Hej alla,

Upptäckte i samband med våröppningen att det droppar från sandfiltrets dräneringsplugg/bottenventil. Det är den modellen av sandfilter där dräneringspluggen/bottenventilen är uppdelad i två delar; en för vattendränering och en för att tappa ur sanden. Sannolikt är det någon packning som blivit dålig under vintern. Givetvis droppar det ur gängningen på den del som tappar ur sanden, varför jag inte är så sugen på att skruva ur den helt och byta packningen.

Har testat att dra åt allt så hårt jag kan med händerna (vågar inte ta till polygrip med risk för att jag drar sönder hela ventilen). Har även testat med vulktejp, med tveksamt resultat.

Något tips på vad jag kan göra? Det droppar ju inte så mycket, kanske 1-2 droppar i sekunden men tillräckligt för att man ska vilja åtgärda det.

Stort tack på förhand!
/Erik
 
Om någon har samma problem, testade jag igen med vulktejp, var noggrannare när jag applicerade den och lät den vulkanisera längre under gynnsammare väderförhållanden, och droppandet har nu minskat så pass mycket att jag kan låta det bero och byta packningen (eller vad det nu är som blivit dåligt) när jag ändå byter sand i sandfiltret om ett par år.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
E Erik Bodin skrev:
Om någon har samma problem, testade jag igen med vulktejp, var noggrannare när jag applicerade den och lät den vulkanisera längre under gynnsammare väderförhållanden, och droppandet har nu minskat så pass mycket att jag kan låta det bero och byta packningen (eller vad det nu är som blivit dåligt) när jag ändå byter sand i sandfiltret om ett par år.
Kan man skruva ur botten pluggen eller rinner all sand ur då? Har också en droppande läcka där.
 
P Peter Odenhed skrev:
Kan man skruva ur botten pluggen eller rinner all sand ur då? Har också en droppande läcka där.
Den större pluggen är för sanden och den mindre för vattnet. Skruvar man ur den större rinner alltså sanden ut.
 
Ok, tack. Men om man kopplar bort allt och tömmer filtret på vatten och sedan lutar filtret kanske man kan lossa den utan att sanden rinner ut?
 
Sanden rinner inte ut, den är blöt, tar man det försiktigt så kommer bara lite, men varför låssa den. Att byta ventilen går bra, bara skaffa en ny. och byta när du har den i hande måste vara i plast ,poolvatten är klor i och det äter upp metall. Klart det rinner vatten, men stäng av allt, pump ventiler som finns, finns nog en avstängning filtar på väljaren, på med stövlar och ha kul:D med vattnet som barnen när det plaskar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.