S
Henningelvis Henningelvis skrev:
Kombinationen av äldre gjutjärnsbrunn med rostangrepp och lös klämring tycker jag är någonting som ger en förhöjd risk för vattenskada runt brunnen. Vad är det under badrummet? Är det bottenplan eller övervåning?
Det brukar bli rost i en gjutjärnsbrunn. Frågan är ju om det är ytrost som det ofta handlar om eller om den är upprutten. En gjutjärnsbrunn har ju lite material att ta av så det behöver inte vara så ilka som det låter, med brunnen alltså.
L LouvisaG skrev:
Jag håller på och kikar på ett hus och kan absolut INGENTING om badrum och dylikt. Är det någon som har koll och kan ge något svar på vad det kan kosta att åtgärda problemen som står i besiktningsprotokollet? Jag har bifogat de bilder på badrummet som syns och skärmbilder på utlåtandet från besiktningen. Tacksam för svar!
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
L LouvisaG skrev:
Jag håller på och kikar på ett hus och kan absolut INGENTING om badrum och dylikt. Är det någon som har koll och kan ge något svar på vad det kan kosta att åtgärda problemen som står i besiktningsprotokollet? Jag har bifogat de bilder på badrummet som syns och skärmbilder på utlåtandet från besiktningen. Tacksam för svar!

När gjordes den besiktningen?
Det finns inget som heter våtzon 1 längre.
”Plats för bad eller dusch” heter det. Förut var våtzon 1 lika med ”plats för bad eller dusch” plus 1 meter utanför det området. Dörren kan därför klara sig.

Det är dyrt att göra badrum

mvh
Rörmokarn
 
R Rolle85 skrev:
bara att riva ut och börja om, 50k
Vad grundar du det priset på?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Kan det inte räcka att ta bort duschdörrarna och sätta in en duschkabin istället? Då leds ju vattnet rakt ner i golvbrunnen istället för att rinna längs kanterna. Då kan det ju inte göra så mycket att klämringen är lös och att det är lite otätt mellan golv och brunn. Och någon påpekade ju att golvbrunn i järn såklart blir rostig, men att det inte behöver vara så farligt eftersom det finns mycket gods att ta av. Så kan man bygga om hela badrummet när man har tid, lust och ekonomi till det.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Ursäkta, jag såg nu att lillsnickare redan skrivit samma sak igår kl. 18:19. Jag har fortfarande inte läst hela tråden. Jag har själv ett duschrum där det var dålig klämring, fast brunnen inte var av gjutjärn, och där golvet hade felaktigt fall, bort från brunnen (gammalt amatörjobb). Jag löste det provisoriskt med duschkabin, men eftersom det är där vi kommer duscha hela tiden, köpte jag en kvalitetskabin, svensktillverkad och stadig, för 16 000 kr, utan andra finesser än takdusch utöver handdusch. Det har vi inte ångrat. Det är varmare och skönare att duscha i kabin, och den är enklare att hålla ren än kakelfogar.
 
K Kjol skrev:
Vad grundar du det priset på?
När jag gjorde det
 
Som vanligt får man använda lite sunt förnuft och göra en enkel bedömning för sig själv. Exvis: Bodde det en familj med tonåringar som använde duschen många gånger om dagen? Ser man inga fuktskador efter dessa 20 år? Ja då håller nog badrummet ett litet tag till. Håll ögonen öppna dock och ta gärna en kik i krypgrunden/trossbotten. Å andra sidan: Bodde det ett pensionärspar som antagligen vare sig duschade flera gånger om dagen eller speciellt länge varje gång? Ja då kanske man skall vara extra uppmärksam och se till att byta så snart som möjligt om den egna familjen räknar sig som storduschare. Eller skaffa en duschkabin enligt tips ovan.

En gjutjärnsbrunn är alltid ”rostig”, det är liksom naturligt. Men kolla gärna så att godset inte verkar _väldigt_ korroderat och gropigt i exvis botten eller vattenlinjen - det kan förstås tyda på risk för genomrostning. Men godset är tjockt och normalt sett håller en brunn 50 år eller (betydligt) mer.

Att besiktningsmannen klagar på genomföringar behöver inte betyda att de som finns inte skulle fungera. Kolla bara lite extra noga efter sprickor och undvik om möjligt att spola vatten överdrivet mycket eller ofta.
 
Be någon trycka dit klämring och montera duschkabin, så kan ni använda allt i lugn och ro, finns även företag som relinar alltså renoverar stammen utan att behöva riva upp allt
 
Du skrev platta med torpargrund fattade jag rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.