Så mitt hus från -37 med svarta rör. De enkelledare jag har sett ser OK ut, kanske är det omdraget sedan byggnation. Men om man tex vill dra jord till hela huset (flera rum är idag ojordade), så drar man in en(*) enkelisolerad ledare till(FQ/FK) och ser glad ut? Trots att det bara är en barriär mellan spänning och järnröret?

(*) Eller kanske drar ut två och in med tre.
 
Redigerat:
E
M -MH- skrev:
Så mitt hus från -37 med svarta rör. De kablar jag har sett ser OK ut, kanske är det omdraget sedan byggnation. Men om man tex vill dra jord till hela huset (flera rum är idag ojordade), så drar man in en(*) enkelisolerad ledare till(FQ/FK) och ser glad ut? Trots att det bara är en barriär mellan spänning och järnröret?

(*) Eller kanske drar ut två och in med tre.
Detta är en sanning med modifikation, i orginalutförande fanns där ett lager till innanför metallen men den tekniska livslängden på det är uppnått.

Likadant om någon skulle råkat dra en skruv genom och detta vid omdragning får kontakt med fasledare, då blir hela rörsystemet spänningsförande.

Det kanske det var innan också, hävdar du.
Ja, men då handlade det om en installation med passerat bäst-föredatum, vid renovering vill du ju allt ska vara tio-top.
 
Så, hur hade ni gjort om någon bett er dra fram jord? Skillnad på om det bara var ett rum mot hela huset??
 
E
M -MH- skrev:
Så, hur hade ni gjort om någon bett er dra fram jord? Skillnad på om det bara var ett rum mot hela huset??
I första hand dra om allt då en granskning av befintligt kablage säger en del samt att det är trevligt med färger enligt dagens standard för tydlighet.

Men vissa hävdar att detta är ett slöseri och enbart en grön-gul ska dras i.
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Detta är en sanning med modifikation, i orginalutförande fanns där ett lager till innanför metallen men den tekniska livslängden på det är uppnått.
Nja, du beskriver rör för system Bergmann, de hade papp på insidan.
MH skriver "svarta rör" vilket tyder på "pansarrör", har glömt namnen på de två olika. elmont nämnde namnen i en tråd för inte så länge sedan.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, du beskriver rör för system Bergmann, de hade papp på insidan.
MH skriver "svarta rör" vilket tyder på "pansarrör", har glömt namnen på de två olika. elmont nämnde namnen i en tråd för inte så länge sedan.
Nu var väl Bergmannrör det som kunde förväntas hittas just i ett hus från - 37. Citerar Wikipedia: Ursprungligen bestod röret av en svart impregnerad och vattentät tämligen, hård pappersmassa, utan omslutande skyddsmantel. Från omkring 1900 fick röret, för att bättre skydda materialet en falsad mantel av mässingplåt, blyad järnplåt eller järnplåt med aluminiumhölje.

Det låter högst orimligt i min värld att det då skulle tillåtas lägga enkelisolerade ledare i ett ojordat rör, då är det snarare dubbelsuolerad kabel som ska bytas mot likvärdig.

Någon av rävarna @elmont eller @GK100 kan kanske utveckla vidare.
 
Skulle inte se det som konstigt om -MH- har SP-rör "pansarrör" från 1937 inget direkt ovanligt och givetvis möjligt med B-rör också. Dosorna från system B överlevde tom in i tiden där VP-rör användes ihop med dem.

Stålrören som förr kallades SP och OPG finns fortfarande kvar med beteckningarna SM och OMG. Och vid ev ny förläggning då som Mikael skrev enbart kabel i dem. Och det är väl den självklara användningen som extra mekaniskt skydd av kabel och knappast infällt med Fx idraget.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Skulle inte se det som konstigt om -MH- har SP-rör "pansarrör" från 1937 inget direkt ovanligt och givetvis möjligt med B-rör också. Dosorna från system B överlevde tom in i tiden där VP-rör användes ihop med dem.

