Hej,

Jag vill byta ut fönstren i bild1 mot en skjutdörr som visas i bild2. Elementet ska flyttas till väggen vänster om fönstren, den behöver byta dimensioner för att passa väggbredden(130cm). Går det ta bort pelarn mellan fönstren? husets takstolar vilar på denna vägg.
Huset är en 1,5 plan Hjältevadshus av typen Vretagården med 45grader taklutning , byggd 2008.

Bild1
Bild på dubbla fönster i ett rum med måttangivelser, en radiator under och en pelare mellan fönstren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild2
Teknisk ritning av en skjutdörr med dimensioner angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för era svar på förhand.

Dani
 

Bästa svaret

DaniB DaniB skrev:
Går det ta bort pelarn mellan fönstren?
Sannolikt inte en annan form av avväxling över båda fönstren. Du måste plocka ner klädseln på insidan så man kan se konstruktionen för att kunna bedöma lämplig åtgärd. Antagligen behöver öppningen göras lite bredare så du får plats med stolpar till balken. Eftersom spännvidden är liten kan det räcka med en blygsam storlek på balken.
 
  • Gilla
DaniB
  • Laddar…
Texten i inlägg #2 blev inte som tänkt. Inledningen ska vara "Sannolikt inte. Det behövs en annan form av avväxling över båda fönstren..."
 
  • Gilla
DaniB
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Texten i inlägg #2 blev inte som tänkt. Inledningen ska vara "Sannolikt inte. Det behövs en annan form av avväxling över båda fönstren..."
Jag förstod andemeningen, tack . Jag antog(men hoppades att jag tänkte fel) att det skulle behövas.
 
Som sagt man måste veta mer hur det faktiskt ser ut. Skjutdörrar ställer högre krav på begränsad nedböjning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.