9 910 läst · 14 svar
10k läst
14 svar
Gips som vindavledare i snedtak?
Hej!
Ska bygga nytt och isolera med Ekofiber. Funderar nu vad jag ska använda som vindavledare i snedtaket.
Går det att använda samma typ av gipskivor (GU9) som jag använder som vindskydd på utsidan av väggarna? Det borde vara OK eftersom då blir ju konstruktionen precis likadan som i ytterväggarna. Jag börjar dock bli misstänksam eftersom jag inte hittar ingen info om detta vilket jag tycker är konstigt...
mvh
Peter
(PS: Jag gillar varken oljehärdard masonit eller wellpapp. DS.)
Ska bygga nytt och isolera med Ekofiber. Funderar nu vad jag ska använda som vindavledare i snedtaket.
Går det att använda samma typ av gipskivor (GU9) som jag använder som vindskydd på utsidan av väggarna? Det borde vara OK eftersom då blir ju konstruktionen precis likadan som i ytterväggarna. Jag börjar dock bli misstänksam eftersom jag inte hittar ingen info om detta vilket jag tycker är konstigt...
mvh
Peter
(PS: Jag gillar varken oljehärdard masonit eller wellpapp. DS.)
Ja, det går utmärkt att använda utegips till det. Anledningen till att du inte hittar någon info om det är nog för att ingen gör så. Man använder wellpapp och masonit, som du av någon anledning inte gillar, just för att det är mycket billigare och enklare.
Tack för ditt svar. Några kommentarer/funderingar dock.
Varför ska det vara krångligare? För mig låter det också bättre att använda samma materiel och gipsen är ju stabilare.
Dessutom kostar oljehärdad masonit 43 kr/m2 och GU9 kostar 31 kr/m2. Jag är ju snål så det är ytterligare ett argument.
/Peter
Varför ska det vara krångligare? För mig låter det också bättre att använda samma materiel och gipsen är ju stabilare.
Dessutom kostar oljehärdad masonit 43 kr/m2 och GU9 kostar 31 kr/m2. Jag är ju snål så det är ytterligare ett argument.
/Peter
Tänk på en sak. Gipsplattorna deformeras sakta men säkert, särskilt när de är utsatta för lite fukt. Hänger du bara upp gipsskivan mellan takstolarna kommer den rätt snart att ha hängt ner sig rejält. Du måste stötta under men någonting, tex en regel.
Jag skulle INTE heller använda utegips p.g.a. för dåliga fukt/långtidsegenskaper. Själv körde jag med cellplast:
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/isolering/komplett_1.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/isolering/komplett_2.jpg
FEAB Isolerproffs - Takfotsventilation
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/isolering/komplett_1.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/isolering/komplett_2.jpg
FEAB Isolerproffs - Takfotsventilation
Ja gipsen ÄR tung och riskerar att förr eller senare börja hänga ner eller tom lossna, så får man inte till en riktigt ordentlig förankring så är jag också lite tveksam. Annars kan jag inte se någon annan nackdel. (ja utom att även jobba med tunga gipsskivor uppåt, jag tyckte det var nog jobbigt med masonit...)
Oljehärdad board kostar 27 kr/m2 hos Byggmax. Ett pris som passar den snåle, kanske?Petteri skrev:Tack för ditt svar. Några kommentarer/funderingar dock.
Varför ska det vara krångligare? För mig låter det också bättre att använda samma materiel och gipsen är ju stabilare.
Dessutom kostar oljehärdad masonit 43 kr/m2 och GU9 kostar 31 kr/m2. Jag är ju snål så det är ytterligare ett argument.
/Peter
Själv körde jag vanlig board (inte oljehärdad) och kom ännu billigare undan (12 kr/m2). Inte fullt så motståndskraftigt mot väta, men fortfarande bättre på den punkten än både gips och papp skulle jag tro.
Cellplast, nä uuuuh! Ingen plast i mitt hus inte.
Det blir nog oljehärdad masonit eller papp ändå för det verkar lättarbetat. Jag ger mig. Huset kommer bli dyrt ändå och material ska man inte snåla på. Vi får se vad snickarna säger också. Första byggmötet skall ha ägt rum idag (utan mig som är ett antal hundra mil bort) och nästa är om 2-3 veckor.
Det blir nog oljehärdad masonit eller papp ändå för det verkar lättarbetat. Jag ger mig. Huset kommer bli dyrt ändå och material ska man inte snåla på. Vi får se vad snickarna säger också. Första byggmötet skall ha ägt rum idag (utan mig som är ett antal hundra mil bort) och nästa är om 2-3 veckor.
Men varför oljehärdad? Varför inte vanlig masonit? Om du ändå kan tänka dig wellpapp.
Vanlig mosonit är som en svamp. Vill ha något som det rinner av på om det skulle läcka någonstans. När jag systar på wellpapp menar jag behandlad wellpapp, antingen olja eller någon lack. Dock vet jag inte om det funkar med min isolering, det skall undersökas.
När vi sprutade taket med ekoisolering fick vi "fukthärdiga" skivor av wellpapp av entrepenören att använda som vindavledare.Petteri skrev:
En ide kan ju vara att prata med han som säljer isoleringen till dig.
/ Fredrik
Vi använde vanlig masonite. Isoleringen är cellulosafiber i skivor. Vad vi hörde och läste skulle det vara vanlig masonite för att inte bli för tätt. Det ska vara tätare på insidan än utsidan för att fuktvandringen ska gå åt rätt håll.
Liknande trådar
-
Hjälp!! - Vad är rimlig arbetskostnad för gipsa+skiva väggar med snedtak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Gipsa vinkel i snedtak / Våtrumsväv/glasfiberduk G900
Badrum -
Gipsa snedtak vinkel
Byggmaterial & Byggteknik -
Spackla skarvarna gipsplank snedtak?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur gipsar vi enklast snedtak?
Färg, Måla & Tapetsera