. Är det ok att ha det så eller borde den ligga fritt och synligt med kanske en blomkruka på?
Huset är från -59 och jag hittar ingen information om avlopp eller dränering nånstans.

[bild] [bild]
Står det vatten längst ner i den är det troligtvis en sandfångsbrunn som är till din dränering runt huset.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ah, så är det nog. Trodde inte det fanns dränering faktiskt.
Är det ok att odla ovanpå den? Känns ju lite vanskligt.
 
Har googlat omkring och det verkar inte helt ovanligt att folk täcker över brunnslocken ändå.
 
Brunnen är en viktig del i husets dräneringssystem. Vattnet du ser i den vill du inte ska stiga för högt då det kan ge fuktskador i grunden. Speciellt om huset har källare. Jag skulle gärna ha brunnen lätt åtkomlig för att kunna kolla den emellanåt, och kunna rensa vid behov. Tycker jag personligen är viktigare än att ha snygga rabatter. Framför allt kan det spara MYCKET pengar.
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Huset har inte källare men det är stundtals väldigt blött i trädgården så fungerande dränering är nog viktigt. Jag har nu tjuvkikat på grannarna som har likadana hus och de flesta har lite småblommor där men jag tror jag ska ställa en blomkruka på den. Problem bara att den ligger under marknivå men får väl göra en liten grop runt den så det inte ramlar jord i brunnen när man lyfter på locket.

Den övre delen lutar lite och det är en liten glipa i skarven. Borde jag försöka räta upp det?
 
Låter som en bra ide att ha locket åtkomligt. Du kanske kan lägga sten runt, så det blir som en liten stödmur, exempelvis.

Är det så stora glipor att fyllning rasar in kan det vara bra att fixa det, i annat fall behövs det inte.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.