Ska renovera ett badrum med två knepiga förusättningar. Fönster i dusch och ett element som är placerat i anslutning till duschen. Fönstret vad det inga konstigheter men elementet fick vi av entreprenaden som vi tog in offert från att det skulle bort och typ "gjutas in" och sedan ska vi lägga golvvärme på el. Men när man läser offerten noteras det är en avvikelse till säkert vatten. Frågan är, hur tar man bort ett vattenburet element i ett badrum utan att få en avvikelse?
 
Villa eller bostadsrätt? Man kapar röret i källaren om man har villa. I bostadsrätt måste ni få OK av styrelsen att plugga rören.
 
Bostadsrättsradhus. Vet att vi behöver stämma av med brf men frågan gällde snarare kommentaren om avvikelse. Är det en riskkonstruktion?
 
Vad är själva avvikelsen ?
 
”Bygla radiatorrör i sulan. Avvikelse kommer skrivas”
 
Ni kommer inte ifrån den avvikelsen utan att ta bort rören helt. Det bör inte vara skarvar eller kopplingar i väggar eller golv med andra ord.
 
janwide
Knepigt läge. Har du grannar under? Risken för läckage är nog inte så stor. Men om det skulle läcka kan det bli stora kostnader för förstörda grannlägenheter och annat som vare sig försäkringsbolaget eller byggaren kommer att ta p.g.a. avvikelsen. Jag tycker att du ska ta ett snack med styrelsen och se hur de ser på det. Fler boende lär ju ha samma problem.
 
Är ett radhus med platta på mark så inga grannar under men ja fler borde ju ha samma problem. Har varit runt o frågat lite och har väl sett fler alternativa lösningar som jag betvivlar lever upp till dagens krav
 
Ok. Man kan sätta rören i ett vattentätt skåp enligt konstens alla regler. Då slipper ni en avvikelse.
 
  • Gilla
Marj
  • Laddar…
janwide
Marj Marj skrev:
Är ett radhus med platta på mark så inga grannar under men ja fler borde ju ha samma problem. Har varit runt o frågat lite och har väl sett fler alternativa lösningar som jag betvivlar lever upp till dagens krav
I det fallet är det antagligen "bara" ert eget badrum som står på spel. Åtminstone lite bättre läge än om ni varit överst i ett flerfamiljshus. Vet ni var rören kommer ifrån och var de tar vägen? Om det är rör som passerar genom badrumsgolvet kanske man kan lägga nya rör i golvet och sätta skarvar och inspektionsluckor i anslutande rum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.