Slitet fönster med fuktskador och flagande vit färg, synlig rötskada på fönsterkarmens nedre del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet fönsterkarm med avflagad färg och skador vid fönsterhörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet fönster med skadad karm och fönsterbleck, behöver underhåll eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byta eller laga fönstret?

Och för att byta till vad?

om laga med vad?
 
Allt går ju rädda men jag hade satt in ett i aluminium.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
För ett par dagar sedan hade jag svarat; byt!

I går plockade jag ner ett fönster där hela underdelen var mjuk och rutten. (Svårt att se på dina bilder, men kanske något liknande skick.) Jag tog bort det som var kass, insåg mina begränsningar och googlade efter företag som skulle fixa.

Ett fönster med trasig underdel och verktyg på en arbetsbänk under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men så fick jag feeling och tänkte att jag kunde testa. I värsta fall skulle väl proffsen få fixa till mitt försök. Spillbitar, bordssåg, slipmaskin, borrmaskin, stämjärn, träplugg och kemiskt trä. Nu skiter jag i proffsen, utan målar klart och sedan får glasmästaren sätta i nya rutor.

Reparerad del av ett träfönster visar nytt trä insatt där det gamla varit skadat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så idag är mitt svar; är du rimligt händig och har lite verktyg och jävlaranamma så är det värt att testa.
 
  • Gilla
  • Älska
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Snygg lagning Hep!

Lagade du bara fönstret eller karmen/ramen (vad kallas det?) runt också?

Tror inte jag har tid att göra någon stor lagning lika snygg som din dessutom så kanske lutar åt att köpa ett nytt fönster.

Fönstret tycks vara cirka 130 i bredd och 60 i höjd. Vad jag kan se så kostar ett nytt i aluminium ett antal tusenlappar.



Hep Hep skrev:
För ett par dagar sedan hade jag svarat; byt!

I går plockade jag ner ett fönster där hela underdelen var mjuk och rutten. (Svårt att se på dina bilder, men kanske något liknande skick.) Jag tog bort det som var kass, insåg mina begränsningar och googlade efter företag som skulle fixa.

[bild]

Men så fick jag feeling och tänkte att jag kunde testa. I värsta fall skulle väl proffsen få fixa till mitt försök. Spillbitar, bordssåg, slipmaskin, borrmaskin, stämjärn, träplugg och kemiskt trä. Nu skiter jag i proffsen, utan målar klart och sedan får glasmästaren sätta i nya rutor.

[bild]

Så idag är mitt svar; är du rimligt händig och har lite verktyg och jävlaranamma så är det värt att testa.
 
Bara fönstret, så det kanske är värre hos dig. Vi har hyrt ut ett hus på gården till en begåvad person som aldrig fattade det där med att inte åka hemifrån med fönstret öppet när det regnar, så det var tack och lov bara den rutan som var rutten.

Visst tog det några timmar, men inte alls så svårt som jag hade trott. Fast som sagt var det inte karmen också.
 
Hep Hep skrev:
För ett par dagar sedan hade jag svarat; byt!

I går plockade jag ner ett fönster där hela underdelen var mjuk och rutten. (Svårt att se på dina bilder, men kanske något liknande skick.) Jag tog bort det som var kass, insåg mina begränsningar och googlade efter företag som skulle fixa.

[bild]

Men så fick jag feeling och tänkte att jag kunde testa. I värsta fall skulle väl proffsen få fixa till mitt försök. Spillbitar, bordssåg, slipmaskin, borrmaskin, stämjärn, träplugg och kemiskt trä. Nu skiter jag i proffsen, utan målar klart och sedan får glasmästaren sätta i nya rutor.

[bild]

Så idag är mitt svar; är du rimligt händig och har lite verktyg och jävlaranamma så är det värt att testa.
Snyggt! Är det lagat med ek? Är hela bågen byggd i ek?
 
JeppeMcKenzie JeppeMcKenzie skrev:
Snyggt! Är det lagat med ek? Är hela bågen byggd i ek?
Bågen lär vara i furu från början. Jag bytte underdelen till ek. Vi hade nyss en fönsterrenoverare här för andra fönster och han godkände min lagning, så jag är väldigt nöjd.
 
  • Gilla
JeppeMcKenzie
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.