Jag bytte ut en gammal rutten altan på landet för 10 år sedan.
Byggde med tryckt virke (furu) och oljade till att börja med in golvet men läste sedan att det skall man inte göra...
Så jag lät det vara några år men sedan tog jag terass-tvätten och spolade bort smutsen och sen behandlade jag med såpa.
Det var några år sedan nu och jag har glömt bort proceduren och mängder av såpa/vatten etc.
Jag hittar tyvärr inte tillbaka till den tråd här som jag läste när det begav sig, så kan någon vänlig medmänniska berätta hur man gör alt. länka till den tråd där det beskrivs?
 
B Bo Berglund skrev:
Jag bytte ut en gammal rutten altan på landet för 10 år sedan.
Byggde med tryckt virke (furu) och oljade till att börja med in golvet men läste sedan att det skall man inte göra...
Så jag lät det vara några år men sedan tog jag terass-tvätten och spolade bort smutsen och sen behandlade jag med såpa.
Det var några år sedan nu och jag har glömt bort proceduren och mängder av såpa/vatten etc.
Jag hittar tyvärr inte tillbaka till den tråd här som jag läste när det begav sig, så kan någon vänlig medmänniska berätta hur man gör alt. länka till den tråd där det beskrivs?
Det är bara att köra på med terasstvätten. Håll den i rörelse hela tiden. Du kan använda såpa när du tvättar men efteråt skall du helst avstå. Trallen blir väldigt hal i regn annars. Här finns olika skolor, jag behandlar inte alls efter rengöring
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Du kan använda såpa när du tvättar men efteråt skall du helst avstå. Trallen blir väldigt hal i regn annars. Här finns olika skolor, jag behandlar inte alls efter rengöring
Intressant! Jag gör precis tvärtom! Tvättar med vatten och därefter rikligt med såpa innan träet torkat. Upplever inte att däcket blir halt efter att det torkar. Linoljan sugs in i träet.
 
  • Gilla
Monica_E1
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Intressant! Jag gör precis tvärtom! Tvättar med vatten och därefter rikligt med såpa innan träet torkat. Upplever inte att däcket blir halt efter att det torkar. Linoljan sugs in i träet.
Såpa är en slags tvål. Såphalt. Hal som en tvål. Linolja är något helt annat. Men du kanske har använt linoljesåpa, vet inte hur det funkar om msn lämnar kvar det på trallen
 
Redigerat:
Jag använder bara linoljesåpa...
 
Tack för tipsen!
Är det någon funktionell skillnad mellan Grumme grön/gul såpa och Herdins linoljesåpa?
Och hur mycket går det åt?
På Herdins produktinfo står att man späder 1:10 (1 dl till 1l ljummet vatten)
Men åtgången är oklar, mitt däck är sådär 12 kvm.

Edit:
Nu har jag sökt på linoljesåpa och hittat denna hos bauhaus.
Frågan är nu mest hur många kvadrat den räcker till per liter?
 
Redigerat:
Två helt olika produkter. Du får 10 liter, det lär bli mycket över.
 
Fördelen är också att jag har använt av samma såpa till att blanda i sprayflaska som fått ersätta köksspray, vanlig städspray(allrengöring), fönsterputs och annat. Funkar bra lite överallt :)

har nu också behandlat durken i båten(trallgolv även där)
 
  • Gilla
Hogebo
  • Laddar…
Norlen Norlen skrev:
Jag följde de här instruktionerna:
[länk]
Med den här såpan:
[länk]

Jag upplever inte att altanen blev hal, man spolar ju bort såpan som inte sugs in av träet, och får det regna någon gång tänker jag att det blir ännu bättre.
Har aldrig behandlat mina altaner men nu blev jag lite sugen. Här informerar man korrekt ( till skillnad från nästan all annan reklam för behandling av trall) att hållbarheten sv trallen inte ökar. Men att behandlingen håller smutsen borta.
 
Försökte få tag i Herdins Linoljesåpa, men den var slut i alla butikerna häromkring (Bauhaus, Byggmax, KRauta etc). Verkar som om "alla" ska ha tag i den här produkten just denna vecka...
Fick ta Grumme Gulsåpa i stället, kostade i alla fall bara 20 kr/liter.
 
B Bo Berglund skrev:
Försökte få tag i Herdins Linoljesåpa, men den var slut i alla butikerna häromkring (Bauhaus, Byggmax, KRauta etc). Verkar som om "alla" ska ha tag i den här produkten just denna vecka...
Fick ta Grumme Gulsåpa i stället, kostade i alla fall bara 20 kr/liter.
Grumme Gulsåpa är en ren såpa och linoljesåpa är något helt annat. Det är väl sannolikt linoljan som har långtidseffekt, såpan är väl bara rengöringsdelen.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Grumme Gulsåpa är en ren såpa och linoljesåpa är något helt annat. Det är väl sannolikt linoljan som har långtidseffekt, såpan är väl bara rengöringsdelen.
Det var "vanlig" såpa jag använde för ett par år sedan. Har funkat OK, men n u när jag sett svaren så försökte jag hitta linoljesåpa. Men allt var slut redan. :sick:
Får hålla utkik efter linoljevarianten framöver.
 
Köper 5-litersdunk Gysinge linoljesåpa vartannat år. Räcker för mina trädäck på ca 50 kvm samt betonggolven inomhus
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.