Stålrören som förr kallades SP och OPG finns fortfarande kvar med beteckningarna SM och OMG. Och vid ev ny förläggning då som Mikael skrev enbart kabel i dem. Och det är väl den självklara användningen som extra mekaniskt skydd av kabel och knappast infällt med Fx idraget.
Bra med lite information här tack för det. Hoppas det går bra med lite följdfrågor.
Var OVIRen i SP-rör en dubbelisolerad, motsvarande EXQ eller hur var filosofin?

Skillnad i dosor, i Bergmann system satt samma tjärpapp som ett skyddande lager hur var detta tänkt i SP?

När valdes det ena eller andra systemet, eller var det regionala variationer.

Jo, dagens pansarrör ger ett rejält extraskydd minsann.
 
Redigerat:
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Var OVIRen i SP-rör en dubbelisolerad, motsvarande EXQ eller hur var filosofin?
Ja det där har jag också undrat lite över.
Ty OVIR och RVIR är ju lite mer än enkelisolerade i alla fall.
Men jag är inte säker på om den yttre manteln räknas som isoleringslager eller om den bara finns för att hålla ihop parterna. Den är ju inte så kraftigt.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Skillnad i dosor, i Bergmann system satt samma tjärpapp som ett skyddande lager hur var detta tänkt i SP?
Ibland stöter jag på kraftiga dosor i gjutjärn, de brukar vara ingjutna/inmurade i väggar och tak.
Dessa har ingen papp inne i sig.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ibland stöter jag på kraftiga dosor i gjutjärn, de brukar vara ingjutna/inmurade i väggar och tak.
Dessa har ingen papp inne i sig.
Ja, detta är lite intressant, Sålänge du står i isolerad miljö är väl allt i sin ordning men då dragen jord ligger blir förutsättningar ändrade. Det blir nog svårt att få till någon isolering så då återstår alternativet skyddsjordning men då varnas det för att det kommer uppstå varmgång i rörskarvarna.

Då återstår alternativet att slita ut dosor och byta mot plast?
 
Så länge man "meggar" efter trådbytet tror jag inte att det är någon ko på isen. Har det fungerat utan större problem i 70 - 80 - 100 år utan att folk dött som flugor är kanske risken för olyckor så speciellt hög.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det där har jag också undrat lite över.
Ty OVIR och RVIR är ju lite mer än enkelisolerade i alla fall.
Men jag är inte säker på om den yttre manteln räknas som isoleringslager eller om den bara finns för att hålla ihop parterna. Den är ju inte så kraftigt.
Fast ifall Johan456 har något koll på läget så har vi svaret redan i denna tråd, i inlägg #131
https://www.byggahus.se/forum/threads/eldragning.413134/page-9#post-4179959

Och vidare, kollar man kabelkartan i denna tråd (bilden är stor, går att förstora rejält, om man vill kolla noga)
Så verkar ju OVIR/RVIR nästan ha 3 lager med isolering.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-och-aennu-aeldre-system.388817/#post-3842745
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast ifall Johan456 har något koll på läget så har vi svaret redan i denna tråd, i inlägg #131
[länk]

Och vidare, kollar man kabelkartan i denna tråd (bilden är stor, går att förstora rejält, om man vill kolla noga)
Så verkar ju OVIR/RVIR nästan ha 3 lager med isolering.
[länk]
Ja okej, men detta är ju i rören, dosorna som är mest utsatta blir det samma sak som med dagens FQ.

Förvånar lite med tanke på alla omdragningar som görs att det inte tycks finnas dubelleisolerad FQ, alltså med två timma lager isolering som kan hittas i de större dimensionerna av RQQ exempelvis.
För visst kan det vara trögt att få i EXQ ibland och problemet vid dosorna kvarstår.
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Förvånar lite med tanke på alla omdragningar som görs att det inte tycks finnas dubelleisolerad FQ, alltså med två timma lager isolering som kan hittas i de större dimensionerna av RQQ exempelvis.
För visst kan det vara trögt att få i EXQ ibland och problemet vid dosorna kvarstår.
https://www.jsbv.se/shop/product/rkk-15-svart-dubbeliso
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.