Hej!

Är det någon som har en aning vad detta kan tänkas vara? Huset är byggt 1924, omputsat för sju år sedan. Vi har en mögelpåväxt på vinden, meb så vitt vi vet inte på den här gaveln.

Kan det vara någon form av fuktskada? Vi flyttade in i huset för två veckor sedan så vet inte om det funnits där länge. Inget vi lade märke till på visningen eller besiktningen. Mörkare missfärgning på en husgavel under takutsprånget, tecken på möjlig fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörka fläckar på putsad husgavel nära ett fönster, misstänkt fuktskada på byggnad från 1924.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mitt lekmannaöga säger mig att det rinner väl vatten från plåten som jag förmodar är nån förlängning av takfoten.....tar hängrännan undan vattnet eller rinner det över......
 
  • Gilla
HeineA och 1 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Mitt lekmannaöga säger mig att det rinner väl vatten från plåten som jag förmodar är nån förlängning av takfoten.....tar hängrännan undan vattnet eller rinner det över......
Tack för svaret. Får upp och undersöka hängrännan. Men spontant undrar jag om drt kan bero på det, rännan och den här plåten är inte i direkt anslutning till varandra utan det är en liten glipa där emellan.
 
Fel veck nedåt i slutet av frisen, ska vara en uppvik på ca 2 cm så vattnet inte rinner ut på fasaden. Kan även vara lite i slutet av dålig anslutning mellan plåt och fasad i slutet av plåten.
 
J jonaserik skrev:
Fel veck nedåt i slutet av frisen, ska vara en uppvik på ca 2 cm så vattnet inte rinner ut på fasaden. Kan även vara lite i slutet av dålig anslutning mellan plåt och fasad i slutet av plåten.
Åh tack, då vet vi ju vad det kan bero på. Skönt bara det. Har du någon erfarenhet eller aning om detta är akut att åtgärda? Vi har en del annat att stå i när det gäller det här huset (ovan nämnda mögelpåväxt till exempel).
 
Akutjobb . bocka en plåtbit i 90 graders vinkel ( lämpligt mått 100X100mm )och limma ( 130 graders silikon går bra ) den på plåten i ändan, med några cm uthäng så har du något års respit.
 
J jonaserik skrev:
Akutjobb . bocka en plåtbit i 90 graders vinkel ( lämpligt mått 100X100mm )och limma ( 130 graders silikon går bra ) den på plåten i ändan, med några cm uthäng så har du något års respit.
Tack. Har nu fått besked från förra ägaren att han åtgärdat detta men att fläcken är kvar. "Inget farligt", säger han. Jag är dock tveksam till om hans åtgärd varit tillräcklig, dels utifrån ditt svar men också utifrån det jag ser när jag tittar på väggen.
 
H
Går ju alltid att vänta tills det regnar och då gå ut och se om där rinner vatten :)
 
  • Gilla
peveko
  • Laddar…
Att missfärgning syns är ingen överrakning precis, blir alltid så med vatten som rinner på fasad, att det är åtgärdat en gång kanske, men inte riktigt rätt är en annan sak. men ta det som en prövning och fixa en akut sak som håller ett bra tag. är ganska enkelt.
 
  • Gilla
peveko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.