Hej,

När vi byggde ut för några år sedan missade vi att få klart matning av ström till magnetventilen som ska strypa vatten vid elavbrott. Inser nu några år senare att vi haft 'bypass' på vattnet igång sedan dess. Så nu söker jag tips kring att få klart denna installation så man kan stänga ner bypass, så som det är tänkt att det ska fungera.

Det är en Danfoss BB230AS / 018F7351 som behöver matning 230v / 50hz / 11w / 19VA. Lägger in en bild på enhaten.

Är det till att köpa ett standard GDM kontaktdon och sedan sätta det i ett vanligt vägguttag eller behöver jag något specialdon? Ev. får man väl ta hit en elektriker om det inte är en helt uppenbar sak att göra... När man säker runt på Danfoss hemsida hittar jag inga delar för inkopplingen...

Tack på förhand!
Danfoss magnetventil BB230AS utan strömanslutning monterad på en rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en blå Danfoss BB230AS magnetventil utan synlig strömanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
J johannordin skrev:
Hej,

När vi byggde ut för några år sedan missade vi att få klart matning av ström till magnetventilen som ska strypa vatten vid elavbrott. Inser nu några år senare att vi haft 'bypass' på vattnet igång sedan dess. Så nu söker jag tips kring att få klart denna installation så man kan stänga ner bypass, så som det är tänkt att det ska fungera.

Det är en Danfoss BB230AS / 018F7351 som behöver matning 230v / 50hz / 11w / 19VA. Lägger in en bild på enhaten.

Är det till att köpa ett standard GDM kontaktdon och sedan sätta det i ett vanligt vägguttag eller behöver jag något specialdon? Ev. får man väl ta hit en elektriker om det inte är en helt uppenbar sak att göra... När man säker runt på Danfoss hemsida hittar jag inga delar för inkopplingen...

Tack på förhand!
[bild] [bild]
Här borde du förberett med ett uttag.
Har du inte någon diskmaskin som du kan norpa av?
Vid strömavbrott kommer den strypa dig.
 
E El-Löken66 skrev:
Här borde du förberett med ett uttag.
Har du inte någon diskmaskin som du kan norpa av?
Vid strömavbrott kommer den strypa dig.
Den är en armlängd från elcentralen och gott om uttag där så ström får den absolut, men jag saknar som sagt det som ska länka samman uttaget med själva enheten och där får du gärna tipsa vad som skall användas från uttag till denna enhet? :)
 
En matning från närmaste/mest lättåtkomliga uttag/eldosa till en strömbrytare för MV och en anslutningskabel från brytaren till MV som är dragavlastad i/i omedelbar anslutning brytaren
 
E elmont skrev:
En matning från närmaste/mest lättåtkomliga uttag/eldosa till en strömbrytare för MV och en anslutningskabel från brytaren till MV som är dragavlastad i/i omedelbar anslutning brytaren
E elmont skrev:
En matning från närmaste/mest lättåtkomliga uttag/eldosa till en strömbrytare för MV och en anslutningskabel från brytaren till MV som är dragavlastad i/i omedelbar anslutning brytaren
Så det krävs ingen transformator eller liknande innan utan det är matning från ett vanligt uttag som gäller... Då kan jag nog ordna detta själv :)
 
Om jag hittat rätt datablad så är det 230 V spole.
Men hur har ni fått genom vatten fram till nu, är det bypass som har stått öppen?
Vad är det för finess att stänga av vatten när det blir strömavbrott?

Man kan inte spola på muggen sedan man i ficklampans sken hittat dit.

Protte
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
...
Man kan inte spola på muggen sedan man i ficklampans sken hittat dit.
...
En spolning blir det ju. ;)
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.