Jag ska byta ut en gammal vattenpump mot en nyare hydroforpump istället. Inkommande vatten kommer i ett slätt rör som är 43mm i diameter. Hur är bästa sättet att koppla ihop det med pumpen som har gängad 1" anslutning?
 
Vad är det för typ av rör/slang på inkommande vatten?
Vad finns det för kopplingar idag?
Bild(er) brukar underlätta.
 
Här kommer två bilder. Lite svårt att ta en bra bild då det sitter en skiva precis vid kopplingen.
 
  • Delvis dolda rörliga delar av en maskin med damm och spindelnät, synliga muttrar och rostfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rörkoppling med isolering genom väggutskärning, delvis skymd av skiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har galvat gängat rör, som en planfläns är påskruvad på, andra änden av planflänsen har en smalare yttergänga där en bussning är pågängad, bussningen går in i pumpen.

Mät galvade rörets ytterdiameter.
Försök att skära/skrapa bort allt lin som är mellan planflänsen och bussningen, mät sedan den diametern (med skjutmått).
Mät bussningens ytterdiameter.

Beroende på vad det är för olika dimensioner och om du vill fortsätta använda planflänskopplingen eller vill använda annan typ av koppling mellan galvröret och nya pumpen, så finns det olika lösningar.
 
Ta bort de 2 skruvarna och bänd isär flänskopplingen.
Flytta över kopplingen från gamla till nya pumpen och hoppas att höjden är lika, eller att slangen flexar.
Troligt är det samma gänga.
Behövs nog en ny packning i flänskopplingen.

Protte
 
Här har du omvandlingstabell för olika rördimensioner, DN/tum/mm,
https://montano.se/dokument/jamforelsetabell.pdf

Jag tycker det ser ut som att bussningens ytterdiameter är samma som galvröret.
Planflänsens ytterdiameter (bussningens innerdiameter) är troligen en storlek mindre, eller eventuellt två storlekar mindre (mindre troligt).
 
Tack för svaren. Monterar isär och mäter någon kväll senare i veckan så jag återkommer då
 
Monterade isär plankopplingen idag. Den delen som sitter i pumpen har en yttre gänga som är 33m diameter och en inre gänga som är 26mm.

Bussningen sitter som berget och min största skiftnyckel var för liten så den fick jag inte ur pumpen så jag kunde mäta den.

Den nya pumpen kommer med största sannolikhet inte hamna på samma höjd som den gamla. Så det vore smidigt med någon typ av anslutningsslang som passar i plankopplingen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.